Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Storlek på Mercedes växellåda
835 besök totalt
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005

Trådstartare

Går i tankarna att byta upp mig till en 5-växlad låda i min Triumph och kom av en händelse i kontakt med en 6-växlad låda från merceds c-klass som såg smidig ut (åtminstone på bild). Är det någon här som har måtten på en sån? Är den större eller minde än exempelvis ford Type9 låda?

Vet att det är en ett långskott men någon kanske har en låda att mäta på. Mått som är av intresse är längd och huvudmåtten på sprängkåpan.

Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Jag råkar ju faktiskt äga en C200 -07 med 6 växlad manuell låda. Ska se om jag kan mäta på den, det är min bruksbil så det får bli att mäta på plats i bilen.
Jag var under bilen och kikade lite precis när jag köpt den, lådan såg inte så stor ut underifrån iaf.

Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Nu har jag mätt lite på växellådan.

Gjorde en fin bild i Paint:

Längden är totallängd från skarven mot motorn till baksidan av Hardyskivan.

Bredden på svepet är ungefär 400 mm som mest inklusive bulan för startmotorn. Startmotorn sitter på vänster sida (förarsidan).
Bredden längst bak på lådan är ca 150 mm.
Det var svårt att mäta var svepet börjar gå upp men det såg ut att vara ungefär mitt på växellådan nånstans.

Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Perfekt! Tack så mycket för hjälpen. Nu får jag malla lite och se vad som får plats.

Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Startmotorn till vänster förresten? Då har jag nog missuppfattat några bilder på nätet. För mig skulle det passa bättre med startmotorn till höger. Men det kanske ändra.

Skruva banåkabil
835 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande