Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
2089 besök totalt |
Vinterdäck til M3
Hei! Har akkurat kjopt en 2009 M3. Den skal selvfolgelig kjores hele året så jeg trenger et sett vinterdekk. Men hva skal man velge av dekk? Skal ha i dimensjonen 245/40-18. Har tidligere brukt vanlige Nokian hakkapeliitta, men da på langt mindre motorsterk bil. Hvilke vinterdekk bruker man på biler med så mye motor som M3? mvh Magne Bergan _________________ Magne Bergan 2009 BMW M3 |
Hej,
Körde min tidigare M3 E90 på vintern, och hade Conti TS830P (europa friktionsdäck) 245/40-18 fram och 255/40-18 bak på originalfälgarna. Dessa var jag mkt nöjd med, även om greppet på vinterväg är sämre än med nordiska däck. På barmark får man pressa rätt hårt för att känna att man inte har sommardäck. Jag skulle välja europadäck igen på en sådan bil. På barmark matchar däcken bilens prestanda på ett vettigt sätt, och när det är halt får man helt enkelt köra extra försiktigt. _________________ Erik Adolfsson |
Nokian Hakka, helst med dubb, är väldens bästa vinterdäck för nordiskt klimat.
Kör fort och pressar bilar gör man på bana, eller vintertid på isen och då behöver man rallydubbat. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
2089 besök totalt |