Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Frågor inför första ringenbesöket.
<<   1, 2
13241 besök totalt
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Det kostar bara 490 spänn för att åka med 5 pers och en bil Malmö - Travem. nu över sommaren om man åker på morgonbåten eller eftermiddagsbåten. Klart prisvärt!

Dessutom så kan man då komma fram 01.00 och få fria vägar hela vägen ner om man pallar köra på natten. Det är inte alls någon dum idé nu på sommaren med vägarbeten, stau och tyska semestern som börjar på riktigt snart.

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3339



När vi har haft släp med oss ner har vi alltid tagit Kiel-färjan. Det är smidigt om man bor i Göteborg. Men också för att den ökade bensinkostnaden att köra med släp faktiskt gjort att Kiel ibland blivit billigare. Kanske har det med åldern att göra, men det är skönt att slippa gå upp mitt i natten, bara åka direkt från jobbet och rulla på färjan på kvällen. Sträckan genom danmark om man tar Puttgarden är ju så tråkig så man kan kräkas.

Middag och sängfösare på färjan och bara rulla av i Kiel på morgonen och dra A1 ner. Har gått väldigt smidigt dom senaste två åren. Bra att kolla upp hur det ser ut med vägarbeten, kolla in Adacs hemsida.

Har men en bränslesnål bil så lönar det sig sällan att ta Stena, det är ganska dyrt, men jag vågar nog ändå säga att det är den bekvämaste vägen till Tyskland, för mig är det värt dom extra kronorna det kostar.

rörande boenede föredrar jag Nürburg alla dagar i veckan, varanndan dag middag Pisten/Lindenhof

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1173



Re: Frågor inför första ringenbesöket.

Erik Nilsson skrev:
Hej alla!
Tanken är att åka till Nürburgring i sommar.
Jag har sökt och läst en del på forumet (10 första sidorna är igenomskummade på denna forumdel bl.a.) men har några saker jag vill kolla av med er. Kan ha missat eller glömt något.
Och istället för att bumpa ett gäng gamla trådar startar jag en ny, hoppas det är okej.

Målet är att köra dit, tar en hyrbil först och sedan köra med egen bil och sedan köra hem.

Fordonsvanor:
Aldrig kört mer än 40 mil bil på en dag, däremot har jag tourat och gjort en bit över 50 på motorcykel.
Kört en gång på Sala race park, tre konbaneträffar och en gång på mantorp i bil, däremot desto mer vana av bana med motorcykel.
Ser mig själv som väldigt grön vad gäller snabb/avancerad bilkörning men av MC-åkandet att dömma kan jag hålla rimliga marginaler och köra ganska säkert.



Många bra tips redan i tråden. Vad som är rätt eller fel är högst individuellt.
Fyller på med mina infallsvinklar löpande i texten.




1. Vilka papper/dokument/handlingar får man inte glömma?
Det jag tänkt ta med är: Regbevis, körkort, försäkringskort, grönt kort, trafikskaderapport (blåa och gula pappret)
Har jag missat något?
Är något överflödigt?

Regbevbis Del-1 och försäkring olbigatorsikt. Grönt kort kan vara bra att ha.
Gul väst är också bra att ha men än så länge inget krav för utländsregistrerade fordon i Tyskland som det tex är i Österrike mfl. Från 1a juli 2014 är det dock obligatorsiskt i tyskregistrerad bil.
Första förbandslåda i bilen är lagkrav.





2. Bilarna

Hyrbilen
Tänkte hyra en Suzuki swift från rent4ring eller rsrnurburg

Kommer antagligen köras dit på goodyear eagle F1 asym 2 som sett bättre dagar. Mönstret är inte slut men ytterkanten börjar vara sliten. Funkar det eller bör jag byta innan?
Däcken som kommer efter har antagligen lite sämre våtegenskaper (risk för regn verkar alltid finnas i regionen, eifelwetter ist eifelwetter har jag fått höra) men bättre torr. Dessa däck kanske håller mig lite mer med fötterna på jorden?
Hur ska jag tänka vad gäller däcktryck med gatdäck på ringen?
225/35-18 om det påverkar, har fått rekommendation på 3,0 för gatkörning.

Skippa hyrbilen och kör med din egen.
Fixa nya däck. Om inte innan resan så på plats i Tyskland.
Kör inte när det regnar alls som nybärjare.





3. Tid
Har ännu inte spikat datum, funderar på att försöka styras av prognos. Även om den är opålitlig så kanske den är bättre än att chansa. Eller?
Siktar på att försöka köra på vardagar.
Klarar man sig utan att boka i förtid? Både vad gäller hyrbil och boende.

Titta aldrig på väderprognosen. Den stämmer ändå inte om en timme eller två.
Vardagar behövs ingen bokning av boende om det inte är något speciellt på gång.





4. Resan
Ner till malmö på dag 1, malmö-travemünde under natten och travemünde-adenau andra dagen.
Är det rimligt eller är jag optimistisk vad gäller trafikrytm i tyskland?
Eventuellt blir det Göteborg-kiel om jag prickar in en billig dag (skiljer 2000 kr mellan vissa dagar)

Normal restid Lübeck - Nürburg varierar mellan 5-9h beroende på trafilkäget på Autobahn.
Med det sagt så är normalläget 5-6h under dagtid. Att sitta fast i kö kan ta hur lång tid som helst.





5. Sevärdheter/utflykter etc.
Eftersom TF håller sig till kvällarna på vardagar undrar jag vad man kan göra på dagarna.
Såg i en tråd med några år på nacken att man kunde hyra cyklar ganska billigt och cykla runt ringen. Går det fortfarande?
Annat kul att göra?
Jag kommer försöka dra med mig någon på resan, eventuellt flickvännen eller en bilintresserad kusin. Förslag får gärna vara anpassade.
Förslag längs vägen är också välkommet, inte så ofta jag är i Tyskland så att säga (första gången där jag styr själv)

Finns massor i regionen beroende på intresse.
Ahrweiler är trevligt att besöka. Cochem och Bernkastel lika så.
Radioteleskopet i Effelsberg, Koblenz, mm. mm.
Undvik Vulkaneifel.






6. Övrigt
Har fått rekommendation att äta köttbit på varm sten, har testat det i Sverige en gång och det var gott, men har ändå sett att det kallas nybörjarmisstag, varför?
Att man inte ska peppra på stenen har jag förstått, men det lät som att hela konceptet var nybörjarmisstag.

Nej, nej och nej. Det är inte bara ett nybörjarmisstag utan ett misstag varje gång det händer.
Förutom att förpesta närmiljön för sina bordsgrannar med stekos är detta en indikator
på att man totals saknar gastronomisk baskunskap.
Lite som att gasa mycket och köra fort i depån. Kanske coolt för den oinvigde men omgivningens
blickar är inte av beundran.
Om man borser från det paradoxala i att gå på restaurang och betala för att själv laga maten kvarstår
ändå det mest basala vid tillagning av en bättre köttbit.
Det basolut viktigaste momentet vid tillredning av kött är att det måste vila innan förtäring.
Gärna flera minuter. Facepalm som kidsen säger.






Är det värt att skaffa ett kontantkort för samtal och surf där nere?
Mitt abonnemang i tyskland kostar 2,11kr/min utgående och 0,55kr/min för att ta emot
0,66kr/sms att skicka
Står så här om datamängd
"39 kr/20 MB (under en dag)
eller 199 kr/vecka, 140 MB"
Eller klarar man sig med wifi på boende och hålla telefonerande till minimum i övrigt (kan ju vara skönt en semester?)

Många boende har WiFi, men kvaliteten på uppkopplingen är svajig som bäst med svenska mått mätt.





Klarar man sig utan miljöplakett? Eller risken stor att åka dit?


Du behöver ingen plakett för att åka på autobahn.
Om ni vill köra in till Koblenz behövs det däremot.
Finns att köpa på Bongard bakom Aldi i Adenau för ca. 5EUR.





Alla tips och åsikter om min resa är välkomna!
Hjälp en gröngöling!


Lycka till och ta det lugnt. Alla förstavarv är varvrekord ändå så strunta i att ta tid öht.

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11954



Re: Frågor inför första ringenbesöket.

David E skrev:
Nej, nej och nej. Det är inte bara ett nybörjarmisstag utan ett misstag varje gång det händer. Förutom att förpesta närmiljön för sina bordsgrannar med stekos är detta en indikator
på att man totals saknar gastronomisk baskunskap.


thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328


Trådstartare
Re: Frågor inför första ringenbesöket.

Börjar med att tacka för många bra inlägg!

Fyller på med lite text o följdfrågor
David E skrev:
Många bra tips redan i tråden. Vad som är rätt eller fel är högst individuellt.
Fyller på med mina infallsvinklar löpande i texten.




1. Vilka papper/dokument/handlingar får man inte glömma?
Det jag tänkt ta med är: Regbevis, körkort, försäkringskort, grönt kort, trafikskaderapport (blåa och gula pappret)
Har jag missat något?
Är något överflödigt?

Regbevbis Del-1 och försäkring olbigatorsikt. Grönt kort kan vara bra att ha.
Gul väst är också bra att ha men än så länge inget krav för utländsregistrerade fordon i Tyskland som det tex är i Österrike mfl. Från 1a juli 2014 är det dock obligatorsiskt i tyskregistrerad bil.
Första förbandslåda i bilen är lagkrav.

Vad för försäkring syftar du på är obligatorisk?

Har grönt kort och tar med mig reseförsäkringslappen från hemförsäkringen också.
Väst och förbandslåda har jag alltid i bilen, bra att ha även utan lagkrav även om man helst inte vill behöva den.

David E skrev:
2. Bilarna

Hyrbilen
Tänkte hyra en Suzuki swift från rent4ring eller rsrnurburg

Kommer antagligen köras dit på goodyear eagle F1 asym 2 som sett bättre dagar. Mönstret är inte slut men ytterkanten börjar vara sliten. Funkar det eller bör jag byta innan?
Däcken som kommer efter har antagligen lite sämre våtegenskaper (risk för regn verkar alltid finnas i regionen, eifelwetter ist eifelwetter har jag fått höra) men bättre torr. Dessa däck kanske håller mig lite mer med fötterna på jorden?
Hur ska jag tänka vad gäller däcktryck med gatdäck på ringen?
225/35-18 om det påverkar, har fått rekommendation på 3,0 för gatkörning.

Skippa hyrbilen och kör med din egen.
Fixa nya däck. Om inte innan resan så på plats i Tyskland.
Kör inte när det regnar alls som nybärjare.

Har minskat planerna på hyrbil, kanske ett varv eller så. Vore kul att få testa en bil med riktig fjädring och riktiga stolar
Nya däck sitter på. Ska man köra gattryck eller vad är rimligt på ringen?

David E skrev:

3. Tid
Har ännu inte spikat datum, funderar på att försöka styras av prognos. Även om den är opålitlig så kanske den är bättre än att chansa. Eller?
Siktar på att försöka köra på vardagar.
Klarar man sig utan att boka i förtid? Både vad gäller hyrbil och boende.

Titta aldrig på väderprognosen. Den stämmer ändå inte om en timme eller två.
Vardagar behövs ingen bokning av boende om det inte är något speciellt på gång.

Har bokat boende så jag kommer dit på tisdag och åker hem på lördag, prognosen påstår att det ska vara fint så jag hoppas, men den som lever får se då

David E skrev:
4. Resan
Ner till malmö på dag 1, malmö-travemünde under natten och travemünde-adenau andra dagen.
Är det rimligt eller är jag optimistisk vad gäller trafikrytm i tyskland?
Eventuellt blir det Göteborg-kiel om jag prickar in en billig dag (skiljer 2000 kr mellan vissa dagar)

Normal restid Lübeck - Nürburg varierar mellan 5-9h beroende på trafilkäget på Autobahn.
Med det sagt så är normalläget 5-6h under dagtid. Att sitta fast i kö kan ta hur lång tid som helst.

Okej!
Med lite tur kommer man fram på eftermiddagen då

David E skrev:
5. Sevärdheter/utflykter etc.
Eftersom TF håller sig till kvällarna på vardagar undrar jag vad man kan göra på dagarna.
Såg i en tråd med några år på nacken att man kunde hyra cyklar ganska billigt och cykla runt ringen. Går det fortfarande?
Annat kul att göra?
Jag kommer försöka dra med mig någon på resan, eventuellt flickvännen eller en bilintresserad kusin. Förslag får gärna vara anpassade.
Förslag längs vägen är också välkommet, inte så ofta jag är i Tyskland så att säga (första gången där jag styr själv)

Finns massor i regionen beroende på intresse.
Ahrweiler är trevligt att besöka. Cochem och Bernkastel lika så.
Radioteleskopet i Effelsberg, Koblenz, mm. mm.
Undvik Vulkaneifel.


Toppen!

David E skrev:
6. Övrigt
Har fått rekommendation att äta köttbit på varm sten, har testat det i Sverige en gång och det var gott, men har ändå sett att det kallas nybörjarmisstag, varför?
Att man inte ska peppra på stenen har jag förstått, men det lät som att hela konceptet var nybörjarmisstag.

Nej, nej och nej. Det är inte bara ett nybörjarmisstag utan ett misstag varje gång det händer.
Förutom att förpesta närmiljön för sina bordsgrannar med stekos är detta en indikator
på att man totals saknar gastronomisk baskunskap.
Lite som att gasa mycket och köra fort i depån. Kanske coolt för den oinvigde men omgivningens
blickar är inte av beundran.
Om man borser från det paradoxala i att gå på restaurang och betala för att själv laga maten kvarstår
ändå det mest basala vid tillagning av en bättre köttbit.
Det basolut viktigaste momentet vid tillredning av kött är att det måste vila innan förtäring.
Gärna flera minuter. Facepalm som kidsen säger.

Har redan gett upp dom tankarna! Men kul att höra förklaringen

David E skrev:
Är det värt att skaffa ett kontantkort för samtal och surf där nere?
Mitt abonnemang i tyskland kostar 2,11kr/min utgående och 0,55kr/min för att ta emot
0,66kr/sms att skicka
Står så här om datamängd
"39 kr/20 MB (under en dag)
eller 199 kr/vecka, 140 MB"
Eller klarar man sig med wifi på boende och hålla telefonerande till minimum i övrigt (kan ju vara skönt en semester?)

Många boende har WiFi, men kvaliteten på uppkopplingen är svajig som bäst med svenska mått mätt.

Mitt boende ska ha wifi, får se hur det lever upp till min standard, hehe.

David E skrev:
Klarar man sig utan miljöplakett? Eller risken stor att åka dit?


Du behöver ingen plakett för att åka på autobahn.
Om ni vill köra in till Koblenz behövs det däremot.
Finns att köpa på Bongard bakom Aldi i Adenau för ca. 5EUR.





Alla tips och åsikter om min resa är välkomna!
Hjälp en gröngöling!


Lycka till och ta det lugnt. Alla förstavarv är varvrekord ändå så strunta i att ta tid öht.


Perfekt!
Tidtagning är inget för mig förutom på konbanor, lär ändå ta dubbelt så lång tid som på forza, hehe.
Eventuellt kommer jag filma, men det är sekundärt.

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1173



Re: Frågor inför första ringenbesöket.

Erik Nilsson skrev:

Vad för försäkring syftar du på är obligatorisk?


Bilens försäkringsbevis (inte fakturan) i orginal.

Erik Nilsson skrev:

Nya däck sitter på. Ska man köra gattryck eller vad är rimligt på ringen?


Kör med av biltillverkaren rekommenderat däckstryck.
Ringen är snäll mot däcken jämfört med svenska banor.

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328


Trådstartare
Hemma och har överlevt 5½ varv med egen bil, blev inget med hyrbil då det var svårt att få tag på något intressant

Det var en olycka på tisdagen (2014-07-15) på GP-slingan som verkade otäck, någon som vet vad som hände?

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 898



Hoppas du hade skoj. Det var ju sjukt varmt där nere!!

Jag hälsade på en Impreza ungefär vid rondellen in till banan. Det var nog dig jag såg

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328


Trådstartare
Re:

Peppe Fröjd skrev:
Hoppas du hade skoj. Det var ju sjukt varmt där nere!!

Jag hälsade på en Impreza ungefär vid rondellen in till banan. Det var nog dig jag såg

Fullt möjligt
Jo värmen tog ut sin rätt, bilen orkade inte trycka ihop till mer än 1,1 bar (1,5 som target, brukar nå det vid 15-20° iaf) och efter det blev den så varm att den backade till grundtrycket (händer när kyltempen är bortåt 110°C)

Dock var det 2 isblåa (som min) från england och ett antal andra imprezor, så det är ju tyvärr inte säkert :P

Efter att ha kikat på filmerna så ser jag att jag kom ner till 10:02, sista varvet slutade jag "pressa" vid Schwalbenschwanz
Får jag klippa och klistra mellan varven så hade det blivit 9:54, men så får man ju inte räkna tyvärr

Och ja, det är ganska jättedumt att kolla tider, men det kändes säkert att göra det här hemma :P

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
Nürburgring
Frågor inför första ringenbesöket.
<<   1, 2
13241 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande