Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 Stålheim Motorsport - Bygger nytt för Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 34, 35, 36, 37   >>
3 besök senaste veckan (217402 totalt)
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1332



Re:

Patrik Skoog skrev:
Rolfson skrev:
Vi kommer att åka med samma drivlina som du satte dit och hoppas det håller


Kul koncept med en monstermaskin thumbs up . Däremot väldigt vågat att behålla den gamla M3E36 3.0 drivlinan må jag säga!
Inte ens kylning på diffen?




Marcus kör så försiktigt thumbs up

Allvarligt talat så är jag inte så orolig, håller en gammal 4cyl Porsche drivlina en hel säsong så tror jag nog denna kan hålla minst lika bra.
Det enda vi kanske känner en viss osäkerhet till kan vara drivaxlarna, men får väl ha en driva axlar med sig
:
Får fundera på kylning thumbs up

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Tror Mattias har en 911 låda i sin bil...

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5921



Re:

erikjakan skrev:
Den lär hålla utmärkt, det har vi sett typ 100 exempel på!
racesmile

Oj, vilken statistik! -imponerande att så många kör 188 diff med std M3E36 låda/drivaxlar med denna effekt/vrid på breda slicks på bana! thumbs up
BMW Motorsport har en annan filosofi, men de kan säkert ha fel!


Rolfson skrev:
Marcus kör så försiktigt thumbs up
Det enda vi kanske känner en viss osäkerhet till kan vara drivaxlarna, men får väl ha en driva axlar med sig
:
Får fundera på kylning thumbs up

Ja visst kör Marcus försiktigt
Jag skall kanske sälja min kylning från WTCC bilen, komplett med slangar,kylare,pump,filter. Skall bara bestämma mig hur jag själv skall göra...

_________________
Patrik Skoog
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 746



Re:

Kimmen skrev:
Tror Mattias har en 911 låda i sin bil...

Nej, standard 968... som egentligen är från Audi 100 (!).

Rolfson skrev:
...håller en gammal 4cyl Porsche drivlina en hel säsong så tror jag nog denna kan hålla minst lika bra...

Porsche = kvalitet

968:ans låda är rätt kraftigt överdimensionerad för den "lilla" orginalmotorn...
I grunden Audis "01E" låda som satt i Audi V8 (även DTM bilen) och S2/S4 i början på nittitalet. Gjutjärnshus och axlar/drev som pallar "strippen-starter" med hårt trimmade 5-cyl turbomotorer och quattro... Sedan samma storlek på slutväxel som 996 GT3 (tror även GT2). Sen har jag de kraftigare drivaxlarna/knutarna från 996 också.
...om det nu var min bil du tänkte på, Rolf

Tror också det kan vara bra med kylning på den lilla 188 diffen, kommer nog snabbt bli varm.
Jag kör utan kylning, men lådan är stor/tung och har mer olja plus ganska mycket kylflänsar. Kommer ändå upp i 110-115 grader under våra korta lopp...

Hur breda däck tänker ni köra?

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1332



Känner mig mobbad


Är det ingen som tror på mina teorier, så måste jag ju bevisa att det funkar.......

Nej vi är absolut inte säkra på att det håller, men vi måste ju prova. Större under har ju skett i världen tidigare.

Ja det är din bil jag menar Mattias, och enl dom " experter " jag rådfrågat och litar på så skall ZF lådan också vara "överdimensionerad" och inte bli den svaga länken. Däremot som jag tidigare skrivit så kan drivaxlarna bli den svaga länken. Men det visar sig, vi får helt enkelt prova och se. Vi kan helt klart inte räkna med att allt flyter på utan problem, som det gjort för dig Mattias. Ditt bygge är helt klart mycket vassare än vårat någonsin kommer att bli thumbs up

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Rolfson skrev:
............... enl dom " experter " jag rådfrågat och litar på så skall ZF lådan också vara "överdimensionerad" och inte bli den svaga länken. ...............


Jag tror också att lådan håller, om man behandlar den rätt och har koll på värmen.

Är det 188-axel på M3 3,0 ?
Är det då större klump i 3,2:an ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Re:

ButterflyRacing skrev:
Rolfson skrev:
............... enl dom " experter " jag rådfrågat och litar på så skall ZF lådan också vara "överdimensionerad" och inte bli den svaga länken. ...............


Jag tror också att lådan håller, om man behandlar den rätt och har koll på värmen.

Är det 188-axel på M3 3,0 ?
Är det då större klump i 3,2:an ?


Helt rätt. Det sitter en 210 diff på 3,2an.

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1332



Förresten har vi idag fått " Amerika Brev " Det är kul med paket thumbs up



På " fejan " har flera stycken redan anmärkt på att kollektorna är för små/korta. Jag kan väldigt lite om detta, men om man tittar på dom flesta Hedders som den firman gör, www.cxracing.com så ser dom flesta likadana ut
Så det duger nog åt oss med, dom är vidare specialgjorda för att passa vår motor i en E36 kaross, rattaxeln går nämligen rakt igenom Heddersen. Kan kanske bli lite varmt om gummi distansen vid knutkorset, får nog fundera på att ersätta gummibiten med något lämpligare.
Motorfästen anpassade för motorn i vår kaross, färdiga och klara. Dessutom till ett i mina ögon vettigt pris, att stå och göra egna grenrör var inget alternativ thumbs up

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Rolfson skrev:
" Amerika Brev " .......................................


.................................Kan kanske bli lite varmt om gummi distansen vid knutkorset, får nog fundera på att ersätta gummibiten med något lämpligare.....................



Kan ni PMa priset för headersen ?

Ni vet att det inte funkar att byta gummit på rattaxeln till en stum bussning, på e36...eller ?



EDIT: jag hittade priset.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1332



Re:

ButterflyRacing skrev:


Ni vet att det inte funkar att byta gummit på rattaxeln till en stum bussning, på e36...eller.



Vi har aldrig provat själva, men sett dom som ersatt gummit med en svarvad Alu distans. Men det kanske inte går bra, vad vet jag

Någon som kan bekräfta eller dementera detta ? Har ni provat Håkan ?

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 861



Re:

Rolfson skrev:
Kan kanske bli lite varmt om gummi distansen vid knutkorset, får nog fundera på att ersätta gummibiten med något lämpligare.


Knutkors från E34 rattaxel

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345



Om ni ska montera en större vinge så köper jag gärna er gamla Bmw Cup specade vinge!

_________________
Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1332



Re:

andreas.e skrev:
Om ni ska montera en större vinge så köper jag gärna er gamla Bmw Cup specade vinge!




Skaffa en " riktig " vinge åt oss, så är den din thumbs up

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Re:

Rolfson skrev:
Förresten har vi idag fått " Amerika Brev " Det är kul med paket thumbs up



På " fejan " har flera stycken redan anmärkt på att kollektorna är för små/korta. Jag kan väldigt lite om detta, men om man tittar på dom flesta Hedders som den firman gör, www.cxracing.com så ser dom flesta likadana ut
Så det duger nog åt oss med, dom är vidare specialgjorda för att passa vår motor i en E36 kaross, rattaxeln går nämligen rakt igenom Heddersen. Kan kanske bli lite varmt om gummi distansen vid knutkorset, får nog fundera på att ersätta gummibiten med något lämpligare.
Motorfästen anpassade för motorn i vår kaross, färdiga och klara. Dessutom till ett i mina ögon vettigt pris, att stå och göra egna grenrör var inget alternativ thumbs up

Vet inget om dessa headers men jag tänker att amerikanska motorer söker man beprövade koncept på jänkerelaterade forum liksom BMW forum för BMW motorer. Längre rör med dess fördelar finner man hos American Racing Headers eller LG Motorsports.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Rolfson skrev:
ButterflyRacing skrev:


Ni vet att det inte funkar att byta gummit på rattaxeln till en stum bussning, på e36...eller.



Vi har aldrig provat själva, men sett dom som ersatt gummit med en svarvad Alu distans. Men det kanske inte går bra, vad vet jag

Någon som kan bekräfta eller dementera detta ? Har ni provat Håkan ?


På e30 funkar det....men inte på e36.
Det blir brytningar.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 909



Re:

ButterflyRacing skrev:
Rolfson skrev:
ButterflyRacing skrev:


Ni vet att det inte funkar att byta gummit på rattaxeln till en stum bussning, på e36...eller.



Vi har aldrig provat själva, men sett dom som ersatt gummit med en svarvad Alu distans. Men det kanske inte går bra, vad vet jag

Någon som kan bekräfta eller dementera detta ? Har ni provat Håkan ?


På e30 funkar det....men inte på e36.
Det blir brytningar.


Som i mitt fall resulterade i en avbruten kollapszon på rattaxeln , onödigt spännande..

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1332



Kul när idéerna och grejorna passar utan problem



Även roligt med flera nya fina delar att montera


Men det är mycket kvar innan det går att trycka på startknappen

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Mattias A
Eskilstuna
Här sen Jan 2007
Inlägg: 746



Ser ju riktigt bra ut, det där!!

Det verkar vara fart på gubben

Ni har väl startat innan jul med den där takten...

Berätta nu, vad kommer ni köra för hjuldimensioner???
Får ni in 13x18" där bak?

_________________
Mattias Andersson
Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020
Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1332



Ja du Mattias lite fart finns det kvar i gubben än så länge.

Ingen vill ju köpa våra fälgar.
Eller rättare sagt några som vill men som inte fattat hur brett det blir med ett ET på -7. Så vi får väl se om det blir " cykelhjulen " eller om Tomten har några överraskningar i säcken.

Annars är det mest små justeringar för att få plats med maskineriet där vi vill att det skall sitta.


_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1332



Nu behöver vi hjälp av någon som kan sin BMW.

Denna nedre del av rattaxeln



Till en E36 med styrservo, fanns inte den utan krockdeformationzon. Jag har precis för mig att jag sett det någonstans. Är det dessutom någon som kan sälja en sådan till oss så vore det thumbs up
Splineshålen skall vara ca 18mm, och den skall vara 30cm lång, knutkorset i botten behövs inte.
Har du en sådan eller info om var det satt sådana hör av dig

_________________
Rolf Stålheim

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Uppifrån och ned.

E90 (för grov splinesdel i ena änden)
E46
E36 ej M3


Jag använder E46 axeln för bälgen på E36 axeln var för grov för mig så den tog i grenröret (Det nötte av en för mig och det var inte roligt när styret försvann )

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 Stålheim Motorsport - Bygger nytt för Modsport 1
<<   1, 2, 3 ... 34, 35, 36, 37   >>
3 besök senaste veckan (217402 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande