Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 32, 33, 34 >> 120285 besök totalt |
Lilla kabeln är bryggad, en sak jag glömt göra innan
![]() Nu har vi testat allt, reläer och pump funkar, det är rätt värden där det ska va, vi kopplade förbi reläet med en kabelstump, bilen hoppar igång. Sen i med relä och det funkar inte, vi testade med ett annat relä som har samma funktion pumpen gick en gång sen va det dött igen, reläet funkar som sagt i brorsans bil. Så nånting måste ju ha dålig kontakt, men vi har mätt allt och som sagt med en kabelstump istället så gick pumpen och bilen starta.... Har jag glömt o nämna att jag fullständigt hatar bil el? ![]() _________________ Viktor Starkman |
||
Om det inte vart klart redan hur jag menade så kommer en bild här, detta är alltså det enda sätt att få igång pumpen, men som jag sagt tidigare, reläet fungerar i brorsans 328, och vi har mätt det och testat och allt fungerar.
Detta sätt funkar ju om man ska flytta bilen lite, inte i längden direkt ![]() ![]() _________________ Viktor Starkman |
||
Inget proffs på el, men lite tankar som kanske kan vara en hjälp på vägen:
Får du styrström till reläet då? från motronicen Testa byta motronicrelä det vita ...eller kan vara jordningen av relät som fallerat? har du lossat nått vid jordpunkt i chassie? Uppenbart har du säkrad strömmatning fram till sockeln och kabeln därifrån är hel till pumpen iaf ![]() _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Re:
Tankar är bra, styrström får det, drar man igång tändningen så klickar pump reläet direkt, och det är det som är så konstigt för pumpen går inte igång ändå, så nånting i sockeln måste ju vara boven i dramat, gäller bara o fatta vad, väldigt skönt att man lyckats isolera problemet,a även om det nu inte hjälper så mycket. Enklaste lösningen skulle väl vara o sätta in en brytare för pumpen, men det ska ju inte behövas ![]() _________________ Viktor Starkman |
||
Kan ju erkänna att jag inte kikat så mycket mer på det just nu, men det lilla jag kikat så har jag fortfarande inte hittat någon lösning på varför pumpen inte vill igång när tändningen slås på.
Tröttnat lite och funderar på o köra med en brytare för pumpen, men då till 10miljonersfrågan, vad skulle besiktningen säga om det? _________________ Viktor Starkman |
||
Re:
Du belastar ju inte reläet när du försöker att mäta upp enbart kabeln. Varit med om liknande pumpreläer från Bosch på Alfa. Fick inte mer än 5-6 V framme vid pumpen. Gammalt skitkablage. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||
Re:
Nej det är ju helt sant, helt klart värt o testa, hjärnan blir ju inte effektivare direkt när man tycker man testat allt ![]() Fortfarande lustigt hur det kunde bli så bara för att jag plockade bort en kabel som enligt de flesta inte behövdes, saknade då ström till relät, bryggade som ersättning till kabeln, då får det ström men det funkar inte, så tror ändå nånstans att det är det avgörande i det hela, aja, tur det nte är några andra allvarliga fel på bilen, "bara" fixa detta och sen lite ervice. _________________ Viktor Starkman |
||
Efter mycket tänkande och övervägande så är jag ganska säker nu på att det är tid att göra sig av med bilen, den kommer bli stående så långt jag kan se, problemet är bara att det är smidigast att sälja den komplett, men, vem vill köpa en bil med dassig kaross, ett märkligt elfel, obesiktigad, oskattad osv osv, visst det är "bara" att fixa elfelet, besiktiga och göra service så är bilen på banan igen, men det känns som jag aldrig kommer kunna få de 20k som känns minst smärtsamt för den som den står.
Alternativet är att sälja i delar och sen skrota kaross och motor då jag inte har möjlighet att plocka ur den här. Blir ju mycket jobb och krångel men då borde jag kunna få de pengar jag tycker är rimligt i alla fall. Gäller ju bara att få allt sålt också ![]() _________________ Viktor Starkman |
||
På dom flesta BMW går inte pumpen om inte motorn snurrar.
Jag har inte läst verenda mening om ditt problem och om du provat att dra runt motorn. Vad har du gjort med bilen sen den gick senast ? Svetsat och slipar i motorrummet..? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Re:
Den kabeln måste vara kopplad om jag minns rätt. Den behöver ju inte gå enda till batteriet....men inkopplad på plus ska den vara...vill jag hävda. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Just därför jag har bryggat där fram så det blir samma sak som om kabeln gått hela vägen.
Enda skillnaden från att den gick senast tills nu är den kabeln, pumpen ska ju surra igång när tändningen vrids på, enda sättet nu är att sätta en kabelstump istället för reläet, men då startar ju pumpen direkt såklart så det har varit för att flytta på bilen, och reläet fungerar, har provat allt jag kan tänka på där nu, om jag kommer på en lösning plötsligt är det ju bra, blir lättare att sälja då. _________________ Viktor Starkman |
||
Jag har inte haft en enda m50 där pumpen går vär man sätter på tändningen.
Först när motorn snurrar så har pumpen startat. Dom motorer vi haft är alla mellan -93 och -95. (ett tiotal) _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 32, 33, 34 >> 120285 besök totalt |