Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda RX7 FB Silver säljes | << 1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 39, 40, 41 >> 14 besök idag (234352 totalt) |
Tack AFR.en ovan är från när det är 10-11grader varmt i luften. När jag var på Mo i Rana i helgen, så var det kring 12,5 och lufttemp kring 17 grader. Gissar att när vi kommer till Ring Knutstorp blir det än varmare (<25grader) och kanske än lite fetare blandning. Original 12A, särskilt USA modellen, har en ganska fet blandning för att klar avgasvärden och mata avgasreningssystemet. När man tar bort reningen, iom byte till headers mm, så går gamla 12.an generellt lite fett. Wankel klarar att ha ett högre Lamda, 0.92-0,94, utan att ta allt för mycket skada. Tyvärr jag inte belägg för vilket värde som passar min motor bäst, då jag saknar både munstycken och tid på en bänk. N/A 12A.n som jag har, har original "lågkompade" rotorer. Tändningen är helt original och stiften är ett par tre år gamla. Stiften är beställda och jag hoppas att jag får dem innan jag åker till Skåne. edit, bjuder på en "eldarbild" _________________ Rikard Niva |
||||||||||
Han fick upp farten på lilla blå på slutet!
Blev frånåkt när jag åker på 1,45 rundor! Skulle tro att man skulle kunna komma ner mot 1,35 me den bilen om man laddar på ordentligt! Tjänade för övrigt nästan 10sek på min när jag bytte däck! Om motorn gått för fullt hade de nog gått att komma under 1,40 nu! _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||||||||||
Hmm, förberedelser...
Ja så här i elfte timmen skulle jag vilja ha gjort mer än vad jag har gjort. Men det vill väl alla. Tyvärr för lat. Men, byte till Motuls 300V 15w-50 (motorn har gått på mineral tidigare) och ny bromsolja är inte fy skam det inte. Synt olja för motorn gör att jag premixar i 2t olja i bränslet. Ska tvätta henne lite och dammsuga ur löv och lite annat. Samt kontrollera bultar i fram och bakvagn. Sen lastning och ca 17h transport. Det som känns mest oroande är om det blir massor av regn. Har inte regndäck, utan tänkte att jag skulle klara mig på mina fjolårs Kumho. De är i skapligt skick. _________________ Rikard Niva |
||||||||||
Tänk på att om du byter från mineral till syntet att mineral kan lämna avlagringar i motorn som synteten löser upp. Det kan bli som grus och kan behöva en sköljning/extra oljebyte.
Kör den varm och ta en extra titt på stickan. Vi ska tävla mot varann i helgen men tänkte ändå fjäska en provsittning om RX7an är lite större innuti än en Mx5? _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||||||||
Tack för omtanken, jag har "spolat" igenom tre omgångar av ....tema olja Provsitta... mer än så, att du tar en tur tycker jag låter bättre. Risken är att du konverterar till Mazda Wankel _________________ Rikard Niva |
||||||||||
Då ligger du nog ganska bra till. Du har inte möjlighet att logga afr ett varv på banan? Vi får hoppas det blir bättre med nya stift Hur mycket olja blandar man i? |
||||||||||
Sa de senast, säger det igen. Världens respekt för att du tar dig ner! Skall aldrig mer klaga på att jag har 3,5h till Gelleråsen... Och så skall vi tampas i samma heat också, extra jädra kul! Syns på Knutan. //U _________________ |
||||||||||
Tar med mig AFR mätaren och kollar några varv. Hittade även ett par gamla munstycken som jag borrade. Nu kan jag, om det faller sig väldigt illa, byta och testa. Yes,lyckades få 2st BR8ET och 4st BR9EIX landade i eftermiddags. Så nu finns det lite fräscha stift Original så ligger det under 1% i förhållandet. Men jag ligger på ca 1,5% kanske lite väl men men... _________________ Rikard Niva |
||||||||||
Ulrich, vi ses, nu startar jag... sen blir det nog så att jag får ta rygg på dig i heaten. Å, 070-3582507 om man vill surra en stund. _________________ Rikard Niva |
||||||||||
Ganska lik denna va? Min favo mazda! _________________ Erik Johansson Sommar: Mazda RX-7 -84 Vinter: Yamaha Viper M-TX -16 http://nosc.worlddisease.net |
||||||||||
Ett sånt fint erbjudande tackar man inte nej till! Blev nästan ägare till en för ett par veckor sen men rosten hade tagit lite väl mycket på den. _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||||||||
[quote="galaxi"]
Det är Mikaels rx7a, färgen på bil och fälgar är ändrad. Tycker den var tuffare röd. Motorn ska visst också var ändrad till NORSK? Tydligen hade föregående ägare misskött 7an. Den här killen verkar seriös, och han har formar till plasten. _________________ Rikard Niva |
||||||||||
Håller arna för dig.
Ska bli kul att se vad dina uppisar gör på dina placeringar. Wankel rulesssssssss you know!!!!!!!!!!1 Good luck _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||||||||
Antiklimax, SSM 2014, blev inte riktigt som det var tänkt
Tappade kompressionen på främre rotorn under fredagsträningen. Fram till dess uppförde sig Silver, som vanligt, helt ok. Bromsarna var lite svåra innan däcken kom upp i temp, annars gick det att både bromsa sent och behålla lite broms in i kurvan. Setup.en var lite ändrad från i SSM 2013 med lite mer krängare fram och med en spoiler bak. Kände att jag kunde kliva på lite tidigare i kurvorna och att bakvagnen höll sig kvar lite bättre över NGK. Att jag hade lyckas täppa till några vacuumläkage på förgasaren kändes också bra. Även om det är Placido effekt, så kändes det som det"svarade" lite bättre. Önskar bara att spjällaxlarna nu kunde bli lite tätare. Men det krävs att tillverka bussningar och pressa in i stålgjutgodset samt renovera slitna/ovala spjällaxlar. vi får se... Vill ha insprutning Redan vid avlastningen på torsdagenskvällen, kändes det inte bra. Fick "nöta" på startmotorn och nötte ut batteriet innan motorn gick upp i egna varv. Lite sådana tendenser var det på Mo I Rana helgen innan. Sen så skickade hon i väg blå moln, värdig den störste indiankrigaren. På fredag morgon byttes stiften för första gången på tre år (budget racing är det ju ) och jag kunde konstatera att de främre stiften hade bilden av dålig förbränning och oljerester. Gissade att kompressionsringarna inne på rotorcentrum började vara slitna så här +30tusen mil. och att det är dags att renovera. De två första träningarna (körde både C & B för träningens skull) kändes helt ok med tanke på att jag hade full tank. Kollade bara hur AFR.et såg ut och försökte att hitta runt. AFR värdet gick ner till låga 12or mellan 6000-8000. Hur stor påverkan att oljan tog sig in i förbränningsutrymmet vet jag inte. Till den tredje träningen, då det hände, kändes Silver helt ok. Även om det var massor av bensin i tanken. På baksidan övervarvade jag nog lite för mkt (rödmarkering startar vid 6800) men det kändes som att jag "vann" tid att inte växla upp. Steget på originallådan mellan 3-4 är superstort. Tappar nästan 2500varv. Så jag låg kvar. Yes det, är säkerligen en bidragande orsak till haveriet. Men just då kändes det bra Tog lite tid också med Harrys och jämförde snabbt mot fjollårets Harry tider. Det gick snabbare i år och tror att jag skulle kunna ta någon hundradel till om jag tog i lite mer och om bränslevikten minskade. Jag hade ju inte känt att jag var nära gränsen att åka av än Motortempen var lite hög och så jag sparade lite på rakorna. Men hornen/leendet kom fram i kurvorna och där övervarvade jag ordentligt. Det skramlade till och blev obalans i maskinen, bromsade och la i tvåan. Körde försiktigt in i depån. Träningstiden var också slut för de övriga. I depån fick Silver svalna och tändstiften skruvades. Gjorde ett" känna på luften" kompressionstest och det fläktade knappt i främre rotorhuset i förhållande till det bakre huset. Nu blev det att ställa om till rejs-turist utan större ledsamheter och vara åskådare. Är helnöjd trotts allt. Fantastisk racing och arrangemang, vilka bilar och fighter Avslutade helgen med att åka till Höganäs och lasta en rotor-motor med okänt skick, utifall Silvers originalmaskin behöver reservdelar. Nu är jag hemkommen och innan motorn åker ur och rivs för felsökning, ska verkstan städas. Blir roligare så Bilder på renoveringen kommer... Passar på att tacka ALLA, rejsers, SSM-arrangörer , SPVM sponsorer - Hans/Gärde Wesslau Några mil blev det ju Tillåter reglementet dubbla motorer, annars känns viktfördelningen som optimal. Kanske den får vara kvar där _________________ Rikard Niva |
||||||||||
Rikligt synd att det strulade för dig Vi hade behövt dig i C som "motpol" på bana. Med dina 1.09.xx tider hade det sett annorlunda ut på prispallen - utan tvekan
Djup respekt för milen du kör - ställer oss andra i garderoben Bara ta nya tag Nyfiken på att se "raset" sen i din tråd _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||||||
_________________ Erik Johansson Sommar: Mazda RX-7 -84 Vinter: Yamaha Viper M-TX -16 http://nosc.worlddisease.net |
||||||||||
Plåga, nä wanklade (kanske lite för mycket bara ) I första hand använda 12A.n jag har. Om det inte går... så ligger en gammal 115hk 13B nära till hands. Oavsett vilken det blir så tar jag mig tiden att gå igenom motorerna ordentligt och kollar alla förslitningsgränser. Vill inte ha haveri direkt... iom att jag har valt en sport som inte är direkt hemma vid och att det blir haverier så... känns det lite bättre om jag vet att delarna är någorlunda sjyssta. För haveri kommer det att bli förr eller senare. _________________ Rikard Niva |
||||||||||
Är det okej att byta till 13B i de klasser du kör i? Ja nån gång ska jag klyva min 12A motor och se hur det ser ut i en wankel motor _________________ Erik Johansson Sommar: Mazda RX-7 -84 Vinter: Yamaha Viper M-TX -16 http://nosc.worlddisease.net |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda RX7 FB Silver säljes | << 1, 2, 3 ... 31, 32, 33 ... 39, 40, 41 >> 14 besök idag (234352 totalt) |