Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kontaktdonsfråga
900 besök totalt
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Kontaktdonsfråga

Håller på att dra ny el bilen (kopia på ett mercedes DTM-kabelhärva). Jag har fått tag på elschemat från AMG och rätt kontaktdon från ITT. Men blev lite konfundersam när jag igår tittade igenom schemat. Kan tyvärr inte lägga upp någon bild då det inte skall existera utanför vissa väggar....

Men tillbaka till exemplet.

Dom kontaktstyckena dom använt har Pin-storlek 20 enligt ITT referenslista kan dom ta kabelstorlek upp till 20AWG, (rated och tested @7,5A). Men när jag tittar i elschemat så har dom använt AWG17 lite här och där fast kontaktstyckena skall tillåta max 20.

Kan någon som har lita erfarenhet av sådant förklara för mig hur fasen det gått till? AWG17 klarar ju en hel del mer en AWG20 så spontant känns det som kontaktycket borde bli en svag länk om man nu lyckas få ner tjockare kabel än 20.

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Kontaktdonsfråga

RS 1800 skrev:
Håller på att dra ny el bilen (kopia på ett mercedes DTM-kabelhärva). Jag har fått tag på elschemat från AMG och rätt kontaktdon från ITT. Men blev lite konfundersam när jag igår tittade igenom schemat. Kan tyvärr inte lägga upp någon bild då det inte skall existera utanför vissa väggar....

Men tillbaka till exemplet.

Dom kontaktstyckena dom använt har Pin-storlek 20 enligt ITT referenslista kan dom ta kabelstorlek upp till 20AWG, (rated och tested @7,5A). Men när jag tittar i elschemat så har dom använt AWG17 lite här och där fast kontaktstyckena skall tillåta max 20.

Kan någon som har lita erfarenhet av sådant förklara för mig hur fasen det gått till? AWG17 klarar ju en hel del mer en AWG20 så spontant känns det som kontaktycket borde bli en svag länk om man nu lyckas få ner tjockare kabel än 20.

Vad ett kontaktdon är godkänt av tillverkaren (och ämnat för) och vad som faktiskt kan gå att använda är helt olika...

Ett vanligt problem i fordonsel är att det är långa sträckor, sannolikt har då någon bestämt sig för lite grövre kabel på större förbrukare med längre sträcka för att minimera spänningsfallet.

I stöket att få dit en större kabel kanske det inte alltid går ner i stift etc, då kan man göra fulmetoden och klippa av några kardeler så den går ner i stiftet...

Umeå
Här sen Nov 2002

Dom kablar du pratar om vad går dom till ? givare etc?

//Nisse

RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
det är till exempel

All matning till tex, fläkt, framlysen, startknapp har AWG17

Blinkers, instrument, bromsljus mm har AWG20

super7
Umeå
Här sen Nov 2002

RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Har kikat på den tidigare i andra sammanhang. AMGs kabelarea är ju enligt denna helt off.

Har via en bekant fått loss Raychem 55 kabel:
https://www.rbracing-rsr.com/downloads/wiring_pdfs/spec55wire.pdf

super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Vad har AMG kört med för kabel då?

RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Ja det är den stora frågan, troligtvis gjorde Bosch härvan åt AMG, vet bara att man använde Raychem krymplslang. 17 AWG är inte heller vanlig förekommande längre. Men just nu känns det som Rolles tips är det som verkar mest troligt för stunden iaf.

Skruva banåkabil
Kontaktdonsfråga
900 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande