| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromsoksadapter, tillverkning sökes
|
11318 besök totalt |
|
Skulle behöva två såna fram, nån som kan ordna?
Liknande dessa:
Hoppas det ligger i rätt avdelning! _________________ BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk. BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk Nisse Järnet |
|
har du måtten kan du kontakta ett företag som t.ex. svetsbolaget (conrad-co.se). finns säkert något lokalt. Har du bara ritningar och allt klart så de bara behöver stoppa in i maskinen så borde det inte bli så dyrt
_________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
|
Är dom helt plana?
Isåfall borde vilken laserskärare som helst kunna fixa mot kaffepengar. _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
|
|
Det är tyvärr väldigt få personer som jobbar för kaffepengar, vetekransar och allt vad det brukar heta. Investerar man i en maskin för några miljoner, har man nog råd att köpa eget kaffe.
Har man en pelarborr att rensa hålen med, hade laser varit aktuellt kan jag tycka. Antagligen blir det mycket billigare än fräsning som sagt. Problemet är att hål i tjocka godslekar gärna blir lite skäggiga på baksidan. Jag brukar göra mina hål 0,2mm underdimension och sen borrar jag upp dem själv. Brukar bli bra.
|
|
_________________ Simon Lagnelöv www.FartFabriken.se
Cadillac CTS-V 2009 Mitsubishi Pajero MK1 1989 Saab V4 T16 1974 |
|
Har du en pappersritning kan jag hjälpa dej göra en cad så är det bara sladda förbi sthlm vattenskärning å få utskuret.
Har tyvärr inte tid att trycka in mer fräsjobb just nu _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
|
då är det jag som känner en snäll gubbe helt enkelt
Jag kan oxå fixa en dxf till skärgubbe om du gör en måttsatt skiss. tyvärr kan jag inte ordna skärningen. _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
|
|
Det gäller M3 E36 3.0 ok och 325ix spindlar.
Har en ritning, ska lägga upp den så får ni se
Har inte måtten i huvudet just nu men jag tror att den inte är helt plan utan det diffar typ 2mm på höjden. Tack för alla svar btw! _________________ BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk. BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk Nisse Järnet |
|
Nu har jag måttat klart skiten
Har jag glömt nåt?
_________________ BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk. BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk Nisse Järnet |
|
Dessa två mått är nog bra att ha, skriv vad det ska vara så ändrar jag:
Toleranser på hål/hålbild? Ska det vara prick 12mm t.ex. så är det lätt att det kärvar eller inte går att montera, om måttet 122mm blir lite fel.
_________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
|
_________________ BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk. BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk Nisse Järnet |
|
Det är måttet för att veta vart urtaget ska hamna.
Det går ju att mäta från cirkelbågen till frästa kanten,hålcentrum, botten eller likvärdigt också. _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
|
Typ så? Lite rörigt haha! Fick ändra lite på radien runt dom gängade hålen och lite annat såg jag när jag mätte mer nu nyss :P
Originalhålen i fjäderbenet är 12,10 mm och skruven är 11,90 mm. Men en 12,10 borr lär inte vara så vanlig? :P _________________ BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk. BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk Nisse Järnet |
|
Nytt utkast:
Överstruket mått 11mm har jag använt mig av, eftersom nåt nytt mått inte finns. Angående 12mm hålen, så om de ska borras kan man alltid fila upp dessa lite, om det skulle bli för tight. Annars, eftersom du ändå ska fräsa bort lite gods, så kan man fräsa ut dessa till 12,1mm t.ex. Sen saknas det allmän tolerans och ev. högre tolerans på t.ex. hålbilder. Dessutom fattas det toleranser på planhet, parallellitet mm., om det är något som skulle behövas (kan ju vara viktigt för jämnt anligg av bromsklossarna t.ex.) _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
|
Tack!!
Såg liiiiite bättre ut än min haha!
Rolleslitz varvar upp fräsen verkar det som, blir nog bra! _________________ BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk. BMW E30 M50 turbo, 6vxl, traction control, boost by gear, 800hk Nisse Järnet |
|
Kul med litet crowd-design ;-)
Vore det inte en utmärkt ide på Rejsa-forumet att skapa ett "bibliotek" med alla hemmasnickrade ritningar/cad-filer för framtida nyttjande, givet att upphovsmannen släpper dem till public domain/fritt nyttjande. Sedan kan man ju ha en "Donate-knapp" till upphovsmannen eller till Magnus serverkonto. Synd om all möda och goda ideer riskerar att försvinna efter några års trådar... _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
|
Laser
Kunskap är en lätt börda att bära var det nån som sa. Så vad det gäller laser: I 12mm svartstål, Hål för M12 gängar vi direkt i om man är lite försiktig. M10 går om man rensar med en borr. M8 är risk att hålet inte blir riktigt snyggt alls men man kan skära lite mindre eller gravera en märkning och borra. Alu har jag mindre erfarenheter av skär det så sällan men skägg blir det lätt men samtidigt lätt att grada, Hål för m12 i 12mm kan nog bli kämpigt att få tillräckligt fint. 15mm är max vad våran 6kw bystronic laser tar i alu om jag minns rätt så 12mm är i dom övre regionerna och resultat blir nog därefter. _________________ /Johan Lindberg |
![]() |
Skruva banåkabil
|
11318 besök totalt |