Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ginetta G20 2008 - SLC klass 2
<<   1, 2, 3   >>
21718 besök totalt
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1333

Namndispens
Namndispens

Re:

Bosse TBS skrev:
AndersK skrev:
Vi saknar helt kompetens vad gäller motorer, kan byta tändstift, jag tror att det är bäst att plomben sitter kvar :-)


Det låter bra, inte smygtrimma nu eftersom er bil gick som en kanin med cirkelsåg i häcken på Karlskoga


:-)
Bosse, ska vi dela box på Anderstorp?
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14023



Re:

AndersK skrev:
Vi saknar helt kompetens vad gäller motorer, kan byta tändstift, jag tror att det är bäst att plomben sitter kvar :-)


Skönt med självinsikt, tänk den som hade det!

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Bosse TBS
Tullinge
Här sen Sep 2008
Inlägg: 269



Re:

AndersK skrev:
Bosse TBS skrev:
AndersK skrev:
Vi saknar helt kompetens vad gäller motorer, kan byta tändstift, jag tror att det är bäst att plomben sitter kvar :-)


Det låter bra, inte smygtrimma nu eftersom er bil gick som en kanin med cirkelsåg i häcken på Karlskoga


:-)
Bosse, ska vi dela box på Anderstorp?


Javisst, det blir kanonbra.

_________________
Bo Palmquist
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1333

Namndispens
Namndispens

Tord, en styrka är att inse sina begränsningar. Vi är väldigt starka:-)
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1333

Namndispens
Namndispens



Säljaren sade att dom funkade på gata, det blir väl bra till Anderstorp?:-)
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 813



Re:

AndersK skrev:


Säljaren sade att dom funkade på gata, det blir väl bra till Anderstorp?:-)


Du lär dom ju göra för jag har inte sett någon skillnad på asfalten...

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Bosse TBS
Tullinge
Här sen Sep 2008
Inlägg: 269



Re:

AndersK skrev:


Säljaren sade att dom funkade på gata, det blir väl bra till Anderstorp?:-)


Då kommer jag dansa regndans...

_________________
Bo Palmquist
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012
Inlägg: 384



Vi vill ju köra mot er i Anderstorp.
Är ju osäker men var det inte slicks?

_________________
Erik König
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1333

Namndispens
Namndispens

Re:

König skrev:
Vi vill ju köra mot er i Anderstorp.
Är ju osäker men var det inte slicks?


Erik, det är lungt, vi har läst på. Det här är modsport däcken :-)
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012
Inlägg: 384



Bra!
Vi vill ju kunna försöka köra om er på banan, så jag blev orolig.
Ha en bra kväll nu, det blir Arlanda test track med äldsta dottern i morgon med racebilen!!!!
Den är ju fortfarande "gatlegal" läs besiktningen ej gått ut!

_________________
Erik König
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Underhåll inför nästa tävling är i full gång. Motorolja och växellådsolja är bytt. Bromsbelägg blir test med Ferrodo nästa gång. Slitage fram var 1 mm på ena sidan och 1.7 mm på andra sidan så de får överleva ytterligare 8 timmar. Alla bultar och muttrar är efterdragna och uniballs samt vajrar smorda.

Oljesugen som jobbar med vaccum via kompressor var fullständigt värdelös. Funkar på vatten men glöm växellådsolja!

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Upptäckte att bilen var 15 mm sned. Numera åtgärdat. Kikade lite på ride height. Nuvarande höjd gör att främre bärarmar pekar rätt rejält nedåt. Skall se om jag kan hitta rekommenderad höjd på G20 via något forum.

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Upptäckte att vår gaswire töjt sig en del så vid fullgas så saknades det 10 mm innan det var fullt öppet. Justerat nu så att vi faktiskt kan använda alla 155 vilt frustande hästar. Sparade 1 mm så att inte gaswire går av vid fullgas.

Under nästa vecka så skall vi besöka doktorn och se hur många hästar som rymt.
Bilen har säkert inte gått längre än 600 - 800 så förhoppningsvis är de flesta kvar.
Det är fördelen med fabriksbyggd oreggad bil. Blir rätt få mil.

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Bosse TBS
Tullinge
Här sen Sep 2008
Inlägg: 269



Re:

JohnC skrev:
Upptäckte att vår gaswire töjt sig en del så vid fullgas så saknades det 10 mm innan det var fullt öppet. Justerat nu så att vi faktiskt kan använda alla 155 vilt frustande hästar. Sparade 1 mm så att inte gaswire går av vid fullgas.

Under nästa vecka så skall vi besöka doktorn och se hur många hästar som rymt.
Bilen har säkert inte gått längre än 600 - 800 så förhoppningsvis är de flesta kvar.
Det är fördelen med fabriksbyggd oreggad bil. Blir rätt få mil.


Överarbeta inte allt nu, utan luta dig tillbaka och ge oss andra inte dåligt samvete av att grejorna fortfarande står på släpet, själv håller jag på med mental träning med en pilsner...

_________________
Bo Palmquist
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Du får tänka på att vår maestro Lasse plöjt ned drygt 60 timmar på mek mellan varje tävling så jag har mycket att leva upp till. Har nog bara skruvat 10 timmar hittils men skall ärligt säga att jag bara behöver 5 till. Blir inga större byten av något inför nästa rejs utan bara vanligt underhåll

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Kort racerapport från Anderstorp som förövrigt också blev ett kort race.

Bilen var genomgången och färdig redan 3 veckor innan start med nya vätskor och kvar var bara en kontroll av toe vinklar som visade sig vara åt helvete efter min sammanstötning med en röd fransyska på Gelleråsen. Detta fixades dock av Lidhedsdäckshop på fredagen dvs dagen innan race.

Vi rullade ned till Anderstorp och monterade under kvällen vår nya jättebackspegel.

Vi är galet undermotoriserade och genom youtube så visste vi att toppfart i Ginettan var drygt 15-20 km/h långsammare än våra konkurrenter på långrakan. Vi mäktade med 184 km/h, vilket möjliggör att man faktiskt kan ta en snabbfika på långrakan om man har lust.

Anders åkte ut för att testa bilen och få rätt temp och tryck i däcken. Efter cirka 4 varv så kom han in och klagade över att bromsarna kändes svampiga. Snabbt upp på domkraft och lufta systemet, dock inga luftbubblor. I efterhand så fick vi reda på att det är ett klassiskt symptom när man bytt till nya belägg innan de körts och kommit upp i temp ordentligt.

Starten blev ett kapitel för sig då Anders missade den något..... Till hans försvar så har jag kikat på filmen och den var ganska diffus. Hur som helst efter första sväng så blir det trång och Anders hakar i en röd fransyska (en annan än på Gelleråsen) och snurrar. Resten av fältet försvinner innan han jagar vidare. Anders hittar ingen rytm de första 8 varven och det går rejält sakta. Vi tar in honom för att kolla däckstryck och fråga om det är något fel på bilen. Därefter ut igen och en början till ökning av tempo.

Ganska snart så börjar tiderna se riktigt respektabla ut och vår plan att ligga kring 1:57 visar sig att stämma. thumbs up

Efter cirka 40 minuters körning så är dock det roliga slut när växellådan ger fullständigt upp. Symptomet är att det inte går att få i någon växel alls. Det är tokstumt. Troligast är att det gått en synkring som har lagts sig på tvären och på så sätt omöjliggör att röra på växelspaken. Klart irriterande då bilen gick riktigt bra innan och tiderna vi körde på hade räckt till en klar vinst "men om inte om hade varit så hade kärringen stångat tjuren".

Vi packade ganska snabbt ihop och lommade iväg hemåt. Nu väntar en snabb växellådsrenovering och sedan på det igen på Mantorp om tre veckor.

Troligast är att det var något materialfel i växellådan eftersom den bara hade gått cirka 9 timmar sedan ny. Alla i teamet mellangasar och växlar lugnt så jag kan inte riktigt förklara det med något annat.

Till Mantorp så siktar vi åter på seger!

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1887



Jaha, det var ju ett tråkigt antiklimax! Bättre lycka på Mantorp.

_________________
/Torkel Kristensson
Westfield Aerorace R1 - Modsport 2
"Best bad idea ever!"

GMAB
Ordsmedjan
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1863


Trådstartare
Vem kan renovera type 9 växellåda i Sverige?

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1333

Namndispens
Namndispens

Kanske dax att skruva ihop bilen.
Tävling på söndag :-)

Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1887



...

Felpost...

_________________
/Torkel Kristensson
Westfield Aerorace R1 - Modsport 2
"Best bad idea ever!"

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20206



Re: En helmis...

...

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ginetta G20 2008 - SLC klass 2
<<   1, 2, 3   >>
21718 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande