Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1 besök senaste veckan (6724 totalt) |
Mycket däckskrik - Understyrning?
Hej, nyligen byggt coilovers till min SAAB 9-3 Aero och provade den på Kullen första gången nu i helgen. Märkte direkt att däcken skriker som FAN så fort man ens funderar på att svänga. Man känner även att den ganska lätt vill understyra, men det gör dessa bilar mer eller mindre som standard och gjorde så även med gamla setupen. Totalt sett känns bilen mer stabil men undrar fortfarande varför det låter som det gör om däcken. Är det allmänt känt att A048 låter mycket? Min R888 lät inte hälften av dessa. Är ju även ny asfalt på Kullen, kan det göra saken värre? Film på hur det låter: https://www.youtube.com/watch?v=hrxm Data på bilen: 350hk/480Nm Ca 1450kg Fjäderkonstant fram 122N/mm Fjäderkonstant bak 158N/mm Främre krängare 26mm (24mm standard) Bakre krängare 25mm (19mm standard) 235-40-18 A048or runt om Däckstryck ca 2.4bar varmt. Slitaget på däcken ser bra ut. "Slitagelinjen" går längs med pilarna på skuldran, och den har aldrig krängt över skuldran, så tror däckstrycket är rätt okej. Bör jag gå ner i fjäderhårdhet fram? Eller ligger det mest att man bör satsa på vekare krängare fram (2mm grövre än original). Är annars nöjd att jag rådit bot på mycket av bilens krängande och är rädd att om jag går ner i hårdhet på fjädrar så kommer det kränga mycket och man kommer få ha den jävligt hög för att rymma 18". Tacksam för all hjälp man kan få! Grön på detta! |
||||
Re:
Gick ner ca 0,1 bar men tyckte inte jag märkte någon förändring. Vågade inte gå ner lägre då jag saknade kompressor. Är även rädd att den kanske kränger över skuldran på däcket om man går lägre? Fick i övrigt upp bra med temp i däcken när man kände efteråt. |
||||
Hårdare bakfjädring och mer toe out bak kan vara en lösning för att få bort understyrningen. Inner bakhjul ska lyfta lite så bak tar upp maximal krängning på en framtung och framhjulsdriven bil.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
![]() Lyfter innerhjul gjorde den iaf med förra uppsättningen betydligt mjukare bakfjädrar ![]() Men min egentligen fråga är att jag upplever att däcken skriker/tjuter vid minsta yvig rattrörelse. Hur kommer det sig? Är det en naturlig effekt av den minskade krängningen med hårdare fjädrar och något man får leva med. Eller är det så att chassit helt enkelt inte är trimmat som det ska, och däcken "försöker" hitta mer fäste än dom kan få och därmed skriker/tjuter? |
||||
Re:
Se där! Då kanske det inte är så stort fel på bilen utan snarare asfalten och däckstypen som är största boven! Ja det skriker verkligen något kopiöst om däcken. Blev först skraj och trodde att det hasa emot nån innerskärm eller nåt ![]() |
||||
Re:
Haha, då har vi haft samma upplevelse. Jag avbröt två stinter med att hissa upp fram och leta var det tog i (hade nya hjulvinklar och bredare spårvidd). Körde vidare hela dagen men hittade inget konstigt slitage efter dagens slut heller. Min bil upplevdes inte understyrd. _________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||||
Re:
Haha, ja jag fick hjärtat i halsgropen lite halvt så fort jag gick in under viadukten i lugnt tempo första vändan. Skrek om däcken som att man höll på att åka av! Också gjort massa förändringar. Hårdare fjädrar, nya däck och annan dimension på däcken så man började ju undra vart fan det tog i. Då ska jag nog kunna koncentrera mig lite mer på hur bilen upplevs. Dom understyr ju mer eller mindre som standard som sagt. Men känslan är att bilen är rejält mycket snabbare nu. Det var liksom lite det jag inte fick ihop, det kändes fort men samtidigt verkade det som att greppet inte riktigt fanns då man lurades av däcktjutandet. |
||||
Jag hade provat att sänka trycket mera, åkte själv på 032:or på Kullen förra veckan och det var också rätt skrikigt till jag sänkte trycket till 2,1, bättre grepp blev det också..
_________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
1 besök senaste veckan (6724 totalt) |