Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Turboladda 5cyl 2.4 20v från Fiat Stilo.
906 besök totalt
blompa
Linköping
Här sen Jul 2014

Trådstartare

Hej,

Jag har tittat runt efter italienska motorer med 4ventilsteknik lämpliga för att överladda. Tillgänglighet, pris, möjlighet att använda standardkomponenter är faktorer som spelar in. Jag har just nu snöat in på Fiats femcylindriga motor som sitter i bland annat Fiat Coupé. Den trimmas rätt friskt, dock med en del dyra komponenter när man kommer upp i hästantal. Jag vill dock ha högre komp än Coupé Turbons 8.5. Den varianten som verkar mest intressant är 2.4 20v som sitter i Fiat Stilo Abarth.

Lite kort fakta om 2.4 20V-motorn:

Citat:

Power 170 hp
Volume of engine 2446 cm3
Max power in 6000 rpm
Torque 221/3500 Nm
Diameter of cylinders (bore) 83 mm
Stroke in the cylinder 90.4 mm
Compression ratio 10.5

Information
Lyftare
Lyftarna är hydrauliska. Detta är något som folk bygger om till mekaniska lyftare. ("nyssa7" : http://www.fccuk.org/forum/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1113 . . . . ) .

Ventiler
Ventilerna är större på 2.4 än på Fiat Coupé 2.0 20VT. Men Coupén har natriumfyllda ventiler.

Stakarna verkar enligt några vara problem. Enligt "nyssa7" i tråden nedan är detta en av de svaga bitarna. De har en hel massa sidorörelse på veven. 2 av hans 5 skjutna motorer har haft stakproblem vad gäller orginalstakar. En ytterligare har haft något som givit efter utan att gå av.
http://www.fccuk.org/forum/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1113 . . . .

Lagerbanor && kamaxlar
Hittade en mycket intressant post gjord av en snubbe som vill göra en 2.4turbo med bara orginaldelar (länk här ). Han har korsrefererat delar mellan 2.0 20VT (Coupé) och 2.4 20V för att lista ut vilka pryttlar som bör plockas från fiat coupéns motor.

Vevlager är samma i båda motorerna. Det är bra, 2.0 20V trimmas över 400hästar utan byte av vev.
insugskammen är samma artikelnummer i båda två.
Avgaskammen i 2.0 20VT är annorlunda. Den passar dock i 2.4 20V-toppen.
Lagrena på avgaskamaxeln i 2.0 20VT delas med MAREA BZ GAMMA'99 men inte med abarth 2.4 20V. Kan vara stöddigare lager på de fabriksturboladdade.

Jag har också fått för mig att det som skiljer är att lyftet på 2.0 20VT är högre.

Min plan
2.4 20V-stilomotor.
+avgaskam från 20vt (alternativt )
mekaniska lyftare
smidda stakar
20VT-grenrör med originalturbo till att börja med. (finns indikation på att 4ans cylinder har lite kort rör men det borde fungera upp till 450hästar eller så)
Större spridare.
Större bensinpump.
Megasquirt
mappad för etanol
frontmonterad intercooler,
oljekylare,
Plenum från antingen Fiat Coupé 2.0 20VT eller Lancia Thesis eller Marea Turbo
300v-olja

Frågor
När blir det problem med hydrauliska lyftare? Först vid höga varv?
Hur mycket skillnad gör det med natriumfyllda ventiler? Expanderar solida ventiler mer vid uppvärmning?
Är det någon som har koll om 2,4 20V har för mycket spel på stakarna har i vevaxeländen?
Eftersom många av lagrena är identiska med 2.0 20VT-motorn (som går trimma rätt mycket) borde väl 2.4 20Vs lager hålla för fler hästar (500 är ett bra mål)?
Vet ni om motorn har oljekylda kolvar?

Hur pass sund bedömer ni min plan?
Har jag missat något uppenbart?
Någon som känner till den här motorn eller liknande projekt?
Jag har läst om minst 2 projekt på fccuk som landar på över 500 hästar men där är nästan inga komponenter standardkomponenter längre. Vilket ändrar priset en del.

Tack till de som tog sig tid att läsa allt det detta.

Mina fordon
Fiat Coupé 2.0 20VT 1999
BMW 530i e60 2004
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004

När man börjar passera 200 literhästar så brukar det gå sönder med orginalgrejjer

Nu kan jag inget om fiat men motorn verkar väldigt lik volvos gamla 850 maskin. I den behöver man byta kolvar o stakar åtminstone när man skall till 500hk 300hk är steg1 trim på en gammal T5'a

BMW 520xD
Citera
Skruva banåkabil
906 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande