Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
<< 1, 2 10432 besök totalt |
Har nu kört 2 100 mil med vår M135i varav ett par banträffar.
Bilen har alldeles för mjuka bussningar i bakvagnen och liksom vrider sig under fullast. Men det är egentligen bara något jag irriterat mig på vid vardagskörning. På bana känner jag det faktiskt inte alls, kanske för att bussningarna till stor del redan är under last/komprimerade när man kliver på eftersom man sällan ger full pelle på rak väg. Det sker ju gradvis i utgångarna. Avsaknaden av LSD till trots är det en snabb krabat på bana. Lättkörd och välbalanserad. Visst är det skillnad i den sista precisionen om man jämför med en racebil med kulor istället för bussningar, men för att komma direkt från fabrik är jag imponerad. Jag tillhör dem som lovordar automaten, även på banan. Funkar klockrent och har aldrig tvekat eller hittat på dumheter. Tack vare att den är så tätstegad, 6:an har utväxlingen 1:1 dvs både 7:an och 8:an är överväxlar, och snabb kan man både växla upp och ner i kurvor utan obehagliga lastväxelreaktioner. På gata/vardagstransport använder jag manuella läget ganska ofta samt alltid EcoPro. Tycker Comfort har en kass mappning av gaspedalen så jag kör antingen i Sport+ eller EcoPro beroende på humör. Automaten skulle jag gärna ha i en racebil, funkar klockrent på bana också. Jag är inte förvånad att BMW låter den vara i M235i Racing-bilarna. Jag retar mig däremot på att man inte kan ha motor/låda/chassie i Sport+-läge och samtidigt stänga av antispinn/sladd helt. Då hamnar man istället i Comfort-läget. Måste vara feltänk från BMW? Varför är de funktionerna beroende av varandra? Jag har bara kört bilen med Michelin Pilot Super Sport. Funkar faktiskt rätt bra på bana, trots att det inte är ett r-däck. Vet alltså inte om chassit faller genom totalt eller ej med ökat grepp. På min vill-ha-lista till bilen står trots det r-däck, topplagringar för att kunna få mer camber samt riktig diffbroms. Då tror är den lagom anpassad för bana utan att man försakat möjigheten att köra ungarna till dagis. Samt faktiskt kör ifrån det mesta med regskylt. Å andra sidan tycker jag faktiskt den gör det redan med gatdäck och original hjulvinklar... ![]() ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
Kul reportage!
Instämmer till fullo med Johans summering! Jag har haft 2st M135i nu och båda med härliga automaten! Launch Control från stillastående var nog min favorit på dessa ![]() Dock är orginaldäcken ingen höjdare! MVH Erik _________________ Erik Börnstedt |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
<< 1, 2 10432 besök totalt |