Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3087 besök totalt |
Försäkra biltransportsläp.
Var försäkrar ni era släp? Jag upptäckte att försäkringspremien för mitt 2500kg boggiesläp bara är en tredjedel hos Trygg-Hansa jämfört med if. Dessutom lägre självrisk. Anmärkningsvärt stor skillnad. Kanske inga jättestora pengar att spara i absoluta tal men tillräckligt för att göra slag i saken och byta. Det verkar som TH generellt är det billiga alternativet för mina fordon just nu. Kanske har att göra med bostadsort/profll vad vet jag. Exigen är även den klart billigast hos TH. |
||
Re:
"Halvförsäkring" hos if kostar ungefär som "helförsäkring" hos TH, typ en dryg tusenlapp för ett 2500kg släp. Halvförsäkring hos TH ca 300:-. (stockholmspriser) Halvförsäkring för min vanliga släpvagn, som har totalvikt 850kg tror jag, skulle kosta 150:- hos TH, också billigare än hos if. |
||
Re:
Heter inte så längre utan är idag Folksam med vad det nu innebär. Jätte bra ända till det händer något. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||
Gissar att man måste göra som med bilen.
RING ALLA FÖRSÄKRINGSBOLAG FÖR ATT FÅ PRISER! Det skiljer stora summor mellan bolagen, nedan en bild från min senaste undersökning på Speedster:n. ![]() _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||
Försäkrat släpet? Måste man det? Jag har aldrig haft ett släp försäkrat vad jag kan minnas...
Hur som helst, i min värld gäller alltid LF. Då fungerar det när något hänt vilket för mig är viktigare än premiestorleken. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||
Re:
Nä, det måste man inte... Men jag tycker det känns bra med stöldförsäkring. ![]() |
||
Via bilen har du trafikförsäkring, men skydd för brand, stöld och så vidare så måste man teckna en separat försäkring på släpet.
Klubben har sitt släp försäkrat via Moderna Försäkringar som har något samarbete med SBF. 639:- per år för helförsäkring. (Delkasko/halv 233:-) _________________ ![]() |
||
Re:
Mekonomen resonerar väldigt märkligt. En säljare från dom ringde och förklarade hur förträffliga dom var, att dom nischade sig mot barnfamiljer som oss osv. Vi spenderade en rejält tid med att gå igenom hemförsäkring, barnens försäkringar, våra olycksfallsförsäkringar osv. Sen kom vi till dåvarande familjebilen, en Dodge Durango -98 med minsta motorn (7-sitsig, perfekt för stora familjen!) varpå han kläcker ur sig "Nej, den kan vi inte försäkra." "Då är det inte intressant." "Så vi ska inte gå vidare med resten då?" "Nej, allt eller inget" "ok, låt mig kolla upp" men nej, dom ville inte ha mig som kund - trots att dom inledningsvis beskrev vilken förträfflig kund jag kunde bli, som exakt föll in i deras målgrupp. Hade det varit en udda Ferrari (eller tom kanske en speedster ![]() Fram tills nu har jag för enkelhetens skull haft allt på samma ställe. Det blir nog att tänka om, eller byta helt, för Trygg Hansa rycker mig på 20.000/året för nya familjebilen(Mercedes GL 2010). GT3:an (snudd på i samma prisklass) ville dom bara ha 12800 för. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||
Har släpet halvförsäkrat hos LF, kostar 385kr per år. Dock är det försäkrat som tungt släp (dvs samma villkor som för lastbilssläp) då det är 3500kg släp. Fördelen med tungt släp är att det inte finns något låskrav och nackdelen är att självrisken är 10% av ett basbelopp istället för 5%.
_________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3087 besök totalt |