Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 34, 35, 36, 37 >> 3 besök senaste veckan (217402 totalt) |
Re:
Marcus kör så försiktigt ![]() ![]() Allvarligt talat så är jag inte så orolig, håller en gammal 4cyl Porsche drivlina en hel säsong så tror jag nog denna kan hålla minst lika bra. Det enda vi kanske känner en viss osäkerhet till kan vara drivaxlarna, men får väl ha en driva axlar med sig : Får fundera på kylning ![]() _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||||
|
||||||
Re:
Oj, vilken statistik! -imponerande att så många kör 188 diff med std M3E36 låda/drivaxlar med denna effekt/vrid på breda slicks på bana! ![]() ![]() BMW Motorsport har en annan filosofi, men de kan säkert ha fel!
Ja visst kör Marcus försiktigt ![]() ![]() Jag skall kanske sälja min kylning från WTCC bilen, komplett med slangar,kylare,pump,filter. Skall bara bestämma mig hur jag själv skall göra... ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||||
Re:
Nej, standard 968... som egentligen är från Audi 100 (!).
Porsche = kvalitet ![]() 968:ans låda är rätt kraftigt överdimensionerad för den "lilla" orginalmotorn... I grunden Audis "01E" låda som satt i Audi V8 (även DTM bilen) och S2/S4 i början på nittitalet. Gjutjärnshus och axlar/drev som pallar "strippen-starter" med hårt trimmade 5-cyl turbomotorer och quattro... Sedan samma storlek på slutväxel som 996 GT3 (tror även GT2). Sen har jag de kraftigare drivaxlarna/knutarna från 996 också. ...om det nu var min bil du tänkte på, Rolf ![]() Tror också det kan vara bra med kylning på den lilla 188 diffen, kommer nog snabbt bli varm. Jag kör utan kylning, men lådan är stor/tung och har mer olja plus ganska mycket kylflänsar. Kommer ändå upp i 110-115 grader under våra korta lopp... Hur breda däck tänker ni köra? _________________ Mattias Andersson Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020 Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1 |
||||||
![]() ![]() Är det ingen som tror på mina teorier, så måste jag ju bevisa att det funkar....... Nej vi är absolut inte säkra på att det håller, men vi måste ju prova. Större under har ju skett i världen tidigare. Ja det är din bil jag menar Mattias, och enl dom " experter " jag rådfrågat och litar på så skall ZF lådan också vara "överdimensionerad" och inte bli den svaga länken. Däremot som jag tidigare skrivit så kan drivaxlarna bli den svaga länken. Men det visar sig, vi får helt enkelt prova och se. Vi kan helt klart inte räkna med att allt flyter på utan problem, som det gjort för dig Mattias. Ditt bygge är helt klart mycket vassare än vårat någonsin kommer att bli ![]() _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||||
Re:
Jag tror också att lådan håller, om man behandlar den rätt och har koll på värmen. Är det 188-axel på M3 3,0 ? Är det då större klump i 3,2:an ? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Re:
Helt rätt. Det sitter en 210 diff på 3,2an. _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||||
Förresten har vi idag fått " Amerika Brev " Det är kul med paket
![]() ![]() På " fejan " har flera stycken redan anmärkt på att kollektorna är för små/korta. Jag kan väldigt lite om detta, men om man tittar på dom flesta Hedders som den firman gör, www.cxracing.com så ser dom flesta likadana ut Så det duger nog åt oss med, dom är vidare specialgjorda för att passa vår motor i en E36 kaross, rattaxeln går nämligen rakt igenom Heddersen. Kan kanske bli lite varmt om gummi distansen vid knutkorset, får nog fundera på att ersätta gummibiten med något lämpligare. Motorfästen anpassade för motorn i vår kaross, färdiga och klara. Dessutom till ett i mina ögon vettigt pris, att stå och göra egna grenrör var inget alternativ ![]() _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||||
Re:
Kan ni PMa priset för headersen ? Ni vet att det inte funkar att byta gummit på rattaxeln till en stum bussning, på e36...eller ? EDIT: jag hittade priset. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Re:
Vi har aldrig provat själva, men sett dom som ersatt gummit med en svarvad Alu distans. Men det kanske inte går bra, vad vet jag ![]() Någon som kan bekräfta eller dementera detta ? Har ni provat Håkan ? _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||||
Re:
Skaffa en " riktig " vinge åt oss, så är den din ![]() _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||||
Re:
Vet inget om dessa headers men jag tänker att amerikanska motorer söker man beprövade koncept på jänkerelaterade forum liksom BMW forum för BMW motorer. Längre rör med dess fördelar finner man hos American Racing Headers eller LG Motorsports. |
||||||
Re:
På e30 funkar det....men inte på e36. Det blir brytningar. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Re:
Som i mitt fall resulterade i en avbruten kollapszon på rattaxeln , onödigt spännande.. ![]() _________________ Mvh Per Bodin Karlstad BMW M3 -97 bansmiskaren BMW M5 -93 BMW 330i -01 BMW 323ti -99 Chevrolet Camaro SS 1LE -17 |
||||||
Kul när idéerna och grejorna passar utan problem
![]() Även roligt med flera nya fina delar att montera ![]() ![]() Men det är mycket kvar innan det går att trycka på startknappen ![]() _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||||
Ser ju riktigt bra ut, det där!!
Det verkar vara fart på gubben ![]() Ni har väl startat innan jul med den där takten... Berätta nu, vad kommer ni köra för hjuldimensioner??? Får ni in 13x18" där bak? _________________ Mattias Andersson Tävlat i Clubmanserien, SPVM i en Phantom S21, vinnare 2018 + 2020 Tidigare Porsche 968, Vinnare 2014 + 2016 i Modsport klass 1 |
||||||
Ja du Mattias lite fart finns det kvar i gubben än så länge.
Ingen vill ju köpa våra fälgar. Eller rättare sagt några som vill men som inte fattat hur brett det blir med ett ET på -7. Så vi får väl se om det blir " cykelhjulen " eller om Tomten har några överraskningar i säcken. Annars är det mest små justeringar för att få plats med maskineriet där vi vill att det skall sitta. ![]() ![]() _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||||
Nu behöver vi hjälp av någon som kan sin BMW.
Denna nedre del av rattaxeln ![]() Till en E36 med styrservo, fanns inte den utan krockdeformationzon. Jag har precis för mig att jag sett det någonstans. Är det dessutom någon som kan sälja en sådan till oss så vore det ![]() Splineshålen skall vara ca 18mm, och den skall vara 30cm lång, knutkorset i botten behövs inte. Har du en sådan eller info om var det satt sådana hör av dig _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||||
Uppifrån och ned.
E90 (för grov splinesdel i ena änden) E46 E36 ej M3 ![]() Jag använder E46 axeln för bälgen på E36 axeln var för grov för mig så den tog i grenröret (Det nötte av en för mig och det var inte roligt när styret försvann ![]() _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 34, 35, 36, 37 >> 3 besök senaste veckan (217402 totalt) |