Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325 Coupe -92 "Svängedition" Såld!!
<<   1, 2, 3 ... , 32, 33, 34   >>
120285 besök totalt
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003
Inlägg: 329



Tändningslåset? Testa att koppla direktström på pumpen

_________________
Mattias Becker
Bmw 323ti compact -98
Bmw 120d M-sport -08
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327


Trådstartare
Allt annat hoppar igång, och pumpen vet jag att den fungerar.

_________________
Viktor Starkman
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327


Trådstartare
Provade lite idag, ström in men ingen ut på reläet, inget fel på reläet dock då det fungerade i brorsans 328....

_________________
Viktor Starkman
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 285



Den lilla kabeln som du har tagit bort måste väl få 12v också?

_________________
S Örnberg
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327


Trådstartare
Lilla kabeln är bryggad, en sak jag glömt göra innan .

Nu har vi testat allt, reläer och pump funkar, det är rätt värden där det ska va, vi kopplade förbi reläet med en kabelstump, bilen hoppar igång.
Sen i med relä och det funkar inte, vi testade med ett annat relä som har samma funktion pumpen gick en gång sen va det dött igen, reläet funkar som sagt i brorsans bil.

Så nånting måste ju ha dålig kontakt, men vi har mätt allt och som sagt med en kabelstump istället så gick pumpen och bilen starta....

Har jag glömt o nämna att jag fullständigt hatar bil el?

_________________
Viktor Starkman
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327


Trådstartare
Om det inte vart klart redan hur jag menade så kommer en bild här, detta är alltså det enda sätt att få igång pumpen, men som jag sagt tidigare, reläet fungerar i brorsans 328, och vi har mätt det och testat och allt fungerar.

Detta sätt funkar ju om man ska flytta bilen lite, inte i längden direkt , får starta pumpen med säkringen..


_________________
Viktor Starkman
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2767



Inget proffs på el, men lite tankar som kanske kan vara en hjälp på vägen:
Får du styrström till reläet då? från motronicen Testa byta motronicrelä det vita
...eller kan vara jordningen av relät som fallerat? har du lossat nått vid jordpunkt i chassie?

Uppenbart har du säkrad strömmatning fram till sockeln och kabeln därifrån är hel till pumpen iaf
thumbs up

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327


Trådstartare
Re:

E21 Racing skrev:
Inget proffs på el, men lite tankar som kanske kan vara en hjälp på vägen:
Får du styrström till reläet då? från motronicen Testa byta motronicrelä det vita
...eller kan vara jordningen av relät som fallerat? har du lossat nått vid jordpunkt i chassie?

Uppenbart har du säkrad strömmatning fram till sockeln och kabeln därifrån är hel till pumpen iaf
thumbs up


Tankar är bra, styrström får det, drar man igång tändningen så klickar pump reläet direkt, och det är det som är så konstigt för pumpen går inte igång ändå, så nånting i sockeln måste ju vara boven i dramat, gäller bara o fatta vad, väldigt skönt att man lyckats isolera problemet,a även om det nu inte hjälper så mycket.

Enklaste lösningen skulle väl vara o sätta in en brytare för pumpen, men det ska ju inte behövas

_________________
Viktor Starkman
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2767



har du jord till relät då?

_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327


Trådstartare
Jupp, sist jag kolla så var det jord dit i alla fall, det är just allt detta som gör mig så förvirrad, allt stämmer fast nånting är fel

_________________
Viktor Starkman
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327


Trådstartare
Kan ju erkänna att jag inte kikat så mycket mer på det just nu, men det lilla jag kikat så har jag fortfarande inte hittat någon lösning på varför pumpen inte vill igång när tändningen slås på.

Tröttnat lite och funderar på o köra med en brytare för pumpen, men då till 10miljonersfrågan, vad skulle besiktningen säga om det?

_________________
Viktor Starkman
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7289



Gissar på spänningsfall i kabeln som styr reläet. Dra en separat ny kabel o prova för att utesluta liksom en extra jordanslutning.

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327


Trådstartare
Fast vid mätningar så har den visat rätt, men ska testa såklart! Jag har ju själv slut på idéer som sagt

_________________
Viktor Starkman
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7289



Re:

Ultura skrev:
Fast vid mätningar så har den visat rätt, men ska testa såklart! Jag har ju själv slut på idéer som sagt


Du belastar ju inte reläet när du försöker att mäta upp enbart kabeln.

Varit med om liknande pumpreläer från Bosch på Alfa.

Fick inte mer än 5-6 V framme vid pumpen. Gammalt skitkablage.

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327


Trådstartare
Re:

Kolja skrev:

Du belastar ju inte reläet när du försöker att mäta upp enbart kabeln.

Varit med om liknande pumpreläer från Bosch på Alfa.

Fick inte mer än 5-6 V framme vid pumpen. Gammalt skitkablage.


Nej det är ju helt sant, helt klart värt o testa, hjärnan blir ju inte effektivare direkt när man tycker man testat allt .

Fortfarande lustigt hur det kunde bli så bara för att jag plockade bort en kabel som enligt de flesta inte behövdes, saknade då ström till relät, bryggade som ersättning till kabeln, då får det ström men det funkar inte, så tror ändå nånstans att det är det avgörande i det hela, aja, tur det nte är några andra allvarliga fel på bilen, "bara" fixa detta och sen lite ervice.

_________________
Viktor Starkman
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327


Trådstartare
Efter mycket tänkande och övervägande så är jag ganska säker nu på att det är tid att göra sig av med bilen, den kommer bli stående så långt jag kan se, problemet är bara att det är smidigast att sälja den komplett, men, vem vill köpa en bil med dassig kaross, ett märkligt elfel, obesiktigad, oskattad osv osv, visst det är "bara" att fixa elfelet, besiktiga och göra service så är bilen på banan igen, men det känns som jag aldrig kommer kunna få de 20k som känns minst smärtsamt för den som den står.

Alternativet är att sälja i delar och sen skrota kaross och motor då jag inte har möjlighet att plocka ur den här.
Blir ju mycket jobb och krångel men då borde jag kunna få de pengar jag tycker är rimligt i alla fall.
Gäller ju bara att få allt sålt också ....

_________________
Viktor Starkman
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



På dom flesta BMW går inte pumpen om inte motorn snurrar.

Jag har inte läst verenda mening om ditt problem och om du provat att dra runt motorn.

Vad har du gjort med bilen sen den gick senast ? Svetsat och slipar i motorrummet..?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Ultura skrev:
............................Det enda jag gjort är att jag skrotat den lilla kabeln som går längs pluskabeln hela vägen, den ska inte behövas och många kör utan.........................


Den kabeln måste vara kopplad om jag minns rätt.
Den behöver ju inte gå enda till batteriet....men inkopplad på plus ska den vara...vill jag hävda.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327


Trådstartare
Just därför jag har bryggat där fram så det blir samma sak som om kabeln gått hela vägen.

Enda skillnaden från att den gick senast tills nu är den kabeln, pumpen ska ju surra igång när tändningen vrids på, enda sättet nu är att sätta en kabelstump istället för reläet, men då startar ju pumpen direkt såklart så det har varit för att flytta på bilen, och reläet fungerar, har provat allt jag kan tänka på där nu, om jag kommer på en lösning plötsligt är det ju bra, blir lättare att sälja då.

_________________
Viktor Starkman
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Jag har inte haft en enda m50 där pumpen går vär man sätter på tändningen.
Först när motorn snurrar så har pumpen startat.

Dom motorer vi haft är alla mellan -93 och -95. (ett tiotal)

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327


Trådstartare
Märkligt, i dom E36 jag har erfarenhet av så surrar pumpen en liten stund när man vrider igång tändning.


Vet inte om vi talar helt olika språk nu, men det visar sig väl

_________________
Viktor Starkman
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325 Coupe -92 "Svängedition" Såld!!
<<   1, 2, 3 ... , 32, 33, 34   >>
120285 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande