Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Slicks för dummies..
4060 besök totalt
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Slicks för dummies..

Funderar på att köpa en omgång slicks för att testa skillnaden mot R-däck men för en Slicks-newbie så är det en mindre djungel, hoppas få tips och råd här. Bilen ifråga är en M3 E36, 321 hk och väger ca 1300 kg med förare mm.

Funderar på slicks i ca 240-250 mm bredd och ca 640mm diameter för att få önskad utväxling. Denna diameter verkar svår att hitta i 17" så rimligtvis får det bli 18" och 9" bred fälg.

Alternativen jag hittat hittills är Michelin Porsche Cup framdäck som (om jag fattat rätt) verkar finnas både i 24/64-18 och 25/64-18 samt i två olika gummiblandningar, N1 och N2. Är bredare bättre=snabbare eller det är skit samma på 9" fälg? Vad är skillnaden på N1 och N2 i fråga om speed och livslängd?

Ett annat alternativ är Dunlop 245/650-18, dvs det däck som används i BTCC. Nån som har erfarenheter av detta? Finns också i två olika gummiblandningar. Jämförelser med ovan Michelin vore intressant men hittar inget trots idogt googlande..

Här sen Jul 2007

Kan nada om slicks, men för biltypen så borde väl Team Stålheim har massvis med med input att dela med sig av. De har väl provat många olika märken/setups?

//U

Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Ulrich skrev:
Kan nada om slicks, men för biltypen så borde väl Team Stålheim har massvis med med input att dela med sig av. De har väl provat många olika märken/setups?

//U

Samma här, slicks är nytt för mig och har noll koll. Vad gäller R-däck finns det mycket info om vad som funkar på vilka bilar, vilka fabrikat som är erkänt snabba, hur olika gummiblandningar påverkar mm, men att hitta motsvarande info gällande slicks verkar svårare.

Fixhult
Här sen Apr 2004

E36 på slicks är ju ingen nyhet, men 240/610-17 (ex STCC/WTCC) är kanske inte så vanliga längre (men 17x9" fälgar finns det).

Slicks kör man lämpligen på dimensioner man kan få tag på, och det är inte samma sak som en dimensionslista man hittat på nätet. Allt går inte att få tag på och definitivt inte i den gummiblandning du tänkt dig.

Ska du köra på så höga däck så kan du väl glutta på vad V8thunder kör på, det blir dessutom lite hårdare gummi.
Yokohama A005 240/640-17.

Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
E36 på slicks är ju ingen nyhet, men 240/610-17 (ex STCC/WTCC) är kanske inte så vanliga längre (men 17x9" fälgar finns det).

Slicks kör man lämpligen på dimensioner man kan få tag på, och det är inte samma sak som en dimensionslista man hittat på nätet. Allt går inte att få tag på och definitivt inte i den gummiblandning du tänkt dig.

Ska du köra på så höga däck så kan du väl glutta på vad V8thunder kör på, det blir dessutom lite hårdare gummi.
Yokohama A005 240/640-17.

Jag vet att det finns en del Yokohama och ev lite Michelin slicks i 24/61-17 att få tag i, men vad är skillnaden på dessa? Flera verkar föredra Michelin före Yoko, men varför?
Finns dessa däck i olika gummiblandningar? Aldrig hört nåt om det. Om inte, är de att beteckna som "hårda" eller "mjuka"?

Håller med om att man får leta dimensioner det finns god tillgång på (framförallt om man avser åka begagnat) och det är precis det jag gjort.

Slicks för dummies..
4060 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande