Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Reg Besiktnings Problem Flyttgods
4063 besök totalt
Pederb
Norrköping
Här sen Maj 2004

Trådstartare

Hej, som ni vet så tog jag med mej min 500 Abarth från USA som flyttgods och trodde i min enfald att det inte skulle vara några som helst problem att regga en flyttgods bil, men ack vad jag hade fel.

Dom flesta påpekanden jag fick var mest okunnighet av besiktnings ingenjören och kunde snabbt ordas till.

Så nu är vi nere till en enda punkt, hastighetsmätaren. Den har både analog och digital visning och den analoga visar miles och den digitala kan ställas att visa mph eller kph men det räcker inte för sbp om säger att den digitala mätare måste låsas elektroniskt så att den inte kan ändras tillbaka till mph ?

Så nu är jag fast och behöver råd och ideer så att den inte blir en så kallad (Död Bil)

Efterson den är usa byggs så passar nog inte en europeisk mätare alls men jag ska prova att försöka få tag i en från Kanada då dom byggs i samma fabrik.

Råd behövs

Fiat 500 Abarth 2013 US
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005

Det går inte att mecka dit en cykeldator då? Vet att folk besiktar med såna.
Enkel att plocka bort när du besiktat,för när du kommit in i svenska rullorna är det nog ingen som bryr sej.
fast den varianten kanske inte funkar vid denna besiktning

Golf sportscombi
Vw Arteon sb
RS4 4.2 raggarbil...såld
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Liten dosa som snabbar upp pulserna så mph blir kph.
Sen tejpar du över den digitala och ändrar mph till kph på tavlan.

Kanske inte genomförbart, men kanske kan det trigga nån idé.

RZ
Örebro
Här sen Dec 2004

Bobrik fartkamera-varnare då?

Eller måste den fysiskt sitta på plats jämt?

http://www.adteknik.se/swedish/bobrik.htm

Norrköping
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Nja, det ska nog vara en permanent lösning verkar det som, så det verkar som Kanada lösningen är den bästa

Fiat 500 Abarth 2013 US
Citera
tuben
Sigtuna
Här sen Feb 2004

går det inte att få någon kunnig att lägga ny film på mätaren? finns ju uppsjö av filmer med annat tryck för hastighetsmätare. Kan ju inte vara så svårt att skapa en ny med gamla som mall och räkna var de givna hastigheteterna är i km/h. eller är jag ute o cyklar??

Hjälpmek Puppan Racing
MINI Cooper S cab -14
VW Scirocco GTI 2,0 -83 Super Leicht(under ombyggnad någonstans i Belgien)
Citera
Pederb
Norrköping
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Det finnes en firma i England som gör tvärtemot, jag har skickat ett mail för att se om dom kan göra en kph till mej. En annan ide är att köpa en kph mätare och om den inte funkar ta i sär dom och byta skalor.

Fiat 500 Abarth 2013 US
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Jag har svårt att tro att den digitala inte får vara ändringsbar.

Vi har inte besiktat så mycket bilar de senaste åren....men vi har alltid öppnat mätaren och satt Dymo-tejp över mils siffrorna. Det ska vara godkänt.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Jag har inte heller hört det kravet. Corvette mfl har ju ett liknande system och jag har aldrig hört någon kund som har problem.

Det finns inget (jag hittar inget...) i EG-direktivet för hastighetsmätare som stöder påståendet:
http://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:cb4dabdd-5b74-44ab-a . . . .

Gustaf

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Re:

therealpinto skrev:
Jag har inte heller hört det kravet. Corvette mfl har ju ett liknande system och jag har aldrig hört någon kund som har problem.

Det finns inget (jag hittar inget...) i EG-direktivet för hastighetsmätare som stöder påståendet:

Gustaf

Gustaf,

Som vanligt är detta ytterligare bevis på att enskilda tjänstemän (oftast sbp eller bad de nu heter) som hittar på enligt eget huvud.

Till trådskaparen: läs alla direktiv och ta dig dit med mer kunskap och argumentera tillbaka där lämpligt, med papprena som referens på ett sakligt sätt. Dock - ett enda misstag från din sida och förtroendet för dina argument faller, så du måste vara 100% korrekt. Lycka till!

Pederb
Norrköping
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Re:

Westfield skrev:
therealpinto skrev:

Gustaf

Gustaf,

Som vanligt är detta ytterligare bevis på att enskilda tjänstemän (oftast sbp eller bad de nu heter) som hittar på enligt eget huvud.

Till trådskaparen: läs alla direktiv och ta dig dit med mer kunskap och argumentera tillbaka där lämpligt, med papprena som referens på ett sakligt sätt. Dock - ett enda misstag från din sida och förtroendet för dina argument faller, så du måste vara 100% korrekt. Lycka till!

Helt riktigt, dom kan tolka regler precis hur dom vill, då jag har pratat med en massa olika besiktningsmen så får jag alltid olika svar, en hade inget problem med detta men tyckte att dom digital sifforna var för små för att kunna godkännas.

Dom skickade mej till SFRO i Västerås för buller prov, som jag fick i efterhand veta inte behövs för flyttgods bilar, en hel dag bortslösad som tur fick jag 2000 av mina 2250 det kostade tillbaka.

Så nu är det bara hastighetsmätaren kvar av alla 2 som jag fick, så jag köpte en mätare från eBay som är till en EU modell av Abarten så jag håller tummarna att den funkar med det Amerikanska elsystemet

Fiat 500 Abarth 2013 US
Citera
Pederb
Norrköping
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Reggad och klar

Fiat 500 Abarth 2013 US
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Ny besiktningsman eller bara bättre humör

Norrköping
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Många överklagade och överbevisning av hans på pekande, plus en ny mätare som visar km/h

Fiat 500 Abarth 2013 US
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005

Hata SBP.

Bra kämpat TS.

Pederb
Norrköping
Här sen Maj 2004

Trådstartare
Re:

Kolja skrev:
Hata SBP.

Bra kämpat TS.

Amatörer är allt jag kan säga

Fiat 500 Abarth 2013 US
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010

Tur att det inte är monopol längre, jag regbes mina bilar på carspect.

btw. så har både Honda s2000 och Mazda rx8 digitala hastighetsmätare som kan växla mellan kmh och mph med ett knapptryck. Båda dessa gick alldeles utmärkt att regga i Sverige.

Skruva banåkabil
4063 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande