Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Honda CRX = bra banbil?
1, 2   >>
5676 besök totalt
rc_croft
tyresö/stockholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Honda CRX = bra banbil?

hej jag undrar om en honda crx är en bra banbil och bb(bb=busbil) eller fins det nån annan bil är glad för alla svar. jag är väldigt mycket ine på honda för jag tycker dom gör bra bilar gillar deras motorer å så så jag skule behöva lite hjälp här

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

det e det - sök litte så finner du att flera av våre medlemmar kör CRX

MVH/
.......Kristian

Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

kan bara instämma.. hade en CRX v-tec innan och det är en underbar liten bil...
varvar till 8200 rpm och ligger bra i kurvorna... lite kort hjulbas är nog det enda negativa jag kan komma på på rak arm..

kolla in på www.hondaklubben.com/forum och du vill ha mer utförligare svar...

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Acke skrev:
kan bara instämma.. hade en CRX v-tec innan och det är en underbar liten bil...
varvar till 8200 rpm och ligger bra i kurvorna... lite kort hjulbas är nog det enda negativa jag kan komma på på rak arm..

kolla in på www.hondaklubben.com/forum och du vill ha mer utförligare svar...

Acke - glöm inte >>>

den där e på två liter va ?

ja...

Den e turbomatad okså va ?

Ja...

men hängde han på då...... ne

rc_croft
tyresö/stockholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare
enligt mej så har ju honda byggt några av dom grymaste bilar och motorer, deras vetc system är för djävla grymt kolla bara på s2000 som gör 9000rpm orginal. å det fins en honda civic tror jag här i landet som gör 10000rpm det är för coolt *honda*

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag har ändrat rubriken så den blev lite tydligare än bara "bil!?"

Gotteborg
Här sen Okt 2003

KristianAE86 skrev:

Acke - glöm inte >>>
den där e på två liter va ?
ja...
Den e turbomatad okså va ?
Ja...
men hängde han på då...... ne

Hehe.. stämmer.. fast det var ju en vlovlo så det är inte så mycket att skryta med..
(ja å kristian råkade ut för en finnig 18-åring me en T4 som ville gasa.. drog han 3 gånger innan ja vevade ner rutan å tog dialågen som kristian skrev ovan... han vart inte glad.. )

edit: kolla på http://www.ukintpress.com/engineoftheyear/winners/18_2.html .. S2000 motorn har nu vunnit 5 år i rad...

Lund
Här sen Jan 2003

om det är en framhjulsdriven bil med riktigt motor och kvalitet finns det inget bättre val i den prisklassen.

Både Civic och CRX från 90-00 finns med legendariska B16A-motorn (1.6 VTEC 150-185HK). Denna motorn är förmodligen den bästa 1.6Liters motorn någonsinn tillverkats både gällande prestanda och kvalitet.

Civic och CRX 88-00 är även relativt lätta och har alla dubbla triangellänkar fram och undre triangellänk med övre länkarm bak. Det bästa chassit som någonsinn suttit på en "kärring-bil". Ekonomisk idioti men ytterst tacksam att någon av biltillverkarna tar aktiv säkerhet på allvar. Egenskaperna är trygga (understyrt) men kan enekelt "förbättras" med ITR-kränghämmare bak och/eller hårdare fjädrar/dämpare.

Växellådan i dessa bilar är enormt slitstarka med tanke på hur dom används. 92-00 har dubbelsynkning på tvåan. Drivaxlarna är lika långa och förhindrar "tourqe steer".

Bromsarna är 262*21 och för små för att köra längre pass på bana. Dock kan 282*23 användas från Prelude med mindre mods. Denna combo fungerar för 2*50min pass på t ex Mantorp i kombination med Motul RBF600 utan att behöva lufta.

Som sagt, fråga mer här --> www.hondaklubben.com

Peter V
Hörby
Här sen Jun 2003

Jag hade själv funderingar på CRX för att det verkar vara väldig bra och kvicka bilar, den enda nackdelen är egentligen priset, de ligger ganska högt. Visst får man en bra bil för pengarna men om man vill ha en budgetbanbil så kan det bli svårare.

Gotteborg
Här sen Okt 2003

PeterV: fördelen med priset är att dom ofta står sig bra, så när du säljer så förlorar du ofta inte så mycket pengar i värdeminskning..

tyresö/stockholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare
aa om man har en v-tec dom andra är ju biliga jämt så som jag har sät det när jag har kollat runt
//eric

Göteborg
Här sen Nov 2002

T4 är inte på två liter...

BMW 330i -05
Citera
Freddan
Sundbyberg
Här sen Jan 2004

Skulle vilja säga att rosten e en av de största problemen med gamla hondor, en av anledningarna till att ja inte köpte en CRX...

Här sen Sep 2003

Freddan skrev:
Skulle vilja säga att rosten e en av de största problemen med gamla hondor, en av anledningarna till att ja inte köpte en CRX...

Man får vad man betalar köper du en billig får du rost. Köp en fräsch, lågmilare dyr så har du mindre eller ingen rost.
Bilarna är från 88-91, där av VT'n 90-91. Finns inte många småbilar från dessa år som är helt rostfria o har körts.

rc_croft
tyresö/stockholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare
lol rost går altid nåt att göra åt ska få lära men att svätsa i skolan nu så nu kanske det går att fixa min ford fast det vore kul med en små bil också
är det nån som vet vad en vti civic eller crx(del sol) skule kosta att försäkra för nån under 18??

Sundbyberg
Här sen Jan 2004

Y-Maleky skrev:

Man får vad man betalar köper du en billig får du rost. Köp en fräsch, lågmilare dyr så har du mindre eller ingen rost.
Bilarna är från 88-91, där av VT'n 90-91. Finns inte många småbilar från dessa år som är helt rostfria o har körts.

Jo, de e möjligt, kanske bara hade otur när ja letade bil oxå :P

Sundbyberg
Här sen Jan 2004

rc_croft skrev:
lol rost går altid nåt att göra åt

Nä, har inte den blekaste om hur man svetsar å än mindre kan ja lacka med bra resultat så rost "is a big no no!" för mig...

Skänninge
Här sen Maj 2003

Räcker inte 262mm skivor?

266 räcker än så länge för mig med tyngre bil, 270° vätska och slicks.

Citera
rc_croft
tyresö/stockholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare
Freddan skrev:
rc_croft skrev:
lol rost går altid nåt att göra åt

Nä, har inte den blekaste om hur man svetsar å än mindre kan ja lacka med bra resultat så rost "is a big no no!" för mig...

jo jag för står dej jag är glad att vi kan få lära oss det i skolan anars så kan ju alltid pappa hjälpa mej

Lund
Här sen Jan 2003

om 262mm räcker beror ju helt på hur man kör men kör man hårt på bana räcker det nte speciellt länge (om man kör med r-däck). Brukar ligga ute ca 45min i sträck med 282*23 och det funkar inte utan att lufta minst en gång på varje två pass.

rc_croft
tyresö/stockholm
Här sen Jun 2004

Trådstartare
en honda integra då är som bra nån som vet efter som dom inte är så vanliga här vad jag vet den som dom har i japan är lite snygare en den som har två runda lysen eller?
//eric

Honda CRX = bra banbil?
1, 2   >>
5676 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande