| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
MC växellåda ? bilmotor = möjligt?
|
1255 besök totalt |
|
Samtidigt som jag räknar och planerar på ett rörramschassi så funderar jag även på att prova med MC låda på min nuvarande racingmotor (cirka 100 hästar) Tanken är då att få seq lägen... Eftersom Volvo 340 fanns med Renault 5 motorn så funderar jag på om det är lättast att "kardan" från den? Typ ingående axel i veven och sedan en adatpter till typ drevet eller liknande? Vad tror ni? Jag har ju enorma problem med hållbarheten i originallådan om jag trimmar över 100 hästar så därav tänkte jag på en MC låda från nån typ hayabusa eller nåt som kan åtminstone hålla för 100 hästar
// Jimmy _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault Clio maxi |
|
Varför inte en komplett Busaenhet?
Risken är ju att du rensar drev med vridmomentet. Tvådelat, du skickar in mycket mer moment (på låga varv) och däcken genererar mycket mer grepp än bakhjulet på en MC. Kolla vridmomentet på Turbobusor och sikta den vägen (vad lådorna kan gissas tåla). Men det blir ju en offset i sidled på ingående och utgående axel. |
|
De flesta hojar brukar vara uppbyggda med en primärtransmission från vev till kopplingskorgen, antingen med kedja eller drev. På R1 är det 1.58:1 här om jag minns rätt. Med ca 110Nm på veven i original så matar man då in 174Nm på ingående axel i lådan. Även R1 tål att åka omkring med turbo i bilapplikation utan större problem. MkIIIan har rullat så de senaste åren, inte så hårt påställd men drygt 50% upp i vrid från original vilket då landar över 260Nm på lådans ingående axel.
Säkert en hel del mickel att få till, men omöjligt lär det väl inte vara. Klarar du av att få en bra design på dina adaptrar så du inte petar in massa obalans och skit så borde det väl kunna hålla rätt bra. Håll nere massan i svänghjul och allt som snurrar på motorn annars blir väl inte synkringarna långlivade. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
|
Kan säkert trycka ner en hel enhet men vill bara åt lådan för att göra ett budget seq bygge mest för att prova om det funkar...
Angående vridet så tror jag inte att min racemotor ger så fasligt mycket... 1,3 liter extraktor grenrör enkel stående Weber 36 Alpine kamaxel planad topp för att få 12-13 i komp Mina lådor sägs klara upp till hundra "racehästar" så allt är ju nästan bättre... Jag får finurla lite på lösningar men största problemet är väl egentligen hur jag löser drivningen till hjulen eftersom jag åker framhjulsdrift... kanske kan använda någon typ av fördelningslåda?
_________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault Clio maxi |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1255 besök totalt |