Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 Touring -96 Kardanfundering
<<   1, 2
9307 besök totalt
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007

Trådstartare
Hade en tanke att fixa oljekylning. S50 filterhus hade ju vart smidigt men det har ju ingen anslutning för vanosslangen. Hur löser man det?

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005

Visst är där anslutning till vanosslangen. Gängorna passar inte, så antingen pressar man en ny slang med rätt banjo, eller så gängar man om hålet i filterhuset. Jag har testat båda och det funkar bra

Här sen Apr 2005

Re:

Martin Skoog skrev:
Visst är där anslutning till vanosslangen. Gängorna passar inte, så antingen pressar man en ny slang med rätt banjo, eller så gängar man om hålet i filterhuset. Jag har testat båda och det funkar bra

.....eller importerar du en bult från USA
http://store.vacmotorsports.com/vac---14mm-to-12mm-vanos-conversion-ba . . . .

Myresjö
Här sen Apr 2007

Trådstartare
Ok man använder ett givarhål. Då VACs bult va lite dyr så får man väl ställa sig vid svarven och tillverka en egen. Det borde väl funka att göra en lite länge bult med gänga för temp- eller tryckgivare i änden.

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Yes det funkar. Har kört med en sådan flera år. Se till att muttern du svetsar på tätar 100. Hade microsprickor i min som tog lååååååång tid att upptäcka.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013

Registreringsbesiktiga bilen en gång, då som lätt lastbil!
Spelar inte ens någon roll om bilen är helbilsgodkänd då, man kan bessa med skalstolar och bur.
Glöm bara inte att ha kvar originalbältena.

BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007

Trådstartare
Om jag reggar om till lätt lastbil måste jag inte ha lastsäkringkrokar och skyddsgaller osv. då
Sen bilr den ju dyrare att besikta kommande år.

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

krångla inte till det..

Gör iordning bilen
regga den
kör
sortera ut
kör till ringen
sätt en sub 9 tid lätt!

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007

Trådstartare
Nu har det börjat skruvas lite. 328an får stå utanför medans jag skruvar bort framvagnen på 325an.

Då jag inte har extra grejjer att montera så måste jag ha en bil upppallad i garaget och den andra upppallad utomhus och flytta grejjerna mellan dom. Framvagnen fixar man ganska lätt själv men bakvagnen kommer att bli klart jobbigare.

Nya krängare har inhandlats. Det blev Whiteline 27/22mm. Sen stod jag en stund men svarven på jobbet och fixade 2st styrstopp på 15mm.

När jag skruvade bort fjäderbenet från spindeln så hade jag ju brickor däremellan. Nu hade jag knappt 2mm. Hur mycket kan man ha?
Nästa projekt jag ska fixa på jobbet blir att fräsa upp spåren i topplagret. Detta tillsammans med en liten distans mellan topplager och tornet ger ju lite mer justeringsmån för camber och caster. Men detta blir först efter att 328an tagit plats i garaget.

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Tifosi
Myresjö
Här sen Apr 2007

Trådstartare
Har en fundering om kardanaxeln. Jag kommer att flytta med mig hela eller halva kradan till 328an då jag vill slippa byta medbringare i diffen. Från början tänkte jag bara ta bakre halvan men det kanske är smidigare att ta hela. Kommer det att passa? Det enda jag måste tänka på är väl att släppa på spännmuttern på mitten så att längden blir rätt.

BMW 328 E46 banåkabil
BMW 218d F22 bruksbil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328 Touring -96 Kardanfundering
<<   1, 2
9307 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande