Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 21718 besök totalt |
Re:
:-) Bosse, ska vi dela box på Anderstorp? |
||||||
Re:
Javisst, det blir kanonbra. _________________ Bo Palmquist |
||||||
Re:
Du lär dom ju göra för jag har inte sett någon skillnad på asfalten... _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||||
Bra!
Vi vill ju kunna försöka köra om er på banan, så jag blev orolig. Ha en bra kväll nu, det blir Arlanda test track med äldsta dottern i morgon med racebilen!!!! Den är ju fortfarande "gatlegal" läs besiktningen ej gått ut! _________________ Erik König |
||||||
Underhåll inför nästa tävling är i full gång. Motorolja och växellådsolja är bytt. Bromsbelägg blir test med Ferrodo nästa gång. Slitage fram var 1 mm på ena sidan och 1.7 mm på andra sidan så de får överleva ytterligare 8 timmar. Alla bultar och muttrar är efterdragna och uniballs samt vajrar smorda.
Oljesugen som jobbar med vaccum via kompressor var fullständigt värdelös. Funkar på vatten men glöm växellådsolja! ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Upptäckte att bilen var 15 mm sned. Numera åtgärdat. Kikade lite på ride height. Nuvarande höjd gör att främre bärarmar pekar rätt rejält nedåt. Skall se om jag kan hitta rekommenderad höjd på G20 via något forum.
![]() ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Upptäckte att vår gaswire töjt sig en del så vid fullgas så saknades det 10 mm innan det var fullt öppet. Justerat nu så att vi faktiskt kan använda alla 155 vilt frustande hästar. Sparade 1 mm så att inte gaswire går av vid fullgas.
Under nästa vecka så skall vi besöka doktorn och se hur många hästar som rymt. Bilen har säkert inte gått längre än 600 - 800 så förhoppningsvis är de flesta kvar. ![]() Det är fördelen med fabriksbyggd oreggad bil. Blir rätt få mil. ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Re:
Överarbeta inte allt nu, utan luta dig tillbaka och ge oss andra inte dåligt samvete av att grejorna fortfarande står på släpet, själv håller jag på med mental träning med en pilsner... ![]() _________________ Bo Palmquist |
||||||
Du får tänka på att vår maestro Lasse plöjt ned drygt 60 timmar på mek mellan varje tävling så jag har mycket att leva upp till. Har nog bara skruvat 10 timmar hittils men skall ärligt säga att jag bara behöver 5 till. Blir inga större byten av något inför nästa rejs utan bara vanligt underhåll
![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Kort racerapport från Anderstorp som förövrigt också blev ett kort race.
Bilen var genomgången och färdig redan 3 veckor innan start med nya vätskor och kvar var bara en kontroll av toe vinklar som visade sig vara åt helvete efter min sammanstötning med en röd fransyska på Gelleråsen. Detta fixades dock av Lidhedsdäckshop på fredagen dvs dagen innan race. Vi rullade ned till Anderstorp och monterade under kvällen vår nya jättebackspegel. ![]() Vi är galet undermotoriserade och genom youtube så visste vi att toppfart i Ginettan var drygt 15-20 km/h långsammare än våra konkurrenter på långrakan. Vi mäktade med 184 km/h, vilket möjliggör att man faktiskt kan ta en snabbfika på långrakan om man har lust. Anders åkte ut för att testa bilen och få rätt temp och tryck i däcken. Efter cirka 4 varv så kom han in och klagade över att bromsarna kändes svampiga. Snabbt upp på domkraft och lufta systemet, dock inga luftbubblor. I efterhand så fick vi reda på att det är ett klassiskt symptom när man bytt till nya belägg innan de körts och kommit upp i temp ordentligt. Starten blev ett kapitel för sig då Anders missade den något..... ![]() Ganska snart så börjar tiderna se riktigt respektabla ut och vår plan att ligga kring 1:57 visar sig att stämma. ![]() Efter cirka 40 minuters körning så är dock det roliga slut när växellådan ger fullständigt upp. Symptomet är att det inte går att få i någon växel alls. Det är tokstumt. Troligast är att det gått en synkring som har lagts sig på tvären och på så sätt omöjliggör att röra på växelspaken. Klart irriterande då bilen gick riktigt bra innan och tiderna vi körde på hade räckt till en klar vinst "men om inte om hade varit så hade kärringen stångat tjuren". Vi packade ganska snabbt ihop och lommade iväg hemåt. Nu väntar en snabb växellådsrenovering och sedan på det igen på Mantorp om tre veckor. Troligast är att det var något materialfel i växellådan eftersom den bara hade gått cirka 9 timmar sedan ny. Alla i teamet mellangasar och växlar lugnt så jag kan inte riktigt förklara det med något annat. Till Mantorp så siktar vi åter på seger! ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
|
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 21718 besök totalt |