| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tändstift till trimmad BMW sugmotor!
|
2509 besök totalt |
|
Funderar över vad som är bäst i stiftväg till motorn ja bygger. Kommer köra VAG -115 sep. spolar, så blir 16mm fattning istället för 21mm (orig M20). Hög trimgrad och rätt hög litereffekt, på över 100hk/liter utan att överskatta (siktar på 270-280 på 2,5lit.) 2-ventilad sexa, högkompad o mkt vass kam, sep. spjäll o sep. spolar mm. Annat än originalstift med kallare värmetal, menar annat material i elektrod osv. Möjligen är enbart lite kallare stift tillräckligt, men vill ju inte gärna lägga massor på motorn o sen tappa effekt o hållbarhet på "fel" stift... Vilka stift är det bästa till denna maskinen, nån som har god erfarenhet/kunskap i denna djungel? Givetvis finns inget exakt svar, men var ska man börja testa ? Ett tag innan den blir mappad, och såklart visar det sig även där, men vill gärna få mer koll innan. Skriv gärna tips, erfarenheter om vilken typ av stift som funkar bäst på en trimmad sugmotor av äldre snitt. Tack på förhand!
_________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
|
Vet inte om det var det du ville höra, men ett tändstift har bara en uppgift
Med ett för kallt så hålls det inte rent och kan ge tändstörningar Med ett för varmt så blir det värre, det kan glödtända, spika, skjuta bakut och stiftet kan smälta. Elektrodmaterial är av underordnad betydelse o påverkar mest livslängd. Det normala torde väl vara att ta ett steg kallare stift till att börja med och sen kika på hur det ser ut _________________ Mats Andersen |
||
|
Re:
Jo, stiftet har till sin helheten "bara" en uppgift, att ge gnista, men som du själv skriver kan ett antal problem uppstå på vägen. För att få den bästa gnistan behövs också exakt rätt stift för just den motorn, testa o utvärdera, testa o utvärdera är givet, men tanken var om någon märkt att ett särskilt stift fungerar bättre än andra, för just denna motortypen o trimgrad. Långskott men intressant o höra even. erfarenheter! En utgångspunkt, värd att testa helt enkelt.
_________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
|
Så länge förbränningsrummet har någorlunda "normalt" utseende tror jag att vilket "vanligt" stift som helst kommer att funka fint. Värmetalet är till för att hålla stiftet tillräckligt varmt för att bränna beläggningar, utan att introducera självantändning. Och eftersom i det här fallet inte handlar om överladdad motor (där stiftens uppgift däremot kan bli betydligt svårare), tror jag att t.ex. NGK kopparstift med värmetal 6 och lämplig gänga/djup kommer att fungera fint.
T.ex. NGK BCP6ES eller motsvarande. Jag kör BCP7ES på en överladdad (1.3 bar) Etanolmotor och problemen jag utsattes för var för det mesta att spolarna inte orkade antända gnistan där vridet (och därmed cylinderfyllnaden) var som högst. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Tack för svar, jag är oxå inne på ett std.stift med justerat värmetal. Ställde frågan för att höra andras erfarenheter, men givet får man testa själv o prova vad som funkar bäst.
Finns det nått annat alternativ som skulle vara bättre på något sätt? Nån som har koll på vad som sitter i te.x BMWs fabriksbyggda tävlingsmotorer ?
||
|
Re:
Du kan ju kolla vad som sitter orginal på M motorerna, de har dock rätt liten tändstiftsgänga dock. På Honda Civic Type R motorn jag har ska det vara NGK IFR 7 G-11KS, dvs iridiumstift med värmetal 7. På Honda S2000 är det NGK PFR 7 G-11. Elektrodmaterialet avgör dock mest serviceintervallet på stiften. Hade jag varit dig hade jag kört på vanliga 7or som passar din topp och ev gått ner till 6or om jag hade haft problem med beläggningar och missfärgningar. På en bil som körs mest på sommaren brukar det inte vara några större problem med lite kallare stift. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2509 besök totalt |