Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Stand Alone vs Piggy Back behöver vägledning
3010 besök totalt
fredrik b
Trelleborg
Här sen Maj 2006

Trådstartare

Hej

Behöver lite vägledning. Har en Opel Speedster turbo där databoxen har gett upp.
Bilen har haft uppdaterad programvara och den är ju "försvunnen" nu när boxen är kass.
Har varit i kontakt med ett företag som reparerar styrboxar, men de kunde inte fixa just denna typen av styrbox utan rekomenderade att köpa ny.

Bilen är uppdaterad med annan turbo, laddluftkylare, avgassystem, sinterkoppling osv. Står nu inför ett dilemma, ska jag skaffa en ny originalbox och ett unichip som jag får mappat eller ska jag skaffa ett helt nytt styrsystem, Emerald, som jag får mappat.
Kan få tag i en begagnad originalbox i England för ca 3000:-, ett Unichip kostar ca 10.000:- installerat och mappat. totalt ca 13.000:-.
Alternativ 2 är helt nytt styrsystem, Emerald, för ca 20.000.- inkl installation och mappning.

Har haft i åtanke att ett stand alone kanske inte funkar ihop med bilprovningens avläsning av felkoder.
Har fått som svar att detta bör funka med Emeralds system, dock är det inte provat på just den avläsningsutrustningen som bilprovningen använder utan på liknade utrustningar, och där listas det som att allt fungerar.

Vad är fördelarna resp nackdelarna med stand alone jämfört med piggy back, är standalonet 7000:- bättre än piggy backet?
Gissar att det finns en massa finesser på ett stand alone som inte finns i den andra lösningen, är detta något som jag kan vara värt merkostnaden?

mvh Fredrik

Här sen Apr 2005

Har åkt Emerald som Svalle monterade och det var grymt driftsäkert och bra.
Rekommenderas thumbs up

Har även åkt unichip med org box. Funkar det med.
Beror på hur intresserad du är att ändra, fixa och trixa.

Västkusten
Här sen Okt 2007

Unichip för 10?!?! vilket rövarpris... Har haft det själv. ok men inte mer...

Kan du så stand alone alla dar i veckan, kollat maxxecu?

Stockholm
Här sen Dec 2002

Stand alone är oftast bättre, ett piggy back manipulerar signaler till och från orginalsystemet. Bäst är nästan alltid att köra ett orginalsystem med lite andra mappar, funkar oftast bättre än eftermarknadssystem. Eftermarknadssystem kan ofta vara instabila, dåligt dokumenterade, kräva speciella givare och kabelstam och behöver mappas ifrån grunden.

Jag hade försökt fått tag i en ny orginalbox och kollat om trimfirman som uppdaterade mjukvaran kan uppdatera din nya box. Du borde ju kunna skicka din gamla till dem så att de kan bekräfta att den är trasig.

Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006

Jag säger stand alone rakt av.

Detta är dock grundat på att du är intresserad och kanske kommer att vidare utveckla bilen. Om du ska göra en mappning och sen aldrig ändra något igen, någonsin, då kan ett original vara bra.

Jag förespråka alltid MaxxECU. Det är bra och helt stabilt. Massor av bra säkerhetsfunktioner, mycket mer och bättre än ett original system. Detta system är anpassat och utvecklat för motorsport. Ett originalsystem är inte det. Det är anpassat efter att du kommer köra i olika länder, på olika kvalite av soppa, olika höjder osv. Det systemet prioriterar inte det som jag gissar att du använder bil bil till.

Dock blir ju det där med OBD2 på bilprovningen ett problem. Jag vet inte alls vad de säger om detta. Min bil är så gammal och dessutom reggad som ombyggt fordon, så jag slipper det problemet.

SKa du däremot välja utifrån alla andra förutsättningar som jag gissar att du har eftersom du hänger på detta forum, så ett eftermarknads system helt klart. Köp vad du vill, men inte billigt skit som VEMS, Megasquirt eller ECU master.

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Köp en originalbox att ha vid bilprovning (bör ju ge rätt avgasvärden naturligtvis) och kör standalone när det passar dig bättre.
När de ibland inte reagerar för nyrensade koder så är kontrollen ganska slapp (hittills).

Men med den lösningen så är det ju enklast om det är plug and play mellan boxarna och hela original härva finns kvar.
Finns det lösningar att kopiera så är det naturligtvis enklare än att pussla ihop en adapterhärva och mappa upp nåt från grunden. Sen skadar det inte att välja en lösning som du (eller den som hjälper dig) kan mappa utan alltför lång lärotid.

Kört olika varianter av MS i sju år utan problem, men det underlättar ju när varianterna är custombyggda för motorn och härvorna.

GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Links styrsystem kan också köra OBD2.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

GustafB skrev:
Och svara "alles klar kommisar" när bilprovningen kollar?
Tror att det skulle vara förberedelse till bedrägeri på vissa marknader.

GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Niklas Falk skrev:
GustafB skrev:
Och svara "alles klar kommisar" när bilprovningen kollar?
Tror att det skulle vara förberedelse till bedrägeri på vissa marknader.

OBD2 är väl inget mer än ett standardiserat sätt att rapportera felkoder och det finns styrsystem på marknaden som kan hantera det protokollet för att underlätta utläsning av fel. De är inte byggda med syfte för att säga alles gut...

Men ska man hårddra det så får man aldrig ändra motorprogrammeringen, än mindre byta styrsystem. Det påverkar avgasreningen och är förbjudet för gatregistrerade bilar (bortsett vissa få kategorier)

fredrik b
Trelleborg
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Det blev en begagnad original styrbox från England. Får köra med denna ett tag och sedan se hur jag går tillväga. Hade varit trevligt med ett standalone när man kör "vanligt" och originalboxen när man besiktigar.

Med vänlig hälsning, Fredrik

3010 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande