| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Quattro Däcks tryck?
|
698 besök totalt |
|
Quattro Däcks tryck?
Hallo har köpt PIRELLI corsa C 225/45-17 Första gången med R däck onsdag på mittbanan! Vad kan vara lämpligt tryck på min A4Q väger 1650kg. Kalltryck 2,2 kan man börja där? Den kommer väll att understyra en del förmodligen!!! Kan man kompensera för det med trycket i däcken? tacksam för svar från en novis
|
|
Mina erfarenheter från rdäck, (har precis skaffat sånna själv) är följande.
Börja med det däckstryck som det står i instruktionsboken. Kör några varv så däcken blir varma.. Kontrollera trycket, kolla på hur däcket slits. Kör några varv och kolla igen. Trycket jag sänkte till var väldigt nära normalt gattryck när däcken började slitas jämt över hela ytan. I mitt fall ca 2 fram och 2.3-4 bak. 1400kg bil. Men som sagt, jag är lika newbee som du
_________________ andreas Engkvist BMW 325 Ci -01 BMW 330i -00 BMW 535XD -16 MB 300SEL -70 |
|
Min erfarenhet av Pirelli (iofs PZeroC) är att kalltryck 1,6 funkar bra, blir kanske 2-2,2 varmt. Det är dock i en lättare bil (1190 kg) med rätt jämn fördelning på fram och bakaxel.
Är det en chassimässigt i stort omoddad standardbil? Känns som det blir däcksmassaker isf, så tung bil och nästan ingen neg camber.... Utsidan kommer nog att ta stryk isf, speciellt vänster fram skulle jag tro. Edit, oj frågan var för förra året.... hur gick det då? _________________ Pär Hylander |
![]() |
Däck för banåka
Quattro Däcks tryck?
|
698 besök totalt |