Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5676 besök totalt |
Honda CRX = bra banbil?
hej jag undrar om en honda crx är en bra banbil och bb(bb=busbil) eller fins det nån annan bil är glad för alla svar. jag är väldigt mycket ine på honda för jag tycker dom gör bra bilar gillar deras motorer å så så jag skule behöva lite hjälp här ![]() _________________ Eric Pettersson |
||||
kan bara instämma.. hade en CRX v-tec innan och det är en underbar liten bil...
varvar till 8200 rpm och ligger bra i kurvorna... lite kort hjulbas är nog det enda negativa jag kan komma på på rak arm.. kolla in på www.hondaklubben.com/forum och du vill ha mer utförligare svar... ![]() _________________ MackeMaehlum |
||||
Acke - glöm inte >>> den där e på två liter va ? ja... Den e turbomatad okså va ? Ja... men hängde han på då...... ne _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
enligt mej så har ju honda byggt några av dom grymaste bilar och motorer, deras vetc system är för djävla grymt kolla bara på s2000 som gör 9000rpm orginal. å det fins en honda civic tror jag här i landet som gör 10000rpm
![]() ![]() _________________ Eric Pettersson |
||||
Hehe.. stämmer.. fast det var ju en vlovlo så det är inte så mycket att skryta med.. ![]() (ja å kristian råkade ut för en finnig 18-åring me en T4 som ville gasa.. drog han 3 gånger innan ja vevade ner rutan å tog dialågen som kristian skrev ovan... han vart inte glad.. ![]() edit: kolla på http://www.ukintpress.com/engineofth ![]() ![]() _________________ MackeMaehlum |
||||
om det är en framhjulsdriven bil med riktigt motor och kvalitet finns det inget bättre val i den prisklassen.
Både Civic och CRX från 90-00 finns med legendariska B16A-motorn (1.6 VTEC 150-185HK). Denna motorn är förmodligen den bästa 1.6Liters motorn någonsinn tillverkats både gällande prestanda och kvalitet. Civic och CRX 88-00 är även relativt lätta och har alla dubbla triangellänkar fram och undre triangellänk med övre länkarm bak. Det bästa chassit som någonsinn suttit på en "kärring-bil". Ekonomisk idioti men ytterst tacksam att någon av biltillverkarna tar aktiv säkerhet på allvar. Egenskaperna är trygga (understyrt) men kan enekelt "förbättras" med ITR-kränghämmare bak och/eller hårdare fjädrar/dämpare. Växellådan i dessa bilar är enormt slitstarka med tanke på hur dom används. 92-00 har dubbelsynkning på tvåan. Drivaxlarna är lika långa och förhindrar "tourqe steer". Bromsarna är 262*21 och för små för att köra längre pass på bana. Dock kan 282*23 användas från Prelude med mindre mods. Denna combo fungerar för 2*50min pass på t ex Mantorp i kombination med Motul RBF600 utan att behöva lufta. Som sagt, fråga mer här --> www.hondaklubben.com _________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
||||
Jag hade själv funderingar på CRX för att det verkar vara väldig bra och kvicka bilar, den enda nackdelen är egentligen priset, de ligger ganska högt. Visst får man en bra bil för pengarna men om man vill ha en budgetbanbil så kan det bli svårare.
_________________ Peter Vighagen |
||||
Man får vad man betalar ![]() ![]() Bilarna är från 88-91, där av VT'n 90-91. Finns inte många småbilar från dessa år som är helt rostfria o har körts. _________________ Yashar Maleky Borås M3 E46 |
||||
lol rost går altid nåt att göra åt
![]() ![]() är det nån som vet vad en vti civic eller crx(del sol) skule kosta att försäkra för nån under 18?? _________________ Eric Pettersson |
||||
Jo, de e möjligt, kanske bara hade otur när ja letade bil oxå :P _________________ /Fredrik Fröberg |
||||
jo jag för står dej jag är glad att vi kan få lära oss det i skolan anars så kan ju alltid pappa hjälpa mej ![]() _________________ Eric Pettersson |
||||
om 262mm räcker beror ju helt på hur man kör men kör man hårt på bana räcker det nte speciellt länge (om man kör med r-däck). Brukar ligga ute ca 45min i sträck med 282*23 och det funkar inte utan att lufta minst en gång på varje två pass.
_________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5676 besök totalt |