| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tillvkera egen hastighetsmätare, frågor om givare mm
|
12013 besök totalt |
|
Hej, som rubriken lyder så håller jag på att tillverka en hastighetsmätare eftersom jag har bytt motor och växel låda i min bil (Det är en nissan s13 , med m50b25 med zf disel låda) eftersom nissan original tar hastighetssignalen från lådan, som nu är väck, och bmw tar signal från diffen så står jag nu utan hastighetsmätare. Det jag har gjort är nu : köpt en magnetgivare, samt 10st väldigt starka magneter, monterat magneterna på kardan, och givaren i närheten. som mätarhus har jag för tillfället en gammal varvräknare, (ska koppla in givaren på original mätaren, men en liten lös är lättare att labba med!) . Mätaren funkar, nästan... Av någon anledning så går den baklänges ,när bilen står still så visar mätaren att man åker svinsnabbt, och när kardan börjar röra sig så rör sig mätaren sakta åt andra hållet. Ju snabbare man åker desto snabbare flyttar sig mätaren. Är det så att jag har kopplat in givaren fel ? Jag kopplade plus genom givare till signal på varvräknare! Sedan så är mätaren känslig på väldigt låga hastigheter, går det att lösa det eller måste jag leva med det? När bilen väl blir bes så kommer hastigheten gå igenom sprutet! Jag är oerhört tacksam för svar! mvh Dennis _________________ Dennis lened nissan 200sx s13 med m50b25 iv. brumbrum. |
||||||||||
|
Vet inte om detta kan vara till hjälp men runt 1990 byggde jag en hastighetsmätare av en gammal Biltema-varvräknare, originalbilens hastighetsmätartavla och en 12V induktiv industrigivare fabrikat IFM. (induktiv = givaren känner av metall) Givaren monterade jag på bakaxelklumpen så att den kände av bakre knutkorset. Joföresten, jag fick koppla in ett motstånd som lastade ner givaren något för att få en distinkt fyrkantspuls till varvräknaren. Varvräknaren var inställbar mellan 4-6-8 cylindrar, minns inte vilken inställning jag använde men det kan man prova sej fram till. Funkade klockrent!
_________________ Calle Olsson |
||||||||||
|
Varvräknare reagerar normalt inte på konstantspänning, bara på pulståg. Jag tycker det låter som varvräknaren är trasig. Vad visar varvräknaren när den har matningsspänning men ingenting anslutet till ingången? Sedan låter tio magneter per varv mycket. En eller två vore mer rimligt.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||||||
|
Calle: Jo, det skulle kunna vara en lösning, Det får blir en plan B ! Tack för tipset!
Henrik : jag vill helst inte röra abs egentligen, men det låter väldigt enkelt...! Guson : Givaren jag har har endast 2 st kablar, ingång och utgång antar jag. Vi säger såhär : när mätaren är långt ifrån en magnet står mätaren på 0 , när jag tar en magnet och trycket den mot givaren står mätaren på 10. När jag tar en magnet och rör magneten framför givaren på cirka 4 cm avstånd så pendlar givaren mellan 0 och 10, beronde på hur snabbt jag rör magneten, dvs har går åt rätt håll. MEN! när jag monterar givaren på plats vid kardan så blir det annorlunda, vid stillastående så står mätaren på 10, och när jag får fart så rör mätaren sig MOT 0 , ju snabbare jag kör, desto mer mot 0 rör den sig. Och sedan så vet jag inte hur snabbt jag kör när givaren börjar "skaka" på lägre hastighet, bilen är upp pallad för enklare åtkomst av givaren osv. Det störtsta mysteriet är varför den ballar ur och går balänges... Mattias: Jo, så kan det nog vara... fast då ska det väl räcka med att backa mätaren lite? För jag menar, det är ju mellanrum mellan magneterna, och ju oftare de kommer i kontakt med givare desto mer måste väl mätaren röra sig? Så tänkte jag i alla fall, men kanske kan vara så att de ger mer utslag ju saktare de roterar..'? Jag är tacksam för alla svar grabbar! _________________ Dennis lened nissan 200sx s13 med m50b25 iv. brumbrum. |
||||||||||
|
Du använder "givare" och "mätare" omväxlande på ett förvirrande sätt. Givare är för mig sensorn vid magneterna. Mätaren är visarinstrumentet på panelen. Jag kan säga följande.
Om instrumentet visar något annat än noll när du håller en magnet stilla intill sensorn är troligen mätaren trasig. Om instrumentet visar något annat än noll när du INTE håller en magnet intill sensorn är troligen mätaren trasig. Vad är det för givare du använder. Datablad tack. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||||||
|
Blev pucko på magnet historien .
slet bort det. tog min hastighets givaren från min gamla låda från ca18det, det är som ett hjul på den som låg emot utgånge axel, som jag nu kommer att sätta emot hardyn på bmw lådan, som redan är byggd för att fungera tillsammans med original mätarhus, nu gäller det bara att hitta var den ska kopplas in då jag var lite klantig och rev bort lite väl mycket kablar tycker jag nu i efterhand.. Det är en tattig lösning, men ska bara klara bes, sen blir det seriöst gjort. Tack så mycket för hjälpen , som du märker, jag är ingen höjdare på elektronik.. _________________ Dennis lened nissan 200sx s13 med m50b25 iv. brumbrum. |
||||||||||
|
Re:
Du har inte alls övervägt att ge upp och bara köra en cykeldator som många här tidigare har gjort? Själv sugen på den lösningen då min hastighetsmätare är lika pålitlig som Putin. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||||||
|
Re:
Beror på besiktningsgubben men rakt svar nej. Du har där ingen trippmätare/mätarställning samt det fungerar inte i tunnlar etc. Själv varit inne på samma linje och ovan är svaret från mina googlingar. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||||||
|
Re:
Viktigt, MED belysning. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||||||
|
Re:
Räcker dock med lampa lysandes på cykeldatorn _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||||||
|
Re:
Tack för feedback, ja det låter logiskt. (Fast de har tripp/ och vägmätare på gps-apparna.) _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||||||
|
Re:
Många quotes blir det. Jo fast dessa fungerar inte i tunnlar etc därför de inte är godkända. Cykeldator med belysning så är du hemma och kostar som en plusmeny. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||||||
|
Re:
Kollade med tekniska avd på bilprovningen: hastighetsmätaren ska även vara kopplad så den går igång genom tändningslåset enligt dem. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||||||
|
Re:
Som vanligt 1000 anställda och 1000 olika svar. Jag fick svaret lampa och att det fungerade med cykeldator inte GPS då den inte fungerar i tunnlar etc. Som vanligt när man besiktar så är det som en chatroulette, bara hoppas på något trevligt. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||||||
|
Hej igen.
Cykel dator är inte godkänt med många verkar se mellan fingrarna. Min egna bes gubbe och jättenöjd och ger bara 2or på viktiga saker. Han drog ut ett papper när jag försökte bes med Cykel dator, deras egna föreskrifter. Man måste ha belysning som tänds när bilen startar, MEN cykel datorn måste kunna visa lika hög hastighet som original mätaren. Min nissan mätare gick till 240kmh , och jag kunde inte bevisa att cykel datorn kunde gå så snabbt därav detta bygge. Sen är diff mm bytt till längre utväxling så den kommer väl knappt ens över 200kmh , men det kvittar ju. Han läser vad det står på mätaren. _________________ Dennis lened nissan 200sx s13 med m50b25 iv. brumbrum. |
||||||||||
|
Föreskrifterna är ju inte så tydliga så det går egentligen inte att säga att cykeldator varken är "godkänt" eller underkänt.
I amatörbyggt och ombyggt fordon brukar det gå bra så länge den visar rätt, har belysning styrd av bilens belysning och har kapacitet som räcker till ("Hastighetsområdet ska vara så stort att det omfattar den av tillverkaren angivna högsta hastighet"). GPS-mätare har man sagt nej till (dialog mellan Transportstyrelsen, besiktningsorganen och SFRO) eftersom den inte garanterat visar lika i olika lutningar eller tunnlar etc. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
12013 besök totalt |