Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2 5412 besök totalt |
Han klagade att den var för tung, understyr något hemskt och är alldeles för mjuk för bankörning, också att det var flera komponenter som överhettade/gick sönder ![]() Men kanonbil för o köra långsträckor samt att den ser fortfarande helt OK ut, både utvändigt och inuti ![]() Näe, om du vill ha en F1:a för bana blir det nog till att köpa följande: http://www.bbb-online.de/bmw-power/s _________________ Christer Hallgren, München/Tält vid Kallenhard:) |
||||||
Tja vad vet Röhrl om McL F1? Det faktum att han är anställd av Porsche kan ju också ha något med saken att göra. ![]() För en bra artikel om McLaren F1 vs Porsche Carrera GT - läs senaste (eller var det förra?) numret av Evo. Väldigt lite skitsnack och klyschor där - kan ju ha något att göra med att artikelförfattaren inte är motorjournalist i vanliga fall! ![]() _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Det är jag medveten om, jag bara återgav vad jag läst, jag tog inte ställning i frågan. _________________ Kör cheva numer. |
||||||
En McL F1 väger väl ca 1 ton har jag för mig, vilket jag inte tycker verkar allt för tungt. Vad väger en 993 RS då? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Tror dom vägde runt 1150-1250 beroende på utrustning, GTR:en vägde mellan 950-1100kg beroende på version. Vilket e ~samma som en RS så ingen aning varför han sa det, kanhända subjektivt intryck av körkänslan? _________________ Christer Hallgren, München/Tält vid Kallenhard:) |
||||||
Absolut! Jag tycket dock att han i alla fall verkade vara tämligen opartisk i sin artikel. Någon dirket vinnare utsågs väl inte heller, även om F1:an påstods vara synbart snabbare i acceleration. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Enligt "boken" var det väl under 1100 kg men det är ju möjligt att som du säger val av utrustning påverkar. Det samma gäller ju 993 RS - det finns lite olika vikter beroende på modell men den borde i alla fall vara något tyngre än en F1 tycker jag. På alla filmer man sett av McLaren så ser den ju väldig mjuk ut. Sedan kanske man kan förstå att det känns bekvämare att kasta runt en bil för en dryg halv miljon kronor på racebanan än en som kostar detsamma i pund. Även om man har gott om pengar så spelar säkert ekonomin in. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
Eftersom jag haft turen att åkt McLaren F1 några varv runt Mantorp så måste jag nog hålla med om att den är aningen för mjuk i fjädringen. Iallafall enligt Matte Linde'n som körde. Han menade att den inte riktigt var i klass med en "racebil" vad gäller bromsar och väghållning. Den kränger en del...som man även ser på de videofilmer som finns.
Dessutom är inte däcken de bästa...men sånt är ju lätt fixat. Däremot är den enormt snabb !! Jag kikade på hastighetsmätaren i slutet på rakan och om jag inte minns fel..eller var i trans..så hade vi upp mot 260-270... Men en stark motor är ju inte allt för en bra tid runt Ringen..*ler* _________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
||||||
Jo, med tanke på priset så är kanske kundkretsen och användningesområdet inte direkt inriktat på hård banracing, vilket kan förklara rel. mjuk fjädring och understyrning. Har man understyrning, mjuk fjärding och taskig kompressionsdämpning så känns ju bilen lite seg och kan säkert upplevas som en tung bil. Det borde dock inte vara allt för svårt att justera om den till mer baninriktad setup, typ byta fjädrar, krängningshämmare och dämpare, samt kanske lite mer camber och bra R-däck. Då vore väl tusan om den inte skulle kunna gå bra även på bana. Gordon M. påstod ju att om han skulle bygga den nu så skulle han i stort sett inte ändra nånting och han har ju byggt en och annan snabb banbil i sina dar. ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
#enligt svenska auto motor & sport gällande carrera gt( nr 5 mars) cgt testades under småfuktiga vinteromständigheter. Med tempraturer strax över noll-punkten och flera fuktiga ställen gjorde att vi körde med esp inkopplad. Det betyder att tiden 7:40 kan kapas med minst 10 sek under ideala förhållanden. Trots det är cgt den i särklass snabbaste gat bil vi testat runt ringen. # _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
Re: McLaren F1 runt Nürburgring
Var hittar man denna filmen? _________________ ![]() --VVTS-- ![]() |
||||||
Som framgår ovan så finns inte Bellofs 6.11 på film. Däremot Derek Bells 6.41 - den finns på en video som heter "In car 956" och kan köpas från Duke video. Du kan säkert hitta någon digital version på nätet men videon är köpvärd - innehåller även körning på ett antal andra banor, bla Le Mans. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
om jag inte minns fel så finns varvet även på filmen "Nürburgring 1000 km 1983 Round 3" som jag personligen tycker är en bättre film. I den filmen får man ju åka med Bellof lite på Ringen. ![]() _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||||
Stämmer! ![]() _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||||
956:an på Ringen
1. På följande länk, hostad av våra vänner hos Porscheklubben i Lettland, kan ni se den video som hänvisas till i denna tråd samt även från 956:an på LeMans & Silverstone; http://www.lad.lv/~martini/porsche/d Derek Bell kommenterar sitt var som körs på 6:41 och man kan som sagt se Ickx försvinna iväg från honom.... Finns även en hel del annat godis på deras sajt. 2. Gäller försäkring på hyrbil på Ringen, har hört både ja & nej men det senare verkare ju mer troligt... OM försäkringen gäller, vilken firma hyr man från då? Tänkte flyga ner och ta mitt första varv på Ringen & insupa stämningen. Kommer nog inte gå så fort i början varpå materialet spelar mindre roll.... _________________ Jonas |
||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2 5412 besök totalt |