| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Räkna ut fjäderkonstant på skruvfjäder
|
3659 besök totalt |
|
Egentligen kan man väl bestämma det som torsion av en lång axel (som råkar vara böjd i skruvform). Men det kanske finns ngt enklare eller mer korrekt samband? _________________ Pär Hylander |
||
|
Re: Räkna ut fjäderkonstant på skruvfjäder
Jag har en exel......som jag fått av Fuling. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
_________________ Johan Sjölinder |
||
|
|
||
|
för en toritionsstav med momentet Mv så får alfa(vridningsvinkel)
alfa=Mv*L/G/Iv G=konstant=tjuvmodul Iv=Vridtröghetsmomentet L=stånglängd För spiralfjäder: f=ihopptryckning nv=antal verksamma fjädervarn. Dm=medeldiameter på spiralfjädern f=F*pi*Dm^3*nv/4/G/Iv Iv, G är samma för båda exvationerna. L=Dm*pi*nv Vad som nu saknas är Dm^2/4 Vild gissning är att Mv=F*Dm/2 och alfa=f/Dm*2 Dunkar vi i detta i toritionsformen får vi speralformen. Edit: pga att spiralfjäderformen kommer från toritionsformen så blir resulatant lika. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Så här brukar jag räkna:
k=G*d*d*d*d/(8*v*D*D*D) k=fjäderkonstanten (N/mm) G=Skjuvmodulen (N/(mm*mm)) d=Trådens diameter (mm) v=Aktiva varv ( ) D=Fjäderns medeldiameter (mm) _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
|
nv=verksamma varv(varvsom används)
Hejsan Räknar man antalet verksamma varv från den punkt på tråden där fjädern lämnar underlaget på en obelastad fjäder? Mvh Mattias _________________ Mattias Sköld Volvo P1800 (B230 16v 2,5L) -69 Volvo 242 (D5)-84 Yamaha XS650 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3659 besök totalt |