Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
4488 besök totalt |
BMW 323ti -99 SÅLD
Hejsan, då var det dags att komma ut ur garderoben! Jag är nybörjare vad gäller bankörning, min erfarenhet sträcker sig till några hundra varv på isbana med gamla volvos och ett par varv på ![]() ![]() Där och då insåg jag att himlen ligger i (det gröna) helvetet. Suget efter en bil värdig så snabb asfalt kom och gick i vågor, och 2012 när jag var pappaledig så hittade jag Johan Sjöströms biltråd - då var det kört! Självklart skulle jag ha en compact. (tack Johan) Hur som helst inhandlades en 323ti för ganska precis ett år sedan, efter mycket letande efter rostfria objekt. Jag börjar som alla andra: bilen är tänkt att vara en brukis/trackday-bil med inredning och alla bekvämligheter kvar. Nåja vi får väl se hur det blir med den saken. ![]() ![]() Bilen har bruksats hela vintern och i brist på tid och ekonomi, i kombination med att bilen blev påkörd i höstas och intresset svalnade när bilen såg ut som skit och man ficka jaga försäkringsfolk och plåtsalgare, har inte mycket alls hänt ännu. Men nu är det dags att göra en insats! Äntligen ligger nu detta ligger i garaget och väntar, tillsammans med ett avgassystem från Ulter Sport och en påse från PPF med excenterbult och brickor till bakvagnen. ![]() ![]() Montering ska ske under veckan, åtminstone demontering så jag kan pressa lite bussningar på jobbet nästkommande vecka. ![]() Input, råd & dåd mottages tacksamt! _________________ Daniel Österberg BMW 323ti Compact -99 BMW 523iA Touring -98 VW Polo TDI -10 |
||||
|
||||
Re: BMW 323ti -99
Smart bilval. Mitt råd blir att skruva inte isär mer än att du hinner skruva ihop och åka på Sviestad Linköping 18 aug. Ett jättebra tillfälle att testa nya bilen på bana. Ny bromsvätska är väl no1, resten kan du fixa eftersom. _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||
Trevligt bilval
![]() Bussningarna, strongflex,är hårda och ett bättre val än powerflex, men kräver lite massage med dremmel. Speciellt gäller detta främre excenterbussningen och bakre krängarbussningen. Länkarmsbussningarna i bakvagnen behöver kapas ca 1 cm styck. Resten funkade för mig. Följ Marcus råd och ge dig på dessa större modifikationer när banorna stängt för vintern ![]() _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||
Re:
OJ jag somnade ifrån lite här va.. ![]() ![]() Hur passade ultersystemets singelblås i bakre stötfångarns urtag? Jag har hört att diffbussningen är klurig att få i eller rättare sagt det ska vara lätt att spräcka kåpan? _________________ Daniel Österberg BMW 323ti Compact -99 BMW 523iA Touring -98 VW Polo TDI -10 |
||||
Re:
|
||||
Hej!
Skoj att man inspirerat fler till compactmaffian det gillas, jag tror ni kommer att ha massor av skoj ihopa! Som dom andra säger kom ut och kör lite innan du börjar skruva, du kan ge dig tusan på att inspirationen är lättare att hitta då! både Marcus och fredrik är kloka gubbar att lyssna på då dom i regel snackar mindre och verkställer desto mer, jag är exakt likadan fast tvärtom, bara titta på vem som har längsta tråden men trots det bara kört en träff i sverige i år ![]() ![]() Dom gula bussningarna vållade mig lite huvudbry, dom 4 små i bakvagnen passade så dåligt så vi konsulterade samuel på Millway i stället och dom gled in HELT PERFEKT direkt. Gäller det delar till compacten så ta del av oss andra i maffian, vi har gjort misstagen, hittat dom rätta prylarna och kanske har saker du vill ha som vi växt ur. missa inte en snabb kik på fartfabriken.se om du skall ha bla. underreden till åkafortstolar. Jag vet att du skriver typ "vi får väl se hur det går" läs mina första inlägg så skriver jag samma sak men bered på att har du väl fått smak på det är det bara en fråga om NÄR urspårningen börjar inte OM ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Mer råd
![]() Fråga gärna andra och ifrågasätt också. Några av oss tycker det är kul att modda men det är inte självklart att det ger så mkt ![]() Tex lättning och effektökning skulle jag undvika att lägga pengar på. Sekunder får du av schyssta däck, bra chassi och förarträning. Alla dar i veckan skulle jag välja friska sulor framför glasfiberdelar. ( men både och är ju inte fel förstås ![]() _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||
Man kan trots det lätta en compact ganska brutalt utan att det kostar en krona och utan att tillföra ett gram glasfiber. Och vikten gör sitt, både acc,broms och kurvtagning.
Ut och kör med dig innan tvillingarna kommer så kan du skruva i vinter eller nåt _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Re:
![]() |
||||
Re:
hjälpte inte i mitt fall, jeeesus vad jag och Z3janne höll på innan vi gav upp. Förstår inte hur svårt det skall vara att få till vettig passform på en sådan grej ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||
Kul med fler compacter. Kolla över bromsarna, finns inget tråkigare när man åkt ett varv och bromsarna fadar. Kolla med Pean så hjälper han dig till en lösning som passar just dig. Tänk på att om du ska köra aggressiva belägg typ pfc98 xp10 osv så kan skivorna slipas hårt om du ligger och bromsar "vanligt" i trafik. Medans dom bettar fruktansvärt bra på bana. Att bromsarna inte kommer funka på gata bara för att det är racebelägg är lite bs, visst dom kräver lite temp för att funka normalt men det finns alltid bromsverkan. Kör igenom hela systemet med riktig bromsvätska också annars har du ingen större glädje av riktiga belägg.
_________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
4488 besök totalt |