Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
GM A-body blandat chassierelaterat, konstiga bärarmsvinklar!
4547 besök totalt
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
GM A-body blandat chassierelaterat, konstiga bärarmsvinklar!

Jag hjälper en kompis med chassiet på en Chevelle -69 och vi har mätt upp den men det jag saknar är var CGH är på ett ungefär, det är en gatbil och skall så förbli med hyffsad komfort så det är inte millimeternoga om man säger så.
En del säger att det är ungefär i höjd med kamaxeln fast motorn är urtagen för renovering/trimmning.

Det är en 454 med alutoppar och 400 låda så det är ganska mycket skrot långt ner.

Mvh

_________________
Dennis Mollberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Mins jag rätt ur huvudet så.
Ta 40% från mark till taket, det ger CGH med ok ca värde.
Finns skrivet någonstans i fromutet, undarar var

_________________
Johan Sjölinder
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2474



Det finns en lista från NHTSA med bland annat CGH-data och tröghetsmoment på rätt många bilar. Tyvärr nästan bara 80 och 90-talsbilar. Kollar man på Pontiac Le Mans och andra amerikanska bilar verkar det ligga runt ~0.55 m över marken.

1978 Pontiac Le Mans 0.549 m
1985 Oldsmobile Cutlass 0.544 m
1983 Chevrolet Caprice 0.551 m

Vet inte om det hjälper något, men rätt många bilar ligger runt 0.5-0.6 m.
Pickuperna verkar ligga runt 0.7 m
Volvo 740 0.531 m
BMW 320i E30 0.533 m

_________________
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

NHTSA???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2474



Re:

fuling skrev:
NHTSA???

http://www.nhtsa.gov/

National Highway Traffic Safety Administration.
Dom har nog testat hur bilar välter vid olyckor och så, gissar jag.

_________________
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Tackar för tipsen!

Jag får kolla 40% av höjden och jämföra med värdena Nicklas hade så är man nog ungefär rätt.

Den är sänkt minst fem cm och rollcentrat bak ligger på 45 cm bak.

Ärligt talat är jag lite osäker på var man skall lägga ribban, tre grader roll vid 0.95g? Det är ju en ren gatbil som skall moderniseras så den klarar motoreffekten bättre, är det någon som mätt upp lite nyare bilar som är lite halvsportiga och kollat vad de har för HZ tal, rollcentra och bodyroll?

mvh

_________________
Dennis Mollberg
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Skall man räkna efter exempel ett eller två för att få rätt MR på fjädern? känns spontant som två annars blir det grymt lite MR, känner mig lite osäker.

Bärarmarna är riktade framåt så att säga.


_________________
Dennis Mollberg
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Alt 1 är det korrekta för MR thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
t16
Vetlanda
Här sen Jun 2005
Inlägg: 370


Trådstartare
Hmm, det är klart att lägger man på en vikt på bilen så måste det bli alternativ ett men om man ser bilen framifrån och vrider den runt rollcentrat, borde det inte bli annorlunda då? Nä kanke inte jag bara lurar mig själv

_________________
Dennis Mollberg
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens

nej alternativ 1 är rätt, du måste mäta upp den hävstångslängden fjädern har på länkarmen (från fjäderinfästningen till den axel länkarmen roterar runt) och den hävstången hjulet har (dvs länkarmslängden). Fjädern och hjulet kommer fortfarande ge ett moment runt länkarmens rotationsaxel, "även" fast karossen rör sig runt den geometriska rollcentret. Det är detta som är intressant i MR

_________________
MVH
Citera
Racetech
GM A-body blandat chassierelaterat, konstiga bärarmsvinklar!
4547 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande