Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
4547 besök totalt |
GM A-body blandat chassierelaterat, konstiga bärarmsvinklar!
Jag hjälper en kompis med chassiet på en Chevelle -69 och vi har mätt upp den men det jag saknar är var CGH är på ett ungefär, det är en gatbil och skall så förbli med hyffsad komfort så det är inte millimeternoga om man säger så. En del säger att det är ungefär i höjd med kamaxeln fast motorn är urtagen för renovering/trimmning. ![]() Det är en 454 med alutoppar och 400 låda så det är ganska mycket skrot långt ner. Mvh _________________ Dennis Mollberg |
||
Det finns en lista från NHTSA med bland annat CGH-data och tröghetsmoment på rätt många bilar. Tyvärr nästan bara 80 och 90-talsbilar. Kollar man på Pontiac Le Mans och andra amerikanska bilar verkar det ligga runt ~0.55 m över marken.
1978 Pontiac Le Mans 0.549 m 1985 Oldsmobile Cutlass 0.544 m 1983 Chevrolet Caprice 0.551 m Vet inte om det hjälper något, men rätt många bilar ligger runt 0.5-0.6 m. Pickuperna verkar ligga runt 0.7 m Volvo 740 0.531 m BMW 320i E30 0.533 m _________________ ![]() |
||
Re:
http://www.nhtsa.gov/ National Highway Traffic Safety Administration. Dom har nog testat hur bilar välter vid olyckor och så, gissar jag. _________________ ![]() |
||
Tackar för tipsen!
Jag får kolla 40% av höjden och jämföra med värdena Nicklas hade så är man nog ungefär rätt. Den är sänkt minst fem cm och rollcentrat bak ligger på 45 cm bak. ![]() Ärligt talat är jag lite osäker på var man skall lägga ribban, tre grader roll vid 0.95g? Det är ju en ren gatbil som skall moderniseras så den klarar motoreffekten bättre, är det någon som mätt upp lite nyare bilar som är lite halvsportiga och kollat vad de har för HZ tal, rollcentra och bodyroll? mvh _________________ Dennis Mollberg |
||
Skall man räkna efter exempel ett eller två för att få rätt MR på fjädern? känns spontant som två annars blir det grymt lite MR, känner mig lite osäker.
Bärarmarna är riktade framåt så att säga. ![]() _________________ Dennis Mollberg |
||
Hmm, det är klart att lägger man på en vikt på bilen så måste det bli alternativ ett men om man ser bilen framifrån och vrider den runt rollcentrat, borde det inte bli annorlunda då? Nä kanke inte jag bara lurar mig själv
![]() _________________ Dennis Mollberg |
||
nej alternativ 1 är rätt, du måste mäta upp den hävstångslängden fjädern har på länkarmen (från fjäderinfästningen till den axel länkarmen roterar runt) och den hävstången hjulet har (dvs länkarmslängden). Fjädern och hjulet kommer fortfarande ge ett moment runt länkarmens rotationsaxel, "även" fast karossen rör sig runt den geometriska rollcentret. Det är detta som är intressant i MR
_________________ MVH |
||
![]() |
Racetech
![]() |
4547 besök totalt |