Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
BMW 188mm lamell-diff utan förspänning
5047 besök totalt
Schaedoren
Vinslöv
Här sen Mar 2006
Inlägg: 476


Trådstartare
BMW 188mm lamell-diff utan förspänning

Hallå!

Klurar lite på att bygga en 188mm diff utan förspänning.
Tar man bort fjäderbrickorna helt?
Hur mycket spel bör man ha isf?

_________________
Tobias Ohlsson
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Varför vill du inte ha nå'n förspänning?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Schaedoren
Vinslöv
Här sen Mar 2006
Inlägg: 476


Trådstartare
Som jag har förstått det så kan det förbättra instyrning.
Spontant känns det som att man får lite tydligare lock up.

En annan tanke jag har haft är att hitta klenare fjäderbrickor.
Frågan är var man kan hitta sådant?

_________________
Tobias Ohlsson
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Jag tycker att man skall köra med låg förspänning (≈25 Nm).
Sist jag var och rev i en diffbroms; 'köpte jag fjädrar från Lesjöfors och svarvade ner.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5912



Låg förspänning och andra ramper är underbart thumbs up

_________________
Patrik Skoog
Citera
Schaedoren
Vinslöv
Här sen Mar 2006
Inlägg: 476


Trådstartare
Diffen som jag hade på e34:an var lite annorlunda.
Distansbrickan i botten var bara 3mm (4mm på e36)
För att fylla upp den millimetern var fjäderbrickorna tjockare.
Det vill säga att diffen måste ha haft högre förspänning är en vanlig e36 diff.

Såhär blev det från botten:

-Fjäderbricka från e36
-Två lameller och dogears
-Centrumet, utan ändrade rampvinklar.
-Två lameller och dogears
-Locket, avsvarvat 0,7mm

I min diff blev det 88nm i förspänning med denna setup.
Synd att jag inte kollade förspänningen innan med de tjocka fjäderbrickorna

_________________
Tobias Ohlsson
Citera
Schaedoren
Vinslöv
Här sen Mar 2006
Inlägg: 476


Trådstartare
Re:

Patrik Skoog skrev:
Låg förspänning och andra ramper är underbart thumbs up


Vågar man ändra rampvinklar på ett original centrum, eller man ska ha tag i någon slags motorsport pryl?

_________________
Tobias Ohlsson
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5912



Re:

Schaedoren skrev:
Patrik Skoog skrev:
Låg förspänning och andra ramper är underbart thumbs up


Vågar man ändra rampvinklar på ett original centrum, eller man ska ha tag i någon slags motorsport pryl?


Går bra att ändra i org centrum om du har stenkoll på bearbetning och härdning efteråt.
Många har testat och få har lyckats...

_________________
Patrik Skoog
Citera
uffe50
Skåne
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1209



Har för mig vi använde dessa elektroder när vi lagade klipp stål ingen härdning krävs efteråt men fövärmning för att unvika sprickbildning , man ska väl också sträcka svetsen direkt med. Slå med kulhammare .

http://esab.laselektrodenlasdraden.nl/ok-8452-25x350-88-stk-p-53.html? . . . .

_________________
Ulf Sanden
Citera
Racetech
BMW 188mm lamell-diff utan förspänning
5047 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande