| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Nürburgring
Oktober 2014: Ringen, Zolder & Spa plus lite annat
|
4716 besök totalt |
|
Oktober 2014: Ringen, Zolder & Spa plus lite annat
Tänkte att jag skulle dela med mig av vår oktoberresa ner till ringen, Zolder och Spa. Lite blandade bilder från kameror och telefoner. Blev inte mycket till semester i somras, så vad kan då vara bättre än att ta några dagar ledigt för lite motorsportsemester. Vi hittade ett datum i mitten av oktober som passade bra, först Adac Westfalen Trophy på Ringen, mycket blandade bilar i flera olika klassser. Men fokus ligger på oldtimer och youngtimer bilar. På Zolder var det Blancpain GT Series samt Tourenwagen Revival och på SPA hade RSR Track-Day, och allt ligger ju så nära. Dessutom såg vi fram emot en avstickare i Belgien. Vi åkte från Göteborg med Kiel-färjan på tisdagen, det är sjukt smidigt då både jag och Johan bor några minuter från terminalen och det är skönt att vakna upp utvilad i Kiel kl 9 dagen efter. Johan kollar in tax-freen
Kiel, lika inbjudande som vanligt
Efter ca 30 mil så stannade vi i Goslar, kände inte till att det fanns en sådan relativt stor bergskedja (Harz-bergen) så långt upp i Tyskland, men riktigt fint område. Högsta toppen är strax över 1000m och vi passade på att åka lite ånglok upp till toppen. Under DDR-tiden var hela området avspärrat och man hade en spaningsstation mot väst här uppe. Men efter gränsen öppnades så har det blivit ett popululärt friluftsområde. Vårt finfina ånglok, byggt 1931.
På toppen av berget
Man förstår varför bergsområdet är så poppis bland knuttar
På torsdagen tog vi oss vidare. Vi stannade först vid ett arbetsläger från kriget, Mittelbau Dora. Under kriget var det både koncentrationsläger och arbetsläger. I berget så byggde tyskarna ett enormt tunnelkomplex där man hade straffångar som satte ihop V1 och V2 raketer. Imponerande tunnelssystem med en mycket mörk och grym historia.
Den nysprängda tunneln in i berget. Dom två gamla sprängdes av ryssarna efter kriget
Gångtunneln in till själva huvudtunneln
Ett stycke förbränningskammare till en V2-raket, denna hittade dom på botten i en av dom vattenfyllda tunnlarna
Skrot från kriget låg överallt i tunnlarna, mycket är delar från raketerna man byggde. Det var från början flera våningar i tunnlarna, men man sprängde mycket så mycket ligger begravt.
Efter några timmars vandrande satte vi oss bilen och körde vidare till Hann. Münden, bara några mil därifrån. Här stannade vi för att hämta upp lite delar hos Stadler Motorsport som specialiserat sig på MB 190 men jobbar mycket med andra gammel-mercedes. Fanns mycket att titta på men kanske inte så spännande om man inte är insnöad på 190 mercedes. V6 DTM motor, kompakt.
Fredagen, äntligen dags för dom sista milen till ringen. Vi stannade till kort på ISA Racing, med hoppet om att dom skulle ha ett ordentligt show-room. Tyvärr var så inte fallet. Inte mycket att klämma och känna på tyvärr. Så in i bilen och dom sista milen upp till ringen. På fredagen började ADAC Westfalen Trophy, som fortsatte även på lördagen och sen körde dom nordslingan på söndagen. Gamla depåområdet har alltid något fint att bjuda på:
Lite turistkörning, ja GT40n körde på turistkörningen Snabb svensk
Efter lite tittande på turistkörningen så var det dags för middag på Linden och självklart dricker man då en Diebels Alt,och givetvis stötte vi på ett glatt gäng svenskar Johan är överlycklig att få vara tillbaka
Diebels beställd, väntar bara på schnitzeln
På lördag morgon så hoppade vi in i Volvon och körde mot Zolder i Belgien. Vi var där strax innan lunch. På agendan stod det Blancpain GT Series samt Tourenwagen Revival. TR var ganska tunt men en w202 DTM och en w208 DTM fanns på plats med ett riktigt gott ljud från V6:orna. Thorsten Stadler och Intax Motorsport hade mig sig två totalrenoverade DTM-bilar. En C-Klass w202 samt en CLK w208 DTM
Tidsenlig Pace-car
Fördelen när man själv inte kör, skål
Lite action från banan
Blancpain Series
Vi var inte på Zolder särskilt länge utan tog oss vidare ner i Belgien och Ardennerna. Vi tänkte att vi skulle ta the Scenic Route tillbaka till ringen via SPA. Fantastiskt vackert var det på småvägarna.
Tiger 2 tank, en lokal tant bytte till sig den mot en flaska konjakt efter kriget, den har stått i den lilla byn La Gleize sen dess
In i bilen igen och vidare till SPA. Det visade sig att RSR hade track-day och det var fritt att vandra runt i paddocken, fetaste bilen var nog BASF M1:an, tyvärr var den aldrig ute medans vi var där. Men RSR trackdays på SPA verkar intressant så kanske kan vara något att satsa på till våren. Eue Rouge
Uppe i depån fanns det en del trevligt att titta på
Tillbaka till fru Krämer och sedan ner till Pisten för lite Pizza. På söndagen så körde Westfalen Trophy på nordslingan, vi tog bilen ner till Adenau och sen bakvägen upp Adenauer Forst och hängde där till lunch. Sen spenderade vi resten av dagen vid Brünnchen och eftermidddagen vid Hatzenbach tills det började skymma. Sen blev det återigen Pisten och det var helt tom, det var ingen körning på söndagen alls. Har aldrig sett Pisten så öde. Vi hittade ett ställe vid Fuchsröhre som inte hade något nytt staket:
Eftermiddag vid Hatzenbach
Pisten, det var kanske max 15 personer i lokalen Johan har fullt upp med sin telefon
Oblygg katt som lade sig på min regnjacka, prassligt och gött tänkte han nog
Måndag direkt upp till Hamburg för att hinna gå på modeljärnsvägsmuseet, som var en sjukt imponerande anläggning, efter en hetsig timme så var det in bilen för att hinna till Kiel-färjan, efter lite spritköp och bingokvälll i baren så var resan över för denna gång. Museet hade olika delar av världen i miniatyr, här har vi bla LKAB
_________________ :: Mikael Lindqvist |
||
|
Re: Oktober 2014: Ringen, Zolder & Spa plus lite annat
Får ju inte glöma den fantastiska bilens bränsle törst i motorvägsfart: Inte dåligt för en traktor.. (S60 D4, nya motorn)
_________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||
|
Kul resa och fina bilder!
1 Häftigt att de finns folk som fortfarande kör med gamla ITC/DTM bilarna. Trodde de var så mycket special i dom så att det knappt går att starta dom om man inte har två trailers med tekniker från Mercedes. 2 Zolder är en rätt kul bana. Körde där förra året. 3 RSS-banmöten funkar bra. Men ofta är det inte dom som är arrangör utan de bokar plats på andras möten och så erbjuder de möjligheten att hyra bilar med/utan instruktörer. _________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||
|
Re:
Jag har hört från flera håll att de brukar lägga på en lite avgift om man går genom dom. Det kan därför ofta vara värt att försöka hitta den riktiga arrangören för att slippa betala extra. _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||
![]() |
Nürburgring
Oktober 2014: Ringen, Zolder & Spa plus lite annat
|
4716 besök totalt |

