| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Någon som vill hjälpa mig med fjäderhårdhet? BMW E28
|
1868 besök totalt |
|
Min bil är en E28 535 med en ca 1000hk S38 i munnen. Den är en tom kaross sånär som på bur och stolar. Så väger runt 1500 skulle jag tro. Det mekaniska i hjulupphängningen är i nylon och länklager och funkar fint utan glapp och dumheter. Men. Jag köpte en skitbillig kinesisk sportsats bara för att kunna få den på hjul och sätta ihop den, få drivlina osv att funka, och det gör den nu! Så nu behöver den bli körbar också! Det är ingen gatbil alls, den ska åkas på lite evenemang som tex Gatebil, gärna på sladd. Jag gillar ju att få ihop saker med rätt budget, hade stålarna funnits är ju problemet löst med ett telefonsamtal så att säga. Jag är sugen på arr till att börja med få i rätt hårdhet på fjäder i originalbenen. Hellre meka lite än att lägga 10k på kinesiska coilovers som man ändå får kasta efter en halv sommar.. Som ni nu förstår har jag ingen aning om vad jag pratar om. Någon vänlig själ som vill spåna lite?
_________________ Henrik Braun, TURBO M535 E28 -86 242 M5 |
|
Listor över Biltema-fjädrar som du kanske kan börja rota i?
www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5 www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3 _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
|
tjena!
i och med att e28 och e30 har väldigt lik hjulupphägning så skulle jag titta på de uträkningar som finns för fjäderhårdhet för e30, dessa hittar man efter lite googlande. vikten får du så klart ändra till det din bil väger. sen beror ju fjäderhårdheten på vad du ska göra med bilen och vad du gör för däck och hur du vill ha bilen och....ja =) ofta hamnar man någonstans i närheten och sen får man pröva sig fram för att få bilen där man vill ha den. dämpare finns det ju mängder av. XYZ är väl folk nöjda med vad jag förstått, och de kostar inte alla skjortor man äger heller. är väl en ganska känd e28 som gått med XYZ i cup;en tex så om du ringer dem kan de nog hjälpa dig med det mesta! =)
_________________ MVH |
|
spontant tycker jag 1500 var tungt, väger inte en original e28 runt 1350-1400?
Sen kan man söka lite på forumet och hitta sånt här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Tord Ringenha11 |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1868 besök totalt |