Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
kylningsproblem.......slangarna drar ihop sig
6275 besök totalt
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
kylningsproblem.......slangarna drar ihop sig

mina undre kylarslangar drar ihop sig under gaspådrag...

den understa blir helt ihoptryckt... MYSKo

& sedan direkt jag släpper gasen så blir slangen "normal" igen.

jag har ingen termostat &dubbla kylare som sitter i serie.

asså rätt så mkt slang dragna - men som sagt ingen termostat som stoppar vattnet.

verkar inte heller ha några luftbubblor i systemet...

MYSKo GREJ ASSÅ.

MVH/
.........Kristian !!!!

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17868



Sätt dit termostaten så får vattenpumpen nåt att jobba mot.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Sätt dit termostaten så får vattenpumpen nåt att jobba mot.


har inte någon plats attsätta den på då jag har vattenpumpen/motor från en fwd corolla.

samt att det har inte gjort så här tidigare på den gamla motorn.... ???

MVH/
.......K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Som Lennart nog menar så låter som att vattenpumpen har överkapacitet och suger ihop slangarna. Men det borde inte gå att göra om systemet är helt vätskefyllt för då rinner det ju genast till lika mkt vätska på trycksidan av pumpen tar bort, vilket då genast skulle fylla ut slangarna. Med andra ord så tror jag att du har luft i systemet, det kanske finns ngn luftningsskruv på ngt knäppt ställe på motorn som du glömt bort? Kan det vara så att motorn lutar annorlunda i din bil än i orginalbilen så att den därför blir svårluftad?

_________________
Pär Hylander
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Som Lennart .........................................orginalbilen så att den därför blir svårluftad?


nopes... kan motorn utan & innan efter tre ras.

inga gömda "luftnipplar" - motorn sitter som orginal okså....
Hmm skall jag sätta metall rör istället ???

flödet på tom-gång e perfekt & som det skall vara !

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



om det händer när motorn är kall så spelar det vl iofs inte så stor roll, men när den är varm kan det ju bli problematiskt med varmgång. Men å andra sidan ska det ju vara tryck i systemet då, vilket borde hindra ihopdragning.

_________________
Pär Hylander
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17868



Ta bort drivningen till vattenpumpen och montera en elmotor till remmen istället. Då har du konstant hastighet på vattnet och kan dessutom köra pumpen när du stannat motorn.

Edit: En sån här menar jag
http://store.summitracing.com/productdetail.asp?p=3561

Vi har kört dem på gatan utan problem trots att det står att det är för dragracing.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046



Har du dubblakylare i serie alltså? borde inte det bli väldigt mycket motstånd då, så slangen sugs ihop menar jag. Verkar ju inte helt optimalt...

Alfa 75 har frihängande termostat, borde ju gå att trolla dit relativt enkelt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



om inte en termostat så borde du åtminstone ha en restriktor..

det ska bygga lite tryck i kylsystemet..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



Eftersom vatten knappast expanderar/krympr under tryck så måste ju vattnet som inte finns den hoptryckta slangen va någon annanstans. De andra slangarna måste expandera. Om inte så måste det finnas luft någonstans i systemet som pressas samman.

Hur som helt så måste det va lågt tryck just där slangarna pressas samman. Inte bra. Det uppstår gärna lokal kokning där trycket är lågt, eller kavitation i pumpen.

Verkar som du har för mycket motstånd i kylarna. Parallellkoppa istället?

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



borg skrev:
Eftersom vatten knappast expanderar/krympr under tryck så måste ju vattnet som inte finns den hoptryckta slangen va någon annanstans. De andra slangarna måste expandera. Om inte så måste det finnas luft någonstans i systemet som pressas samman.

Hur som helt så måste det va lågt tryck just där slangarna pressas samman. Inte bra. Det uppstår gärna lokal kokning där trycket är lågt, eller kavitation i pumpen.

Verkar som du har för mycket motstånd i kylarna. Parallellkoppa istället?




Kan ju tänkas att expansionstanken tar hand om det vattnet........

Jag hade lite problem med att motorn blev lite varm i Porschen så jag plockade bort temostaten har inte märkt något negativt med det.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
hehehe har inget expansionskärl heller - kör med "minimalt" lägre nivå i den kylaren jag har "överst" istället,

skall fixa en bild te er så ni ser det bättre framför er.

för nu när jag gasar fullt längre sträcker så drar sig ju slangarna ihop & då stopper det vattnet i motorn så att det blir varmt för snabbt..
HMM.

men jag kom på en annan sak oskå ang detta.


efter att jag i våras tagit bort värmepaketet inne i kupen & pluggat de slangarna (inget tryck vis pluggarna) så har jag ju bara en liten 10mm slang som går ut från baksidan på toppen där det orginal
går ut en 30mm till värmepaketet/switchen som styr detta.

där borde ju vattnet i topen vara som varmast & okså mest tryck....
fattar ni

skall nog ta & sätta dit en 30mm slang igen & koppla den till framsidan av motorn igen.
för att få ett litet bättre flöde i toppen

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046



10mm returslang från toppen??

Du verkligen vill döda bilen eller?

Tycker iden med 30mm slang verkar vettig.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
MaZ skrev:
10mm returslang från toppen??

Du verkligen vill döda bilen eller?

Tycker iden med 30mm slang verkar vettig.


nej asså det e inte en returslang i den bemärkelsen - utan det e utttaget till värmepaketet som tar vattnet i baksidan av toppen.

på framsidan av motorn så sitter de vanliga kylarslangarna från vattenpumpen med in-ut till kylaren & ovanför denna sitter det en till för in-ut till/från kylaren.

orginal så sitter termostaten i samma hus som vattenpumpen -men då jag har vattenpumpen från en FWD Corolla AE92 (& motorn) så har jag valt att ta bort den helt.

jag vet inte ens åt vilket håll som vattnet går inne i motorn...

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



men se till att fixa en termostat eller åtminstone en restriktor..

ångblåsning och luftfickor är nått du får problem med annars..
och bevisligen har du nått problem..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929


Trådstartare
LuddeR skrev:
om inte en termostat så borde du åtminstone ha en restriktor..

det ska bygga lite tryck i kylsystemet..


tjena LuddeR.


en restriktor - e det typ som rallybilarna har i grupp A ?

att det minskar insugets diameter TYP ?

för e det det, så har jag funderat på att sätta dit detta genom att ha en mindre diameter kylarslang inne i en vanlig kylarslang !

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



restrictor=strypning=diameterminskning

om slangarna på sugsidan drar ihop sig kan detta bara bero på att pumpen suger för hårt i förhållande till tryckfallet över kylarna.

Problemet kan ha två anledningar.

1) för lite mottryck på pumpen (som diskuterats tidigare), att detta skulle bero på luft i systemet är inte heller troligt då denna kommer bli komprimerad på trycksidan och sedan förbli så (det är ju alltid luft i expansionskärlet på en vanlig bil!)

2) För mycket tryckfall på sugsidan, dvs. att det blir för svårt för vattnet att rinna igenom bägge kylarna+ slangar.

Fixen på 2) kan ju tänkas vara att byta mot en kraftigare slang som klarar undertrycket, MEN då riskerar man kavitation(kokning) innan pumpen vilket effektivt TAR BORT kylningen från motorn thumbs down thumbs down thumbs down thumbs down

Vad du får göra är att prova bygga om till paralellmonterade kylare eller att sätta en elektriskförpump mellan kylarna som kompenserar tryckfallet.

Fixen på 1) är just en strypning eller mindre slang efter pumpen innan motorn som minskar FLÖDET genom systemet. Detta ger mindre tryckfall på sugsidan men kommer troligtvis också öka vattentempen något.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Skruva banåkabil
kylningsproblem.......slangarna drar ihop sig
6275 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande