Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Bra gatdäck som även ska passa för några bandagar per år?
7012 besök totalt
KR
Göteborg
Här sen Jul 2014

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare

Hej,

måste köpa nya däck till min BMW 330i (e46)...och hoppas på några tips för att få ut en bättre livslängd denna gång. De gamla, Conti SportContact 3 225/45R17 91Y, tog slut efter bara ca 3000 mil. De sex-sju bandagarna halverade nog nästan livslängden, fastän jag aldrig kör mer än två-tre varv mellan avkylningarna. Jag tycker att två-tre bandagar per år inte riktigt motiverar ett R-däcksinköp. Dessutom är det viktigt att däcken har bra prestanda för vardagsbruk, dvs de ska fungera bra i kallt tillstånd, motstå vattenplaning osv. Rullmotstånd och komfort är inte lika prioriterat.

Har tittat på följande:
- Conti SportContact 5 91Y (funderar även på 91W)
- Dunlop Sport Maxx RT 91Y/ZR (funderar även på 91W)
- GoodYear Eagle F1 Asym. 2 91Y (funderar även på 91W och 94Y)
- Michelin Pilot Sport 3 91Y
- Pirelli P Zero Rosso Asym. 91Y/ZR
- Pirelli P Zero Asym. 91Y
- Pirelli P Zero 94Y(XL)

Har ni erfarenheter/åsikter eller tips att ge om dessa däck så vore jag tacksam. Eller tips på andra däck.

Frågor i övrigt som jag har är:
- Vilka för/nackdelar gäller om man väljer hastighetskod "W" istället för "Y" ("Y" brukar ju dessutom ofta vara billigare)?
- Kan det finnas någon fördel att välja ett högre lastindex, "94" istället för "91" (tänker på styvare däcksidor t ex), eller om det finns nackdelar (förutom ett aningen högre pris)?

Tacksam för hjälp!

Med vänliga hälsningar,
Karel

Tokholm
Här sen Jan 2003

Jag tror att du har orimliga krav.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Skulle rekomendera Extra load.
Har det på passaten. 235/45/17 sport contact 3 kommer ínte ihåg last och hastighets index men de är extra load.

körde 40-50 varv i höstas på licens kursen utan att det märktes. var resten av bilen som gjorde att det inte kunde gå fortare.

sen skulle jag säga att 3000mil inte är så dåligt i mina ögon

Edit: 97W XL är dom

Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010

3000 mil inkl 5-6 bandagar tycker jag är MYCKET, så bättre kan du nog inte få det.

Edit: Michelin Pilot Super Sport har jag provat på bana, funkade okej första varen innan dom överhettades... men kör du bara 2-3 varv itaget på attack så borde det ju funka....

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re: Bra gatdäck som även ska passa för några bandagar per år

KR skrev:
Hej,
fastän jag aldrig kör mer än två-tre varv mellan avkylningarna. Jag tycker att två-tre bandagar per år inte riktigt motiverar ett R-däcksinköp.

Tacksam för hjälp!

Med vänliga hälsningar,
Karel

Köp R-däck och en extra uppsättning fälgar. Det är mycket roligare att köra mer är 3 varv i stöten, bara det motiverar kostnaden.....

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Jag har kört 330 med conti sportcontact 1,2,3, Michelin PS/2/3, Michelin Primacy HP. Jag har kört med biltransport efter, familjekörning och inspirerande körning på kurviga vägar blandat med bankörning. 3000 mil är mycket för sådan körning. Det enda som motiverar att köra med dom däcken på bana är när det regnar och man kan köra rundor runt Gt3'orna på R-däck :-)

Gillar du lugna turer på bana så är gatdäcken att föredra i ett allround syfte, i annat fall gör som Magnus säger och fixa en extra uppsättning hjul till att använda när du är på banan.

På dig verkar det som om Michelin Supersport är ett bra alternativ.

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007

Re: Bra gatdäck som även ska passa för några bandagar per år

safe skrev:
KR skrev:
Hej,
fastän jag aldrig kör mer än två-tre varv mellan avkylningarna. Jag tycker att två-tre bandagar per år inte riktigt motiverar ett R-däcksinköp.

Tacksam för hjälp!

Med vänliga hälsningar,
Karel

Köp R-däck och en extra uppsättning fälgar. Det är mycket roligare att köra mer är 3 varv i stöten, bara det motiverar kostnaden.....

+1 på den.
Begagnade r-däck på fälg behöver inte kosta en förmögenhet och BMW är ju inte direkt en ovanlig bil för banåka...

Mellan två banåkabilar..
Citera
Magnlar
Stockholm
Här sen Jul 2013

Michelin Pilot supersport verkar vara det enda alternativ om man vill köra bana då och då.
Om du köper tidningen Automotor så finns det ett test där man testar R-däck M Cup2+ och Supersport
på bana. Ganska läsvärt tycker jag.

Stockholm
Här sen Aug 2008

Jag har Toyo R1R på min subaru, tycker dom känns som en riktigt bra kompromiss på gat/bandäck.

Jag har kört 30 eller 40 varv på sviestad med dom nu och dom har hållit sig riktigt bra.

axzell
Stockholm
Här sen Feb 2013

michelin super sport har jag kört 120+ banmil med + 2 år gata (ungefär 1500 mil), jag har fortfarande mycket lagligt mönster kvar på dem så jag kör dem året ut för gata.

Jag tycker de höll ihop rätt bra faktistkt på bana. de blev hala när de blev riktigt upphettade, men ett kylvarv så kom de tillbaka och man kunde få ut ett par bra varv till.

BMW M2 Competition F87 Manual Long Beach Blue -19
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012

Billig kompromiss är Federal RS-R, en tusenlapp per däck ungefär och de håller riktigt bra. Min erfarenhet är att de överhettar lite för lätt på bana men funkar ändå och stommarna viker sig inte. På gata är de bullriga och har mycket rullmotstånd men det var ju inte prioriterat om jag förstod dig rätt.

Kompisen har kört dessa mest på bana men han bryr sig inte om att byta till gatdäck emellan och de håller dubbelt så länge som MPSC.

Jag har själv kört Cup däcken men har beställt dessa igen nu för att spara en ansträngd budget. Om jag inte skall köra riktigt långt så låter jag nog banhjulen sitta på fram till vintern

Citera
KR
Göteborg
Här sen Jul 2014

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Tackar för alla goda tips! Jag hoppas på att jag bara ligger på gränsen till orimliga krav... Får ta en liten funderare till och sedan ge mig ut och köpa nåt...

//Karel

Sjuntorp Trollhättan
Här sen Maj 2005

Det är nog ett semi r däck du letar efter.
vill slå ett slag för Dunlop sp sport 600
Är ett sk semi rdäck vad jag förstått.
Sitter orginal på min subaru sti och dessa har pallat 200varv på kinnekulle och 1000mil gatåka.
har väl ca 3mm kvar.
Har aldrig kört ett gatdäck som pallat så mycket stryk och greppat så bra.

Finns väl några olika märken semi r däck.

7012 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande