Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Oljetryck
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (6645 totalt)
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



SciroccOMats skrev:
Sådär, nu har jag varit ute på en testrunda.

Med varmkörd bil och oljetemp stabilt på 100 grader så har jag mellan 1 och 2 bar på tomgång ca 1200varv. Vid fullgas stiger trycket till 5-6 bar.


oljetrycket i din VW-spis ska vara max 6 bar.
Det sitter en fjäderbelastad kula i oljepumpen som ska släppa då.
Hade två oljepumpar på rad som inte släppte trycket och pressade ur oljefiltertätningar på löpande band.
Kopplade på manometer och den studsade mellan 10 och 12 bar

Så här löste det sig för vår del:
Byte av oljepump, ingen förbättring.
I med tunnare olja (och kör vevlagerna till vecka två på nån timmes banåka)
Parkera bilen i garaget och där står den än (dock av andra anledningar än oljepumpar )

Vågar påstå att Mats iaf inte har något problem med högt oljetryck.

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8040



Tack för den informationen Johan ! thumbs up
Citera
Bonje
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 119



Hej!

Jag är lite fundersam hur det står till i min motor....

Jag är snart på G att starta upp min renoverade S14 motor. Veven är omslipad pga. att den böjade vara
bli ful. Givetvis är det nya nya lager också. Samtidigt passade jag på att köpa ny oljepump.
Eftersom jag har turbokonverterat min motor, valde jag att köpa pumpen till EVo III. Därför den enligt uppgift från Köhler ska hålla ett högre tryck än den vanliga. Bara för att konpensera lite för den ojla som numera går genom turbon.

Nu till saken... När jag gniger på startmotorn så får jag upp ett oljetryck på 3,5 Bar. Det är mätt med en mekanisk Autometer mätare.
Jag tycker att det är ganska högt tryck... Undrar vad det blir sen när man startar motorn?!

Vad har ni andra för oljetryck i era M3:or?

_________________
/Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 908



Kan man ens ha för högt oljetryck. Tycker mig ha läst att man inte kan ha det. Förutsatt att samma tryck råder i hela motorn, att det inte är någon propp nånstans.

_________________
/Erik Petersson

Seat Leon Cupra ST 4drive -19
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Kan man ens ha för högt oljetryck. Tycker mig ha läst att man inte kan ha det. Förutsatt att samma tryck råder i hela motorn, att det inte är någon propp nånstans.

Jag kan komma på anledingar direkt.
1. Med förhögt olje tryck innan oljefiltret så stjuter man packningen eller spräckerfiltret.
2. Har man oljekylare så tål de ej för högt tryck, jag vet jag har provat

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



Största problemet med högt oljetryck är nog att man trycker ut tätningen till oljefiltret.

oljesystemet i en motor är ju inte ett slutet system utan man pumpar in oljan i systemet och den läcker ut i lager, ventillyftare och dylikt. Om man höjer trycket så ökar man bara volymen som läcker ut, man kan inte komprimera oljan. Oljefilmen i lagrena borde bli bättre desto högre tryck man har.

Att pumpa olja kräver effekt och de flesta av oss vill helst ta ut så mycket effekt som möjligt på svänghjulet. Högt oljetryck i en standard pump kan också leda till kavitation i pumpen eller till problem med drivningen av pumpen.

Jag skulle helst montera en mindre oljepump och ställa tomgångsvarvtalet till 2000 rpm.

_________________
Sten Isaksson
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Sten skrev:
Största problemet med högt oljetryck är nog att man trycker ut tätningen till oljefiltret.

oljesystemet i en motor är ju inte ett slutet system utan man pumpar in oljan i systemet och den läcker ut i lager, ventillyftare och dylikt. Om man höjer trycket så ökar man bara volymen som läcker ut, man kan inte komprimera oljan. Oljefilmen i lagrena borde bli bättre desto högre tryck man har.

Att pumpa olja kräver effekt och de flesta av oss vill helst ta ut så mycket effekt som möjligt på svänghjulet. Högt oljetryck i en standard pump kan också leda till kavitation i pumpen eller till problem med drivningen av pumpen.

Jag skulle helst montera en mindre oljepump och ställa tomgångsvarvtalet till 2000 rpm.



blir verkligen oljefilmen desto högre tryck man har..

jag har studerat detta vetenskapligt, men jag får för mig att oljefilmen inte vill ha för högt tryck.. filmen borde bli stabilare med lägre tryck?

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



Jag sköt nog lite från höften när jag påstod att oljefilmen blir bättre med högt tryck. Mitt resonemang var att ett högre tryck borde bära upp vevaxeln bättre när cylindertrycket är högt. På så sätt borde vevaxeln ha en mer centrerad bana i lagret. Om man har 100 bar som trycker på kolven så är nog effekten av 5 bar högre oljetryck väldigt liten.

oljefilmens bärfömåga beror nog mera på glidhastighet, lagrets area och spel och oljans temperatur och kvalitet.

Ett vanligt glidlager som är utsatt för en jämn belastning behöver bara ett lågt oljetryck. Ett vev- eller ramlager utsätts för en fram- och återgående kraft som gör att lagret "pumpar" olja och axel är inte statisk i lagret utan rör sig i en bana inne i lagret och borde kräva ett lite högre tryck.

Jag har inte studerat detta desto djupare så detta ska betraktas med vanlig "internet skepsis"

Kuriosa: Jag körde en gång under studietiden ett lagertest med olika lagermaterial och statisk belastning. Det var omöjligt att få axeln att skära i ett mässingslager även om vi ökade lagertrycket (oljetillförseln funkade). Axeln nötte bara lagret ovalt. När vi bytte till ett lager av gjutjärn så skar det direkt när oljefilmen brast.

_________________
Sten Isaksson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator


_________________
Johan Sjölinder
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



jag måste bara klargöra.. jag har INTE studerat detta vetenskapligt..
en felskrivning av mig..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



fuling skrev:
Lite om glidlager, olja mm, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2918&highlight=b%E5t
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5903&highlight=glidlager



har läst det förut.. bra!

jag är med att tryckökning ger en flödesökning, men jag får för mig att för högt tryck inte är bra för oljefilmen i sig. Om man bortser från flödesökningen några sekunder.

det måste ju påverka oljfilmen precis där oljan pumpas in i lagret.. antingen från ett fast hål eller från veven. beroende på lager.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Skruva banåkabil
Oljetryck
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (6645 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande