Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Fälg bredd kontra däcks bredd.
1 besök senaste veckan (4480 totalt)
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005

Trådstartare

Hej har funderingar till hur fälgarnas bredd förhållande till däckets bredd påverkar väghållningen.
Problemet är att mängden fälgar till min bil är ganska begränsade, speciellt om man vill ha samma design i bak och till överkomligt pris.

Låt säga att ett 195 eller 205 däck sitter ganska bra och fungerar ganska bra ihop med en 7" fälg.
Vad händer om jag tex skulle sätta på ett 225 eller ännu bredare däck på denna fälgen?
Jag har förstått att slitytan blir något smalare och att stödet blir sämre jämför mot om jag haft en fälg i "rätt" bredd.

Men vad händer? Inget alls, 205 och 225 kommer kännas ungefär samma? eller kommer jag få lite bättre grepp med 225 än med 205 däck, fast inte så bra som om jag hade haft rätt fälg bredd. Eller kan det bli så att jag får bättre grepp till en viss gräns där däcket "viker över" och jag då tappar allt grepp?

Med vänlig hälsning, Per

Fixhult
Här sen Apr 2004

Empiriska tester visar att du slösar bort däcksbredd (inget snabbare med 225 på 7" än ett 205) och stadigare däckssida är bra för känslan.

Men jag kanske har lite skev världsbild, som tycker att 9" fälg är alldeles lagom till 205or...
för att det inte finns vettiga 225or att få tag på.

Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011

R-däck kommer mer till sin rätt på en fälg som är 1 - 2" bredare än rekommenderad till motsvarande dimension för ett "vanligt" lågprofildäck.

Alingsås
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Re:

Top Notch skrev:
R-däck kommer mer till sin rätt på en fälg som är 1 - 2" bredare än rekommenderad till motsvarande dimension för ett "vanligt" lågprofildäck.

Nästa, som dyker upp i mitt huvud är att man läser ofta att man ska ha så himla breda fälgar för R däck.
Om jag inte minns fel så rekomendera Khumo på V70 att man ska ha 7.5" bred fälg på 225 och jag tror R888 och 595 RSR rekomenderar samma.

Och enligt "rejsa" så känns detta dom väldigt smala fälgar.
Är det så att däck tillverkarna inte har en aning om vad dom pratar om eller vad missar jag?

Med vänlig hälsning, Per

Alingsås
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Re:

Top Notch skrev:

Nästa, som dyker upp i mitt huvud är att man läser ofta att man ska ha så himla breda fälgar för R däck.
Om jag inte minns fel så rekomendera Khumo på V70 att man ska ha 7.5" bred fälg på 225 och jag tror R888 och 595 RSR rekomenderar samma.

Är det så att däck tillverkarna inte har en aning om vad dom pratar om eller vad missar jag?

Med vänlig hälsning, Per

Jönköping
Här sen Apr 2003

Jag har för tillfället Toyo R888 225/45-16 på 8x16" fälg på min bil och det känns spontant mer "rätt" än de 205/50-15 på 7x15" fälg som jag kört förut.

Har även testat Yokohama A048 225/50-15 på samma 7x15" fälgar, det funkade helt ok men däcksidan var väldigt svullen.

Hade tidigare problem med att framdäcken slets hårt på ytterkanterna, men nu har jag lyckats få till lite mer negativ camber och det verkar ha gjort susen thumbs up

Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Re:

Anders Karlsson skrev:
Jag har för tillfället Toyo R888 225/45-16 på 8x16" fälg på min bil och det känns spontant mer "rätt" än de 205/50-15 på 7x15" fälg som jag kört förut.

Har även testat Yokohama A048 225/50-15 på samma 7x15" fälgar, det funkade helt ok men däcksidan var väldigt svullen.

Hade tidigare problem med att framdäcken slets hårt på ytterkanterna, men nu har jag lyckats få till lite mer negativ camber och det verkar ha gjort susen thumbs up

225/45-16 på 8x16" fälg" är ungefär samma som 205/50-15 på 7x15" fälg i förhållande, så det bör inte vara någon större skillnad.

Vilket var snabbaste 205 eller 225 på 7" bred fälg? Hade du samma däck typ?

Med vänlig hälsning, Per

Jönköping
Här sen Apr 2003

Toyo R888 på båda uppsättningarna.

Det känns som att jag kan köra hårdare/fortare med 16" pga det högre lastindexet på däcken, de överhettar inte som de mindre däcken. Men det kan lika gärna bero på att jag har något mer negativ camber nu jämfört med förra året då jag körde på 15".
Bilen accar väl lite sämre med de större hjulen men jag inbillar mig att jag kan hålla lite högre fart genom svängarna så det kanske går på ett ut.

Jag loggar inte och tar inga varvtider, kör bara för skojs skull. Men jag tycker det är kul att testa hur olika saker påverkar bilen, tex hjulvinklar, däckstorlek, utväxling mm mm.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Aerodynamic skrev:
Vill du köra på tryggast möjliga vis så livslängden blir så bra som möjligt i vanlig trafik (och minimera reklamationerna), eller vill du sträcka prestandan i befintligt material till gränsen?

Skillnaden i sidostyvhet mellan 7" och 9" för 205 märks tydligt när jag spänner fast på trailern. Men 9" blir det knappt nån deformation alls. Det känns bra på banan, men jag har inte ork att blindtesta utan kör på intuition.

Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005

Trådstartare
I mitt fall så funderade jag mest på detta för att utbudet av fälgar är ganska dåligt.
Och jag ville veta hur mycket jag förlorar på köra smal fälgar.

Breda fälgar öka styvhet på däcksidorna är det automatiskt lika med bättre grepp?
Känns som att det ökar responsen i däcket i vart fall.

Men med styvare däckstommar blir det då svårare att få känslan för när man tappar greppet?

Med vänlig hälsning, Per

1 besök senaste veckan (4480 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande