Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Vilken turbo och varför!?
1, 2   >>
13995 besök totalt
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1316


Trådstartare
Vilken turbo och varför!?

En fråga till alla kunniga rävar där ute...

Motorn 3L rak 6a 24v (åker idag Garrett T04Z 65/67)
Kammar insug 260gr 10mm lyft, avgas 240gr 9,7mm lyft, tittar på nya pinnar också.

Jag vill höra lite åsikter och erfarenheter vilken turbo jag bör välja och varför?

Jag söker ett brett fint register med bra spool för bankörning, till de "kluriga" då är att den bör klara att leverera runt 750-800

Har kikat bla på PT 6266BB, BW EFR 8374 eller Garrett GTX 3582r

Skulle som sagt vilja ha lite åsikter från er som är bättre insatta?

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



62an räcker inte till det, du behöver upp på 64mm eller 67mm
Har en Holset ny i kartong till rätt pris om du är sugen som klarar dina siffor

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1316


Trådstartare
Re:

Supramannen skrev:
62an räcker inte till det, du behöver upp på 64mm eller 67mm
Har en Holset ny i kartong till rätt pris om du är sugen som klarar dina siffor
Nämner inga namn men de pratas o skrivs ofta om vilken mirakel snurra just nya 6266 gen2 är för den orkar leverera höga effekter och super register, även jag har ställt mig skeptisk till de så de vill till en 6466bb då minst utifall

Du kan ju dra ett pm med info om du inte vill skriva här, så har jag de när jag kliar geniknölarna...

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8045



gtx3582r sitter på polarens s50b30, den är heeeeelt stört bra i responsen, dock tror jag inte den räcker till mer än ca 700 ärliga hästar på din maskin.

6466BB är galet dyr, men bäst i klassen, både på spool och effekt.

Borgwarner 9170 är annars en fin snurra med både dump och wg inbyggt (med lilla avgashuset 0.82)

Jag hade köpt en gtx3582r, Det är inte effekten som accelererar bilen, det är medeleffekten.

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



62an klarar ca 735hk så den når inte ditt mål men 64klarar det, jag kan sälja den till rätt pris om du är sugen på en sån även garett snurran

Pmar lite info

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1316


Trådstartare
Re:

erikjakan skrev:
gtx3582r sitter på polarens s50b30, den är heeeeelt stört bra i responsen, dock tror jag inte den räcker till mer än ca 700 ärliga hästar på din maskin.

6466BB är galet dyr, men bäst i klassen, både på spool och effekt.

Borgwarner 9170 är annars en fin snurra med både dump och wg inbyggt (med lilla avgashuset 0.82)

Jag hade köpt en gtx3582r, Det är inte effekten som accelererar bilen, det är medeleffekten.

MVH Erik
Egentligen struntar jag i mera effekt och söker som sagt register/medeleffekt... men alltid skoj att ha en laddmapp med tokigt o onödigt med effekt hehe

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4376



Jag kör GTX3582R med 1.06 Tial hus på min 3.1l 16v motor och det är sjukt bra respons. Perfekt för en banracingmotor. 750 hp är officiellt max för den turbon så ska man vara realistisk så är det väl runt 700 som Erik säger. Sen tycker jag Garretts driftsäkerhet är svårslagen.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1316


Trådstartare
Re:

Supramannen skrev:
62an klarar ca 735hk så den når inte ditt mål men 64klarar det, jag kan sälja den till rätt pris om du är sugen på en sån även garett snurran

Pmar lite info
Tackar thumbs up

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1316


Trådstartare
Re:

GustafB skrev:
Jag kör GTX3582R med 1.06 Tial hus på min 3.1l 16v motor och det är sjukt bra respons. Perfekt för en banracingmotor. 750 hp är officiellt max för den turbon så ska man vara realistisk så är det väl runt 700 som Erik säger. Sen tycker jag Garretts driftsäkerhet är svårslagen.
Jag är sugen på GTXen men med T4 eller kanske man skulle ha v-bandshuset....gahhhh ångest

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



På vilket bränsle ska du köra?
Det går nämligen få ur 750-800hk ur 62mm inducer på E85.

Precisionen har bäst mått av de 3st du nämnt för din motor.

En turbo som annars skulle kunna vara nått är BorgWarner S300 den med 61.4mm inducer och billetkompressor, då den har bäst mått.
Stirra dig inte blind på kullager...

_________________
AIexander StenvaII
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1316


Trådstartare
Re:

Big Al skrev:
På vilket bränsle ska du köra?
Det går nämligen få ur 750-800hk ur 62mm inducer på E85.

Precisionen har bäst mått av de 3st du nämnt för din motor.

En turbo som annars skulle kunna vara nått är BorgWarner S300 den med 61.4mm inducer och billetkompressor, då den har bäst mått.
Stirra dig inte blind på kullager...
Jag åker på e85, efter lite läsning och forskande så verkar de iaf va 6466 jag ska satsa på om jag skulle välja PT, men jag lutar mer åt ett GTX agg då både för priset och sen vill jag inbilla mig att de håller högre kvalité....

Nån som har nått att säga om BW efr serien i jämförelse med PT o GTX?

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4376



Såg häromdan en 2,4 liters Nissanmotor som bromsat 720 rwhp med en GTX3582R (~32 psi).

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1316


Trådstartare
Re:

GustafB skrev:
Såg häromdan en 2,4 liters Nissanmotor som bromsat 720 rwhp med en GTX3582R (~32 psi).
thumbs up thumbs up

Kan ju inte beskylla dig för att jag är sugen på GTXn MEN helt klart ditt fel att jag numera även vill ha tial huset

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



...............

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



Re:

Ripper skrev:
vill ha tial huset

Varför?

_________________
AIexander StenvaII
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4376



Det bästa är att mappa kompressor kartorna men vet inte Precision har det på sina turbos?

Ang. Tialhuset är det en fin pryl men viktminskningen är minimal. V-band är trevligt men kan ibland också vara en riktig pina.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8045



And kullager, det är det enda som gäller 2014 om man ska få rätt respons och transientsvar, den som påstår nåt annat har fel.

Kör gtx!!!

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8045



Re:

GustafB skrev:
Det bästa är att mappa kompressor kartorna men vet inte Precision har det på sina turbos?

Ang. Tialhuset är det en fin pryl men viktminskningen är minimal. V-band är trevligt men kan ibland också vara en riktig pina.


Precision 6466bb gen1 orkar med 900whp, med störd respons, helt överlägsen i prestanda.


Håller med om vband, skitskönt ibland men ett helvete kan det också vara

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Inga 900rwhp tyvärr i nån bänk sömvisar för mycket ja kanske det. Kolla vad tillverkaren anger inte dröm bänk siffror

En ge2 listar 900hk i maskin.. 900 på hjulen är 1000-1050hk i dom flesta bilar.. det klarar den ej

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8045



Re:

Supramannen skrev:
Inga 900rwhp tyvärr i nån bänk sömvisar för mycket ja kanske det. Kolla vad tillverkaren anger inte dröm bänk siffror

En ge2 listar 900hk i maskin.. 900 på hjulen är 1000-1050hk i dom flesta bilar.. det klarar den ej


Ok jag skrev lite missvisande, navhästar.

Polaren bromsade 886whp hos ppf i dynapacken. =)

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1316


Trådstartare
Re:

Big Al skrev:
Ripper skrev:
vill ha tial huset

Varför?
Mest för de är lite sexigt, läste nån stans också att de är, även om minimalt bättre flödesmässigt, kanske bara är BS!?

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Racetech
Vilken turbo och varför!?
1, 2   >>
13995 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande