Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
6275 besök totalt |
kylningsproblem.......slangarna drar ihop sig
mina undre kylarslangar drar ihop sig under gaspådrag... den understa blir helt ihoptryckt... MYSKo & sedan direkt jag släpper gasen så blir slangen "normal" igen. jag har ingen termostat &dubbla kylare som sitter i serie. asså rätt så mkt slang dragna - men som sagt ingen termostat som stoppar vattnet. verkar inte heller ha några luftbubblor i systemet... MYSKo GREJ ASSÅ. MVH/ .........Kristian !!!! _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
har inte någon plats attsätta den på då jag har vattenpumpen/motor från en fwd corolla. samt att det har inte gjort så här tidigare på den gamla motorn.... ??? MVH/ .......K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
Som Lennart nog menar så låter som att vattenpumpen har överkapacitet och suger ihop slangarna. Men det borde inte gå att göra om systemet är helt vätskefyllt för då rinner det ju genast till lika mkt vätska på trycksidan av pumpen tar bort, vilket då genast skulle fylla ut slangarna. Med andra ord så tror jag att du har luft i systemet, det kanske finns ngn luftningsskruv på ngt knäppt ställe på motorn som du glömt bort? Kan det vara så att motorn lutar annorlunda i din bil än i orginalbilen så att den därför blir svårluftad?
_________________ Pär Hylander |
||
nopes... kan motorn utan & innan ![]() inga gömda "luftnipplar" - motorn sitter som orginal okså.... Hmm skall jag sätta metall rör istället ??? flödet på tom-gång e perfekt & som det skall vara ! _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
om det händer när motorn är kall så spelar det vl iofs inte så stor roll, men när den är varm kan det ju bli problematiskt med varmgång. Men å andra sidan ska det ju vara tryck i systemet då, vilket borde hindra ihopdragning.
_________________ Pär Hylander |
||
Ta bort drivningen till vattenpumpen och montera en elmotor till remmen istället. Då har du konstant hastighet på vattnet och kan dessutom köra pumpen när du stannat motorn.
Edit: En sån här menar jag http://store.summitracing.com/produc Vi har kört dem på gatan utan problem trots att det står att det är för dragracing. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Har du dubblakylare i serie alltså? borde inte det bli väldigt mycket motstånd då, så slangen sugs ihop menar jag. Verkar ju inte helt optimalt...
Alfa 75 har frihängande termostat, borde ju gå att trolla dit relativt enkelt. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Eftersom vatten knappast expanderar/krympr under tryck så måste ju vattnet som inte finns den hoptryckta slangen va någon annanstans. De andra slangarna måste expandera. Om inte så måste det finnas luft någonstans i systemet som pressas samman.
Hur som helt så måste det va lågt tryck just där slangarna pressas samman. Inte bra. Det uppstår gärna lokal kokning där trycket är lågt, eller kavitation i pumpen. Verkar som du har för mycket motstånd i kylarna. Parallellkoppa istället? _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||
Kan ju tänkas att expansionstanken tar hand om det vattnet........ Jag hade lite problem med att motorn blev lite varm i Porschen så jag plockade bort temostaten har inte märkt något negativt med det. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||
hehehe har inget expansionskärl heller - kör med "minimalt" lägre nivå i den kylaren jag har "överst" istället,
skall fixa en bild te er så ni ser det bättre framför er. för nu när jag gasar fullt längre sträcker så drar sig ju slangarna ihop & då stopper det vattnet i motorn så att det blir varmt för snabbt.. HMM. men jag kom på en annan sak oskå ang detta. efter att jag i våras tagit bort värmepaketet inne i kupen & pluggat de slangarna (inget tryck vis pluggarna) så har jag ju bara en liten 10mm slang som går ut från baksidan på toppen där det orginal går ut en 30mm till värmepaketet/switchen som styr detta. där borde ju vattnet i topen vara som varmast & okså mest tryck.... fattar ni ![]() ![]() skall nog ta & sätta dit en 30mm slang igen & koppla den till framsidan av motorn igen. för att få ett litet bättre flöde i toppen _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
nej asså det e inte en returslang i den bemärkelsen - utan det e utttaget till värmepaketet som tar vattnet i baksidan av toppen. på framsidan av motorn så sitter de vanliga kylarslangarna från vattenpumpen med in-ut till kylaren & ovanför denna sitter det en till för in-ut till/från kylaren. orginal så sitter termostaten i samma hus som vattenpumpen -men då jag har vattenpumpen från en FWD Corolla AE92 (& motorn) så har jag valt att ta bort den helt. jag vet inte ens åt vilket håll som vattnet går inne i motorn... _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
men se till att fixa en termostat eller åtminstone en restriktor..
ångblåsning och luftfickor är nått du får problem med annars.. och bevisligen har du nått problem.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
tjena LuddeR. en restriktor - e det typ som rallybilarna har i grupp A ? att det minskar insugets diameter TYP ? för e det det, så har jag funderat på att sätta dit detta genom att ha en mindre diameter kylarslang inne i en vanlig kylarslang ! _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
restrictor=strypning=diameterminskning
om slangarna på sugsidan drar ihop sig kan detta bara bero på att pumpen suger för hårt i förhållande till tryckfallet över kylarna. Problemet kan ha två anledningar. 1) för lite mottryck på pumpen (som diskuterats tidigare), att detta skulle bero på luft i systemet är inte heller troligt då denna kommer bli komprimerad på trycksidan och sedan förbli så (det är ju alltid luft i expansionskärlet på en vanlig bil!) 2) För mycket tryckfall på sugsidan, dvs. att det blir för svårt för vattnet att rinna igenom bägge kylarna+ slangar. Fixen på 2) kan ju tänkas vara att byta mot en kraftigare slang som klarar undertrycket, MEN då riskerar man kavitation(kokning) innan pumpen vilket effektivt TAR BORT kylningen från motorn ![]() ![]() ![]() ![]() Vad du får göra är att prova bygga om till paralellmonterade kylare eller att sätta en elektriskförpump mellan kylarna som kompenserar tryckfallet. Fixen på 1) är just en strypning eller mindre slang efter pumpen innan motorn som minskar FLÖDET genom systemet. Detta ger mindre tryckfall på sugsidan men kommer troligtvis också öka vattentempen något. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
6275 besök totalt |