| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kan man smalna av en stel bakaxel?
|
3490 besök totalt |
|
Som rubriken - kan man smalna av en stel bakaxel? Det finns lättillgängliga robusta bakaxlar med diffbroms från USA-bilar till bra pris. Kan man smalna av en sådan så den passar på en mindre bil med smalare spårvidd? _________________ Henrik Larsson 1977 Porsche 911 |
||||
|
Absolut möjligt och dessutom ganska vanligt. Väljer man nån av de vanligare axlarna så finns det drivaxlar att köpa i alla möjliga längder, men då kan det bli kostsamt. Jag vet många som kört med kapade drivaxlar med "hemmagjorda" splines, men man ska helst veta vad man gör om det ska hålla.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
+
=
Eller typ så i alla fall...
EDIT: Sök på Axle housing ends och sen den bakaxeln du tänkte köpa. Så hittar du nya ändar. Om man inte kan återanvända de gamla dvs. Det beror lite på hur man kapar och typen av axel. |
||||
|
Slänger in en fråga eftersom jag har planer på en liknande operation.
Kapar man alltid ute vid hjullagren eller går det lika bra att lossa axelrören inne vid diffklumpen, kapa och sen svetsa fast igen? Jag tror det är ganska svårt att få tag på "axle housing ends" till mina Opel/GM hopkok till bakaxlar... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
|
Fniss, antagligen bara jag so kapat av mitt mellan diff och lager.
Då blir det lätt att rikta upp med ett vinkeljärn |
||||
|
Re:
Så får det nog bli, verkar som om axelrören "bara" är fastsvetsade med en rejäl loppa i ett hål i diffhuset. Får väl testa att slipa ur svetsen och försöka pressa ur rören. Det värsta som kan hända är att jag förstör två bakaxlar, inte de sista som finns kvar i världen men det tillverkas inga nya heller...
_________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
|
Svarva av röret så du får det nån hurdring större än klumpen, sen så värmer du klumpen med gasen o pyttsar i lite olja och sedan är du snabb som bara den o trycka i det nya röret. Var snabb bara... för man kyler klumpen med det nya röret o då nyper det fast innan det bottnat, sen är det bara o svetsa. Vad är det för klump?
//tobbe _________________ Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882 |
||||
|
I mitt fall är det en axel från Opel Commodore, eller egentligen två axlar.
Den ena har rätt spårvidd samt skivbromsar men det är nästan omöjligt att hitta en diffbroms som passar. Den andra har fel spårvidd samt trumbromsar men till den har jag en passande diffbroms. Planen är att skifta diffhus på den skivbromsade axeln och därmed kunna använda min diffbroms. Båda axlarna har samma diameter på axelrören och diffhusen är lika breda utvändigt, skillnaden är invändigt i diffhusen. Den skivbromsade axeln är lite smalare mellan diffkorgens lagerlägen och jag tror inte det blir bra att svarva av på diffkorgen så lagren hamnar längre in. Blir nog svårt att få det rakt och rätt. Drivaxlarna är ett litet kapitel för sig, det är olika antal splines på de två modellerna av axlar. Går ju att lösa med customtillverkade drivaxlar såklart, eller om det går att korta av och splinesa om. Om det går att flytta axelrören mellan diffhusen så behåller jag även länkarmsfästen och sånt så det passar min kaross. Man måste väl göra en jigg i vilket fall när man ska svetsa fast axelrören i diffhuset, men då ska det ju räcka med fästöron ute i ändarna på axelrören och nåt stöd/fäste för diffhuset i mitten. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
|
Jag plockade ur rören ur axeln å svarvade nya i rätt längd, sen satte jag dit nya lagerhus.
Sen är det lite riktning, då satte jag i en så grov stång som fick plats (i klumpens lagerlägen) Sen värma med gas å mäta ute vid lagerhusen tills den blir så rak du vill ha den. _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3490 besök totalt |