| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Design av nav
|
869 besök totalt |
|
Design av nav
Har lite för många frihetsgrader. Ska byta bultcirkel och byter då också till skiva från en bil med samma bultcirkel. Har redan en gång varit på bromsarna och uppgraderat och i det arbetet flyttades oket och skivan 6mm längre ut på spindeln - bilen fick då 6mm för mycket spårvidd, den är lite för bred. Den nya skivan har 21.5mm lägre hat height och de nya fälgarna har 9mm lägre ET. Med bibehållen placering av skivans yta i oket flyttar jag in 21.5mm och fälgen breddar då ut 9, dvs 12.5mm smalare än idag. 6mm vill jag ta bort hur som vilket då innebär 6.5mm spacer. Ett annat option är att flytta allt 21.5+6=27.5mm och få oket längre in och köra med 12.5mm spacer. Ett annat option är förstås att endast flytta allt 9+6=15mm för att kompensera för ET och "de onödiga" 6mm som råkade komma till sist och sedan flytta ut oket 6.5mm till, dvs 12.5mm ut från original placering. *Behåll ok position + okhållare kan bibeållas - det behövs 6.5mm spacer *Flytta allt till original position +Mer plats för framtida bromsar eftersom oket är längre in i fälgen - ny okhållare, 12.5mm spacer krävs *Kör utan spacer + Ingen spacer - Ok långt ut, ny hållare krävs _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
|
En paintskiss/ritning/bild är nog bra i såna här lägen, svårt att visualisera i huvudet med bara en massa mått.
Ska dock tillägga att när jag tillverkar customprylar till min bil så sker det oftast utan ritningar, brukar göra en enkel skiss på ett papper med diverse mått. Har man inget CAD-program så får det duga med papper och penna. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
![]() |
Skruva banåkabil
Design av nav
|
869 besök totalt |