| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vibrationer i drivlinan
|
1 besök senaste veckan (11828 totalt) |
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Kanske inte tillför nåt till diskussionen men på min bil sitter det Hardyskiva på växellådans utgående axel, knutkors precis bakom stödlagret på mitten och knutkors bak på diffen.
Detta är iofs en tvådelad kardanstång så det blir väl lite annorlunda då. I vilket fall som helst så sitter det en styrtapp i mitten på Hardyskivans medbringare, den styr in i en bussning på växellådans medbringare. Jag har ganska flack vinkel på kardanstången pga bakfjädrarna är kapade (stel axel) men detta funkar bra. Enda vibrationerna jag har kommer från bakhjulen som är svåra att centrera eftersom det saknas navstyrning bak på gamla Oplar. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
|
Re:
Jättebra bild. Stämmer ganska väl överens om hur det ser ut på min bil, förutom att jag har lite mindre höjdskillnad mellan diff och låda. Vilka vinkeltoleranser är det som gäller när man försöker lägga motor och diff helt parallellt med varandra? Någon eller ett par tiondels grader måste väl ligga inom felmarginalen? Tänkte fila upp fästhålen lite så att diffen kan justeras och likaså med fästhålen till motorkuddarna.
Det var bara en tanke jag hade för att jämna ut eventuella vinkelfel. Den idén är numera skrotad. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||||
|
Re:
Vi ställer bilen i våg, med vattpass......och mäter motor och axel med vattpass. Hur toleranserna blir med detta, vet jag inte. Men du kan inte vara för noga. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Nu har jag ägnat 2 kvällar åt att rikta upp drivlinan på bilen.
Justerade bakre motorfästena c:a 4mm åt sidan. Tänkte ta lika mycket på främre fästena också, men det var alldeles för tight mellan ramen och banjoanslutningarna till oljekylaren. Så motor och drivlina sitter nu snett i sidled med c:a 0,2°...vilket borde vara ok med tanke hur mycket gummikuddarna rör sig i övrigt. Bakdiffen sitter rakt i alla led med en felmarginal på 0,1°. Får se nästa vecka när jag fått tillbaka kardanaxeln hur allt lirar. _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||||
|
En lösning man ofta gör på Lada Niva som har en kort drivaxel mellan växellåda och fördelarlåda är att palla upp bilen, lossa skruvarna till fördelningslådan lite grann och sen starta bilen med växel i och varva upp till ett par tusen varv.
Sen skruvar man fast lådan när motorn går och axeln snurrar. Ryssarna har annorlunda lösningar men det fungerar. Du kan ju mäta på knutarna hur mycket snett det står i både höjdled och sidled, men det har du säkert koll på
|
||||||
|
Skönt att det löste sig, kan vara ett helvete att bli av med!
Tror mycket på att dina kors var slut, dem ska INTE kunna glappa nån mm inom sig
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
|
Jo, korsen var slut.
Sen är frågan om de tog slut pga obalans i axeln eller de små vinkelavvikelserna vid monteringen? Får åka ner till Tyskland imorgon igen och se om det är vibrationsfritt över 200km/h med.
_________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Vibrationer i drivlinan
|
1 besök senaste veckan (11828 totalt) |