| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Ny bana på gång i Stockholmstrakten?
|
1825 besök totalt |
|
Lyssnade på Radio Stockholm på vägen till jobbet i morse. Man nämnde något om att "en asfalterad bana borde / ska byggas i Stockholmsregionen för att få bort illegalt streetrace". Var det ett förslag eller är det verkligen något på gång?
Något som vet mer? Kan vi gå samman för att bilda opinion? (Framförallt så att det inte enbart blir en dragstrip istf. en bana.) Edit: Har hittat lite mer: http://www.sr.se/cgi-bin/stockholm/nyheter/artikel.asp?artikel=433312 09:23 | måndag 21 juni 2004 Länets motorentusiaster saknar ordentlig racingbana Många motorsporter i länet saknar en permanent asfaltbana för träning och tävling. En sådan bana för bil- och motorcykelracing har inte funnits i länet sedan början av 1970-talet och banbristen har lett till illegala race på allmänna vägar, något som enligt polisen är en allvarlig trafik- och säkerhetsfråga. Men problemet är svårlöst enligt Lars Edvall, generalsekreterare i Svenska bilsportförbundet eftersom ingen vill ha en motorbana som granne. _________________
BMW M3 E92 -10 |
||||
|
Re: Ny bana på gång i Stockholmstrakten?
Nja, nu har han nog lite fel. I närheten av där jag bor ligger det en fånig golfbana, jag kan mycket väl tänka mig en alternativ användning av den marken.
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
|
kommer nog aldrig hända, var dom än försöker så kommer det alltid finnas nån enslig bonde som klagar på ljudet, och sätter käppar i hjulet på ev. projekt.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Kan inte tredje landningsbanan användas nu när flyget går lite knackigt?
Precis som Malmö kommun byggde en stripp på ett expansionsområde (förlängning av befintligt industriområde om jag fattat det rätt) så skulle en motorbana kunna anses vara expansionsyta för Arlanda. Sturup Raceway ligger ju bra till bullermässigt och där går det ju tydligen bra att bygga ut (när man hittat lite pluring nånstans). Det är svårt att gnälla på en golfbana som ofta höjer huspriserna rejält av nån anledning. |
||||
15 år _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Exakt! Hög ljudnivå är inte ett argument som håller eftersom vi har en stor flygplats nära tättbebyggt område. Runt Arlanda finns det dessutom massor med lämplig mark som inte får bebyggas med bostäder. Dessutom har vi en vältrafikerad flygplats ett stenkast från city (Bromma) men vilken politiker vågar föreslå att Bromma skall läggas ned? Själv bor jag någon kilometer från startbanan men inte klagar jag för det... _________________ Henrik Andersson |
||||
Ja det kan man ju undra hur det hänger ihop. Vem vill hitta en massa golfbollar på gräsmattan på tomten eller få en golfboll flygande genom altan-/köks-/vardagsrumsfönstret?
_________________ /// Mvh Ferenc Papp |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Lite skillnad på att bygga en dragstripp kontra en kringelbana...Själv hade vi flygplats i stan som låg rätt centrum. Sen byggde man ny flygplats för den gamla gick inte att bygga ut pga av att älven avgränsar landningsbanan. Nu är det en privat markägare som har marken och tillåter 200m åkarna att köra lite på sommaren men det är snack om golfbana där istället....det är inte sant...och vi har ändå en hel del motorsport på elit nivå här i stan
_________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
|
Visst är det skillnad att bygga rakt fram och krokig väg, men en bana behöver en raksträcka och en dragstrip behöver återlining. I mitt tycke ska dessutom dragracingbanor vara fria från guardrails. De gör så fula märken på bilarna. Har man inga guardrails måste man dra återliningen en bra bit från strippen och vips har man skapat möjligheter att svänga.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Har det förresten någonsin anordnats nån slalomkörning eller likande i k-d området (dvs södra halvan av skogsstjärnan land)? Jag har aldrig hört talats om det under de senaste 15 åren (0552a från början). |
||||
OT: Intresse finns. Killarna som kör 200m har anmält att det finns gott om intresse, problemet verkar ju vara lagstiftningen :/ Det har körts halvt olagliga konbanekörningarna tidigare. En mer eller mindre permanent konbana är ju inga större problem att anordna. Asfalt finns ju
_________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Men en bana behöver en depå och en depå kräver armco... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1825 besök totalt |