| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Spridares påverkan på gång vid tomgång / låga varv?
|
1884 besök totalt |
|
Har orolig tomgång samt att motorns varvtal dippar vid konstant gaspådrag på låga varv. Över 3000 varv går allt fint men under så tappar den i varv, t.ex. om man lägger ett bladmått så att spjället är konstant öppet, så pendlar varvtalet. Först dippar den, sen upp igen, sen dipp och så håller det på. Motorn är en Rover VVC (portad, öppet luftfilter, uppgraderat grenrör och slutburk) och det mesta har provats: - tändspole / kablar / stift - Lambda sonder - TPS sensor - MAP sensor - motorn är helt nyrenoverad (beteendet fanns redan innan renoveringen) - samtliga givare har bytts - 2 andra ECU:er har testats - bränsletryck mätt och nytt filter - två olika katter Enligt han som gjort portningen ska den funka felfritt med original ECU och allt annat original utan programmerbar motorstyrning.... Det enda jag kan komma på som inte bytts är spridarna. Standardspridarna börjar bli lite ansträngda av vad jag förstått när man kommer upp runt 180 hk från motorns 160 original. Effekten är inte uppmätt men bör ligga runt 175 ungefär så jag började fundera om det inte kan vara spridarna som ställer till det. Bilen går kanon på högra varv även vid maxvarv så effekten finns där helt klart. Bifogar två bilder från odbn, först hur varven dippar fast det är konstant gaspådrag, sen under short term fuel trim.
Finns det någon poäng med att byta spridare till ett par med lite högre flöde, utan att samtidigt ha en mappningsbar ECU? _________________ Christopher Zell |
||
|
Re: Spridares påverkan på gång vid tomgång / låga varv?
Du har säkert tex en läcka i insugs- eller avgasvägar eller så behöver motorn få bränsle och tändning justerade. OM bilen går magert idag så kan ju större spridare med lite tur lösa problemet... _________________ Roland Johansson |
||
|
Kolla elanslutningarna vid spridarna.
Kolla vevaxelpositionsgivaren och ev kamaxelpositionsgivaren. Låter ju inte som att du behöver större spridare. Du har ju kollat felkoder eftersom du har obd utskrift antar jag. Kolla jorden och kabelstammar. _________________ Erik König |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1884 besök totalt |