Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
EBC Yellowstuff ? Edit: "så här gick det på Mantorp!"
<<   1, 2, 3, 4, 5
46599 besök totalt
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007

Körde EBC greenstuff på min Honda Accord i måndags på Sviesta och dom dog (glasades) ganska så fort, är dock inte meningen att greenstuff ska köras så hårt så var väntat

200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
TURBO-Fredde
Lövestad
Här sen Maj 2005

EBC redstuff efter 500mil och lite överhettning på SS Emmaboda.
var typ 4-5mm kvar på beläggen när ett släppte helt.

Mjölby
Här sen Maj 2007

Yellowstuff vs. Carbotech XP 10

Jag tillhör en av dem (få?) som inte har haft några bekymmer med EBC yellowstuff. Jag har köpt dem från välkända ställen eller direkt från EBC i England så jag har inte råkat ut för några kopior.
Jag körde två säsonger med yellowstuff på Miatan (ca 960 kg bil) som jag hade och tyckte att jag hade grym känsla i pedalen och riktigt bra bett. Detta i kombination med stålomspunna bromsslangar.
Körde förra säsongen och den här fram tills nu med Yellowstuff runtom på min BMW 325ti E46 (ca 1450 kg bil). Den här säsongen även med stålomspunna slangar. Jag har egentligen inte upplevt beläggen som dåliga på något sätt och bettet har känts som fullt tillräckligt, men den där riktigt förtroendeingivande känslan i pedalen har uteblivit.

Läser man EBC:s rekomendationer så ska Yellowstuff användas för race och track day på bilar som väger upp till 2200 lbs = ca 1000 kg. Så där är nog förklaringen till att jag inte fått samma känsla i min tunga BMW. Hade gärna velat testa Bluestuff, men de finns tyvärr inte till 330 bromsarna som jag har på min bil.

Så nu har jag monterat Carbotech XP 10 fram och ska utvärdera skillnaden på måndag på Sviestad. De är nästan dubbelt så dyra (inte riktigt) så ska bli kul och se om de är dubbelt så bra. Jag återkommer med rapport!

Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25
Tidigare: BMW 325ti Compact E46
Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport
Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005

Re: Yellowstuff vs. Carbotech XP 10

[quote="Totti"] Hade gärna velat testa Bluestuff, men de finns tyvärr inte till 330 bromsarna som jag har på min bil.
quote]

Har du 330 bromsar så är det väl samma som M3?
Blue stuff finns iaf till M3 E36, kolla på Getech.se.

Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007

Totti skrev:

Så nu har jag monterat Carbotech XP 10 fram och ska utvärdera skillnaden på måndag på Sviestad. De är nästan dubbelt så dyra (inte riktigt) så ska bli kul och se om de är dubbelt så bra. Jag återkommer med rapport!

Blev ett 50-tal varv på Sviestad igår och efter det så kan jag konstatera att det är ett imponerande bra bett i Carbotech-beläggen. Kändes som att det fanns stoppkraft så att det räckte till och blev över hela tiden. Känslan i pedalen var kanske lite svajig de första varven på första passet, men sedan så kändes pedalen riktigt stum hela tiden thumbs up

Svårt att säga om Carbotech XP 10 är dubbelt så bra redan nu, då jag inte vet hur länge de håller, men jag kommer nog tyvärr inte att gå tillbaka till Yellowstuff igen fram. Bak får de hänga med ett tag till, då jag inte ser någon anledning att byta till något annat just.

Citera
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007

[quote="bakmotor"]
Totti skrev:
Hade gärna velat testa Bluestuff, men de finns tyvärr inte till 330 bromsarna som jag har på min bil.
quote]

Det kanske det är.
Ska kolla upp det till nästa gång.

Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

XP10 har fungerat kanon bak för oss och håller de mer än det dubbla mot EBC bluestuff samt verkar ha ungefär samma friktionkoficient.
Fram finns inte XP10 och vi har provat preformence friction 97 och de kan vi inte dosera bromsarna nära låsning så vi bromsar plattor på däcken hela tiden (flera olika chafförer) men klossarna håller bra. Fram har vi i stället åkt med EBC bluestuff som fungerat bra men troligtvis skulle XP 10 hålla bättre. Har även provat lite mjukare PF belägg som varit riktigt fina men livslängden har då inte varit tillräckligt för 24-timmars.

Mer av mina erfarenheter.
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004

[quote="Totti"]
bakmotor skrev:
Totti skrev:
Hade gärna velat testa Bluestuff, men de finns tyvärr inte till 330 bromsarna som jag har på min bil.
quote]

Det kanske det är.
Ska kolla upp det till nästa gång.

Det skiljer lite på 330 och M3 , E46. Samma diameter på skivorna, men M3 skivorna är grövre. Vill minnas att oken skiljer oxo tyvärr. Kollade på det där när jag hade en 330Ci -05

Verkar som jag gjort ett bra val o köra på Carbone Lorraine/Ferodo belägg på min Evo. Skall kolla hur mycket slitage beläggen fått efter 1,5 bandag och lite konbanekörningar. Men jag är sjukt nöjd med dom beläggen, funkar att åka gata med hur bra som helst bortsett från att det skriker hejdlöst om man fegbromsar Tror mina RC6 fram kostade runt 2000:- från England o bakbeläggen DS1.11 1200:-

BMW 520xD
Citera
Michael84
Göteborg
Här sen Jun 2010

Citat:
Blev ett 50-tal varv på Sviestad igår och efter det så kan jag konstatera att det är ett imponerande bra bett i Carbotech-beläggen. Kändes som att det fanns stoppkraft så att det räckte till och blev över hela tiden. Känslan i pedalen var kanske lite svajig de första varven på första passet, men sedan så kändes pedalen riktigt stum hela tiden thumbs up

Svårt att säga om Carbotech XP 10 är dubbelt så bra redan nu, då jag inte vet hur länge de håller, men jag kommer nog tyvärr inte att gå tillbaka till Yellowstuff igen fram. Bak får de hänga med ett tag till, då jag inte ser någon anledning att byta till något annat just.

För min del är det inte så viktigt om dom är dubbelt så bra pga av att dom är dyra.
Snarare att man är tillräckligt nöjd för att "slippa" uppgradera till värre ok och större skivor, då är inte beläggen så dyra i den jämförelsen.

Mvh Michael

EBC Yellowstuff ? Edit: "så här gick det på Mantorp!"
<<   1, 2, 3, 4, 5
46599 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande