Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
krängpinne, bak volvo 240. varför ser den ut som den gör?
7512 besök totalt
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622


Trådstartare
krängpinne, bak volvo 240. varför ser den ut som den gör?

krängpinnen sitter i bakkant av bärarmarna bak på 240. varför gör den det.

då är det inte vridningn i själva kränpinnen som avgör. ("torsionsvridningen" kallas det så)
då blir det både böjning och vridning av kränpinnen.

hur påverkar detta? finns väl inga fördelar antar jag. av gammla inlägg att dömma så tycker vissa att krängpinnne itne tillför nått alls .. men men, jag tycker det är ganska förträffligt att balansera bilen med.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

En bild på eländet vore dunder så man kan se om pinner gör någon nytta eller ej.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622


Trådstartare


dålig bild. hittade ingen bättre..

men den gröna motsvara då kränpinnen. upphjöningn är för avgassytemet på turbobilarna..

klart den gör nytta. men inte som en vnaligt kränpinne.!?

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

om jag nu fattar rätt sitter k-fjädern stumt fast i bärarmarna, eller?
hmm eller nästan stumt pga att den sitter formodligen i någon form av gummigrunkor, eller?

om jag nu inte tänkt helt krokigt så funkar den som en så kallad vanlig k-fjäder.
De längsgående pinnarna böjer sig och den kvärgående vrider sig.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11804

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

fuling skrev:
om jag nu fattar rätt sitter k-fjädern stumt fast i bärarmarna, eller?
hmm eller nästan stumt pga att den sitter formodligen i någon form av gummigrunkor, eller?

om jag nu inte tänkt helt krokigt så funkar den som en så kallad vanlig k-fjäder.
De längsgående pinnarna böjer sig och den kvärgående vrider sig.


Kränghämmarn sitter stumt med genomgående bultar och en liten distans mot bärarmarna.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622


Trådstartare
fuling skrev:
om jag nu fattar rätt sitter k-fjädern stumt fast i bärarmarna, eller?
hmm eller nästan stumt pga att den sitter formodligen i någon form av gummigrunkor, eller?

om jag nu inte tänkt helt krokigt så funkar den som en så kallad vanlig k-fjäder.
De längsgående pinnarna böjer sig och den kvärgående vrider sig.



det blir väl ändå böjning i den, p.g.a av höjdskillnaden?


sorry nu tänker jag nog fel,, då den är parallel med abakaxlen va? bakaxlen lär väl ändå inte böjas.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11804

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ludde skrev
Citat:
det blir väl ändå böjning i den, p.g.a av höjdskillnaden?


sorry nu tänker jag nog fel,, då den är parallel med abakaxlen va? bakaxlen lär väl ändå inte böjas.


Det beror på från vilken höjd du landar ifrån, dvs hur högt du har hoppat. Böjde min kartbakaxel efter en snygg roll in i bandepån för ett par år sen. Iofs väldigt klen röraxel men en 240 är betydligt tyngre.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



Jag låg en hel kväll under bruks-240:an en gång och försökte förstå hur krängningshämmaren funkar men blev inte mycket klokare. Om hjulet på den ena sidan av bilen lyfts upp så överför nog "pinnen" nån form av lyftkraft till det andra hjulet men jag kan inte förstå om det är torsionskrafter eller böjningskrafter som verkar mest.

Jag trodde då att det var mest böjning men om turbons K-fjäder ser ut som på bilden så måste det nog vara torsionskrafter i alla fall. Annars skulle den inte funka.

Är det nån som prövat utan pinne på en 240? Nån skillnad?

Är det nån annan än jag som försökt beställa gummibussningar till krängningshämmaren bak på en 240?

_________________
Sten Isaksson
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Så här ser min krängare ut som jag hade på min 240 en gång.
Denna satt på senare Grp-a bilar och kallades för rörkrängare , ser tjock ut men fyllde sin funktion , för övrigt så fungerade den klanderfritt på min bil thumbs up



Den långa bulten går genom länkarmen och stötdämparen

_________________

--VVTS--
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



LuddeR skrev:


dålig bild. hittade ingen bättre..

men den gröna motsvara då kränpinnen. upphjöningn är för avgassytemet på turbobilarna..

klart den gör nytta. men inte som en vnaligt kränpinne.!?


Har 240 turbo avgasröret under bakaxeln?

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

tvåtaktsmicke skrev:
LuddeR skrev:

dålig bild. hittade ingen bättre..

men den gröna motsvara då kränpinnen. upphjöningn är för avgassytemet på turbobilarna..

klart den gör nytta. men inte som en vnaligt kränpinne.!?


Har 240 turbo avgasröret under bakaxeln?


Jo, turbo-bilarna har det. Det är så man ser skillnad har jag fått lära mig. Huka sig och kolla rördragningen.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13351

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Även vissa varianter av "vanliga" 240 hade röret under axeln.
Fick nämligen ändra röret på min GLT när jag bytte till riktiga krängare en gång i tiden på 80-talet...

_________________

Rice and shine
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Anton Lillsund skrev:
tvåtaktsmicke skrev:
LuddeR skrev:

dålig bild. hittade ingen bättre..

men den gröna motsvara då kränpinnen. upphjöningn är för avgassytemet på turbobilarna..

klart den gör nytta. men inte som en vnaligt kränpinne.!?


Har 240 turbo avgasröret under bakaxeln?


Jo, turbo-bilarna har det. Det är så man ser skillnad har jag fått lära mig. Huka sig och kolla rördragningen.


Ja då är det ju inget tvivel om varför k-fjädern ser ut som den gör.. Tyckte det såg ut som ett passligt utrymme för skorstenen där, men tänkte att inte har dom väl rören under axeln orginal heller... Men så fel man kan ha.

_________________
William Ekström
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622


Trådstartare
Sten skrev:
Jag låg en hel kväll under bruks-240:an en gång och försökte förstå hur krängningshämmaren funkar men blev inte mycket klokare. Om hjulet på den ena sidan av bilen lyfts upp så överför nog "pinnen" nån form av lyftkraft till det andra hjulet men jag kan inte förstå om det är torsionskrafter eller böjningskrafter som verkar mest.

Jag trodde då att det var mest böjning men om turbons K-fjäder ser ut som på bilden så måste det nog vara torsionskrafter i alla fall. Annars skulle den inte funka.

Är det nån som prövat utan pinne på en 240? Nån skillnad?

Är det nån annan än jag som försökt beställa gummibussningar till krängningshämmaren bak på en 240?



nu när jag klurat ett par timmar så kan det inte bli så mkt böjning i den, (förutom i fäästen där det verkar bli lite bryt och bänd)

anledningen till att det inte kan bli böjning är att då msåte även bakaxlen böjas?!!?

jag har provat utan kränpinnen bak med gott resultat.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

om vi bara tittar på bärarmana och K-fjädern, vi har ingen bakaxel

Utan k-fjäder kan då bärarmarna åka upp/ner var och en för sig själv.

Knyter vi ihopp bärarmarna med ett |_______________| så kommer de korta pinnarna villa böja sig och den långa vrida sig. Men också får vi lite vridning i de korta och lite böjning i den långa.
Tumme pekfinger är fjäderkonstent(böjning) av de korta ca ca 10gånger så stor som fjäderkonstanet för vridningen av den långa så krängningsmotståndet kommer från vridningen.
Jag är inte 100, men stämmer det????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622


Trådstartare
men böjningen över kränpinnen är inte så mkt, motsvarar det de flexar i bussningen som sitter i bakaxle/bärarm.


hmm tänker ännu mer.. böjningen borde bli ännu mindre. bussningarna i framkant av bärarmarna borde ta ut ännu mer av det?

undre hur det blir då med ännu styvare bussnigar i framkant på bärarmarna?

och undra hur det blir med ännu hårdare bussnigar i bakaxlen/bärarm, då kommer det bli vädiga bryt där kräning och den kommer att vilja lyfta axlen?

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Nicke Lindgren
Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 461



tvåtaktsmicke skrev:
Har 240 turbo avgasröret under bakaxeln?


Bidrar med två bilder på hur det kan se ut.



_________________
/Nicke Lindgren
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



Nicke Lindgren skrev:
tvåtaktsmicke skrev:
Har 240 turbo avgasröret under bakaxeln?


Bidrar med två bilder på hur det kan se ut.



Kör du med dubbla krängare , och jag som tyckte att min var tjock Hur fungerar det med dubbla?

_________________

--VVTS--
Citera
Allmänt banåkaforum
krängpinne, bak volvo 240. varför ser den ut som den gör?
7512 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande