Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 20164 besök totalt |
Är det någon som har lust o hjälpa mig?
exakt vad behöver jag, o vad behöver jag att göra för att kunna tävla nästa år?. Nu har jag bara en gokart o skydd etc.. men vad behövs mer? Licens jo, men sen då?.. jag hörde något om idhandlingar för bilen? var får man dom ifrån? _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||
Hjälm, overall, skor, hanskar är det du behöver på kroppen. Sen en kart som är godkänd =). Licens + att man är medlem i en klubb. Nånting att frakta karten i till tävlingarna och bensin
![]() ![]() IDhandlingar kanske man behöver till yamaha, vet inte, men dom går nog att beställa igenom SBF. Ring dit och hör. Annars så kan du fråga nån som kör yamaha ifall dom har IDhandlingnar. Jag är tveksam till det men som sagt jag har inte kört i yamaha. Men jag vet när jag körde Mini så köpte jag IDhandling till den men till vilken nytta har jag ingen aning om. Det står istortsätt vad du får och inte får göra på karten. I de stora klasserna hade jag ingen IDhandling iallafall, men det är å andra sidan ingen enhetsklass. Men ring till SBF och fråga. _________________ Fun Is Not A Straight Line!!! LMP Engineering AB www.lmp-engineering.se MVH / Niklas Lilja |
||
om du skall tävla i en serie, t.ex. MKR, så kan det vara bra att anmäla sig till serien och boka ett nummer så att du vet vad du skall sätta på karten. Det brukar väl kanske ordna sig på plats, men det kan ju vara skönt att slippa pilla med det på plats. Jag har för mig att om man har debutantlicens så måste man även köra med en rand runt nummerplåtarna som är i samma färg som siffrorna.
om du inte har tävlat förut så kanske det kan vara bra att testa nån klubbtävling först för att se hur det funkar. Då kan man ju även fråga om allt man behöver fixa och tänka på innan en riktig serietävling, eftersom det inte brukar vara lika noga att allt stämmer på en klubbtävling. Skulle du ha råkat glömma nån idhandling, startnummer, eller nåt annat, så får du säkert köra klubbtävlingen ändå. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
ok tackar!.
hur ska jag förvara gokarten över vintern då?.. nu står den på 2st trärör så däckena är i luften.. eller kan chassit böja sig??. vet inte hur känsligt det är ![]() kanske bättre o ställa den upp på baken? _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||
Japp stämmer. När du är debutant så måste du köra 3st tävlingar inom länet eller distriket. Sen skickar du in dom tre tävlings resultaten till SBF och sen får du din riktiga licens. Då kan du köra alla nationella tävlingar.
Antingen ställer du karten på högkant men läggen planka under ramspetsarna så inte den står på bakbågen utan på ramspetsarna. Det är ingen fara du ska bara veta vad chassit vridersig när du kör ![]() ![]() Sen när du väl ger dig ut och tränar i vår så fråga! fråga!! fråga!!! massor hur saker fungerar, annars kommer du inte lära dig nått. Men fråga nån som kan. Man får oftast hjälp som nybörjare att komma igång. _________________ Fun Is Not A Straight Line!!! LMP Engineering AB www.lmp-engineering.se MVH / Niklas Lilja |
||
Man kan även förlänga säsongen och ha kul på vintern:
http://w1.340.telia.com/~u34005022/K om man inte vill snickra ihop dubbdäcken själv så finns det särskilda snödäck att köpa som man sedan kan dubba. Om man skall köra långspiksmodellen så bör man kanske ha något rejält skydd över så att man inte råkar placera handen eller någon annan kroppsdel på ett snurrande hjul - AAJJJ! _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Jag har också kört Formel Ford på banan i Zandvoort.. väldigt kul bana för övrigt! ![]() Var nere där och testkörde för ett holländskt FF-Team för några år sedan...grym upplevelse...! Har dessutom tävlat i kart i typ 8 år..bl.a. tillsammans/mot Niklas Lilja ![]() Håller med om att Yamaha är en bra klass att börja i, den är väldigt kul och inte lika dyr som tex. FA eller ICA. Dock är ju ICA lite roligare..iom att det går rätt mycket fortare ![]() Som svar på trådstartarens fråga.. i mitt garage står det två stycken ICA-kartar, dock tillhör den ena brorsan ![]() Mvh Missen _________________ MisS2 Drygare än YES. |
||
Idag, söndag, begicks säsongsdebut med karten på Järfällabanan. Underbart väder och karten funkade klanderfritt, förutom att motorn vibrerade lös - men inget större problem utan bara att dra åt igen.
Falk sr och jr var där, och gjorde också säsongsdebut om jag fattade rätt. Här ett par (suddiga) bilder på väder, kartar och bana. #45 jagar #63 En bit bakom: ![]() och varvet efter, en bit framför: ![]() Jag har ingen bild på när jag själv åker, men här testar i alla fall Alx Danielsson min kart: På väg in i kurvan: ![]() och på väg ut ur kurvan: ![]() Karten ser lite vitare ut på bilderna än vad den gör i verkligheten. Alx "hörlurar" är två enkilosvikter som han hade för att träna upp nacken. De har inga tester eller träningar mellan racen i FRenault V6, så det behöver väl helst tränas mellan tävlingarna, både körmässigt och muskelmässigt. Jag körde nog bara lite drygt 15 varv, men kul som tusan var det. Lite lätt ringrostig, men det gick skapligt tidsmässigt, trots en hel del missar, så hyfsat nöjd med säsongspremiären. Jag började med 0,8 bar i däcken och efter ett pass hade det stigit till 1.1 bar bak och 1.0 fram. Sänkte till 0.7 bar både fram och bak för att få bättre grepp, men det var lite lågt för istället högg det lite i kurvorna. Hmm, jag brukar nog börja med 0.7 bar och sedan sänka till 0.8 bar efter ett par pass. Olika vid olika förhållanden, men om det var som idag. Alx var för övrigt 1.8 s snabbare än mig per varv i sitt första och enda pass. Tyvärr kan jag inte säga att allt berodde på viktskillnaden... ![]() Tvåtakts racingolja luktar för övrigt underbart! ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Jag var snurrkungen på första testerna
![]() Få se nu.. rakan på Sviestad.. tänkte jag skulle testa o bromsa senare, vilket resulterade i att jag låste upp bakhjulen, och eftersom karten är direktdriven så stannar motorn då!. Tyvärr gick inte motorn igång igen, utan det var som att dra i handbromsen, och vips så står man parkerad baklänges i sandfållan. Ut på banan.. rakt genom en liten liten vattenpöl som fanns vid depån. Skulle svänga in i första kurvan. Karten fortsätter rakt fram några meter, tills vattnet försvunnit på däckena, och sen släpper det bak istället ;D kul att man kan roa några runt banan iaf. nästa gång ut på banan, tänkte jag stila lite för några kompisar som stog vid banan, och tänkte köra lite bredsladd ut på banan. Vilket på kalla däckena, resulterade i noll grepp, och jag spann runt ![]() Tyvärr så släpper det FORT när det släpper!. Man hinner knappt reagera alla gånger!. Sen följde jag efter en annan yamaha på banan, och jag tänkte bromsa mig om, vilket ännu en gång gjorde att jag låste upp bakdäckena, och snurra ut!. Nästa pass, ut o köra bakom en annan kompis. Låg bakom honom på rakan, och rätt som det är kommer något flygande från hans kart mot mig, och jag bromsade direkt, och LÅSTE UPP BAKDÄCKENA IGEN!. Den här gången gick motorn igång igen som tur var!. =) sen på de senare passen flöt allt utmärkt tycker jag iaf =) (hängde på en Formula Ica-J rätt bra, och en rotax) Tog lite tid att lära sig bromsarna igen dock. Kört hyrkart hela vintern, och där är det ju ingen risk att man inte hinner parera en eventuell sladd, eller bromsar på sig och stannar motorn. Har dock slutat köra med revbensskydd på yamahan. Min stol sitter som gjuten runt mig, och har jag på mig revbensskyddena får jag ont!. Vilket jag inte får utan skydd. och jag håller med föregående talare!. "Tvåtakts racingolja luktar för övrigt underbart" Själv kör jag förövrigt med 1,2 fram, o 1,3 bar i däckena bak. Sen värmer jag däckena och kör in i depån. Då står det ofta runt 1,3-1,4fram, och 1,6 1,7bak. Släpper ut luften i alla däck till 1,1bar. Och sen är det bra ![]() _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||
Det stämmer. Den senaste säsongspremiären någonsin. ![]() Lite blött och halt på morgonen. Senare torkade det upp och jr fick till rätt anständiga tider trots fjolårsdäck och rattrost. Vi brottades lite med understyrning ut ur vissa böjar. Möjligen var viktfördelningen lite fel eftersom vi tvingats flytta stolen och pedalerna en smula. Ungarna växer ju... Det tar några pass att hitta rätt med inställningarna. Vi kommer f.ö. att hålla en om möjligt lite lägre profil med kartingen i år. Det blir nog endast någon enstaka tävling. Tiden har liksom svårt att räcka till... |
||
Idag drog jag igång karten för första gången, sedan jag har renoverat den!.
oj vad den gick igång ![]() ![]() Sen kom pappa, o jag drog igång den så han skulle få höra sången från motorn. Sen försökte pappa putta igång den me mig i, men det gick inte alls (ont i ryggen). Sen försökte jag dra igång den på kart-vagnen igen, men den ville int ealls.. hur mycket jag en försökte pappa försökte putta på mig, men det gick för långsamt. Sen kom en granne jag aldrig sett förut, och skulle parkera sin bil.. han glömde bort de ttotalt, och ville hjälpa till att få igång karten ![]() Den tände lite grann.. men de sprang för dåligt. De ramlade till o med omkull en gång där.. rätt som det var, så var det en 5-6grannar där, som alla tittade på karten med beundran ![]() "får du igång den, så kör med den inne i området. Det gör inget.. det ska vara mer motor tycker jag" lät kommentaren från en kille i 40årsåldern ![]() Sen kom Hasse som är corvette o locustägare. Han började springa med mig, och rätt som det var så gick motorn igång, och vill tvärdö utan choke (handen för insuget) fick den att gå igång.. skruvade lite på förgasarmunstycket, o den hoppade iväg i rask acceleration. Gick dock inte som den gör alls, när motorn är varm. Då är det drag på den!. Men kommentarena var mängder iaf ![]() ![]() höll ju igen rätt kraftigt då jag inte ville gasa om det kommer ngn ut, men vid garagena är det lugnt, för där kommer ingen. körde fram o tillbaka några ggr, o det rätt snabbt =) så nu är jag så sugen att jag måste åka till sviestad på onsdag känner jag ![]() _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||
Usch, vilken träningsvärk jag fick i nacken av min korta test. Gör rätt ont och stramar fint när jag skall vrida huvudet till vänster när jag kör bil.
![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Jag blev förvånad över att jag INTE fick ont i nacken vid min första 2000-körning, förmodligen blir det inga G-krafter vid
![]() Däremot händer, underarmar och bröstmuskler samt lite blå här och var... Blir nya försök under nästa vecka som det ser ut ![]() _________________ //Robban Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar... http://robsonsblogg.blogspot.se/ |
||
Jag fick inga besvär ifjol, men körde nog betydligt snabbare i året premiär. Så särskilt farligt är det inte och nästan borta redan, men ett ganska besvärande ställe att få träningsvärk på. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Jag var förbi Järfälla igår för årets andra träningskörning och tänkte samtidigt testa att filma lite. Tyvärr gick det inte helt bra.
Jag hade hjälmkameran monterad på höger sida av hjälmen och DV-kameran i en midjeväska snett över bröstkorgen. Tyvärr hade jag dragit år remmen lite hårt så jag fick stanna på första varvet och lätta på den, vilket naturligtvis medförde kaputt tändstift, vilket alltid händer i hårnålskurvorna som ligger längst bort ifrån depån. När jag hade bytt tändstift och kommit igång igen var passet över. Vid starten av pass 2 lyckades jag av misstag stänga av kamerna när jag stoppade ned den i midjeväskan, vilket var synd för jag lyckades med ett par snygga omkörningar och en rejäl högfartssladd genom första kurvan. Pass 3 tog filmen slut efter ett knappt varv. Men jag gjorde ett sista pass på 5 varv i ensamt majestät i halvmörkret vid 9-tiden, så lite film blev det till slut. Den är väldigt ljuskänslig hjälmkameran så det ser faktiskt betydligt ljusare ut än vad det egentligen var. En märklig sak var att jag utan jätteproblem klarade 15 varv i sträck + ut/in-varv utan att bli totalt slut. Det enda var att jag hade lite svårt att hålla huvudet rakt i slutet, men annars var det inte så farligt. Visst var jag trött, men jag hade nog klarat 4-5 varv till. Mitt nya revbensskydd är verkligen kanon och att jag sitter tvärstumt hjälper nog till att göra det mindre jobbigt. Här är tiderna ifrån de tre pass som jag fullföljde: ![]() Filmen kommer när jag hunnit vara iväg och fixat den till lämpligt format. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
|
||
Var och testade karten i kväll på järfälla för första gången i år.
![]() Satan vad jobbigt det var, men otroligt kul. Måste fixa bromsarna för de fanns inte. Ut och åka igen. Kanske på Söndag?? vad säger ni kartnördar? Kom igen nu. _________________ ![]() Jan Nagy |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 20164 besök totalt |