Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
X - pipe, ett måste eller ej ?
9 besök senaste veckan (12652 totalt)
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005

Trådstartare
X - pipe, ett måste eller ej ?

Tänkte försöka starta en tråd med åsikter ang X - pipe till en V8 motor.
Förutsättningen är en " Jänkie " 8 i orginal utförande, men skall användas till racing.
Varvar max ca 6600rpm och effekten är enl GM 480hk.
Är det överskattat eller ger det verkligen bättre prestanda, ös på med åsikter för eller emot thumbs up

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Vilken lösning ger mest effekt vid 95dB är ju också en parameter

X ger väl ett lite mer högfrekvent ylande.

Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Vilken lösning ger mest effekt vid 95dB är ju också en parameter

X ger väl ett lite mer högfrekvent ylande.

thumbs up Bra, inte minst viktigt

BMW 700 Sport Coupé - 60
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007

Enligt jänke forum (och man får förmoda att de har hygglig koll på detta ämnet iom V8) så är syftet att jämna ut avgaspulserna från de två cylinderbankarna pga ojämn tändordning mellan respektive cylinderbank( tänk vänster, höger, vänster, vänster, höger, vänster, höger, höger och i praktiken kan man ju säja att man lagt ihop två 4-cylindriga motorer med gemensam vev).

X-pipe (och dess ineffektiva snikkusin H-pipe) finns för att nyttja båda sidors avgasrör vid tillfällena med tändordning vänster, vänster respektive höger, höger vilket då skall jämna ut effektkurvan. Allt efter X-pipe får samma pulsmönster ut ur avgasröret/rören vilket då i sin tur ändrar frekvens och ljudupplevelse från ojämnt gurglande fiskebåt-ljud till annat vassare tonläge (man går från 2 x 4 cylindrar till 1 x V8).

Har man X-pipe före katalysatorerna så får man bi-effekten att jämnare pulser torde spara kattarna något samt att man kan mäta deras funktion då varje slutrör representerar en katt (till skillnad om man har x-pipan efter kattarna).

Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Här händer inte speciellt mycket .

Kunskapen måste ju finnas här i detta ämne, men vijan att dela med sig av erfarenheter/kunskap kanske inte är på topp Men skulle ändå vilja försöka få fram om man nu skall ha en förbindning mellan sidorna så kanske det duger med ett gammalt hederligt H-rör, framför kattarna, då ett X-pipe är omöjligt att få ditt framför kattarna ( mycket trångt ändå ) Däremot efter kattarna har jag gott om plats, kanske funkar även där.

Men så läser jag lite och kollar på våra Svenska Thundercar bilar, dom har varken H eller X-pipe rör. Har då svårt att motivera mig att göra varken det ena eller andra, bara köra med två separata system ett för varje sida.
ÅSIKTER !! Tack thumbs up

BMW 700 Sport Coupé - 60
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012

Roggaman:
De länkarna du skrev med skickade bara mig till en söksida utan resultat. Jag vet inte om någon annan fick ett bättre utfall på dom men jag tror dom är felaktiga.

Rolfson:
Jag är absolut inte expert på området men vist är det intressant. Så som jag har förstått funktionen med en X-pipe så är det inte bara att avgaserna delas mellan två rör utan de hjälper varandra att öka flödet. Det är därför X-pipe är så bra.

Teorin bakom är på ett ungefär att om du har en avgaspuls i rör 1 som går igenom och den sedan avtar så bildas det i princip ett undertryck, det undertrycket fylls då från rör 2 som sedan när den pulsen tar slut skapar undertryck som fylls av rör 1. Det innebär att rören efter X-pipe växelvis suger ut avgaserna så att man får ett jämnare men framförallt högre flöde.

H-pipe ger inte den växelvisa effekten. Lite nyfiket undrar jag varför du skulle ha plats för en H pipe före kattarna men inte en X-pipe? I min teoretiska värld så tar de ungefär lika stor plats?

Jag tror att du får mer effekt av X-pipe ju tidigare du lägger den. Eftersom kattarna är ett av de största hindren på vägen för avgaserna så vill du nog gärna ha det höga fina flödet innan dem och inte efter.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Självklart är det en effektfördel, frågan är ju bara hur högt placering och optimering prioriteras bland alla andra kompromisser (byt kaross alt växellåda för mer plats? ).

Hade inte M3E36 tre xrör på olika platser, samtliga avstämda mot vanoslägen, just for show?

Att en entypsserie väljer en enklare lösning är inget att hänga upp sig på, alla kör ju med samma. Dessutom är ljudbilden del av varumärket.

Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011

Jag kör med en egenbyggd historia av X-pipe, snarare lite mer en samlingskammare..

Den sitter långt bak, under diffklumpen pga bilens utformning under.

Det jag noterat är att jag aldrig blir anklagad för hög ljudnivå på banorna, något som andra som varvar 6000rpm med bigblock och utan X-pipe ofta blir.

Lag har läst många teorier om vilken effektökning en X-pipe skall ge och var den skall placeras på det amerikanska Corvetteforumet (www.corvetteforum.com) men ingen har kunnat backa upp sina teorier/sanningar med bromspapper eller dylikt.

Personligen tycker jag att den definitivt är värd att montera, om inte annat så för att den slår sönder avgaspulserna.

De som har största problemet bland Corvetterna är de som kör med sidepipes som i stort sett skjuter avgaspulserna rakt mot speaker-tornen där mikrofonerna ofta sitter.

Vad är det för motor du har? -Är det en riktig eller en LS?

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

JA !

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Ricky är på helt rätt spår.
Det är inte effekten det handlar om, det är ljudet som blir låttare att dämpa.
På GTRen satte jag xrysset så långt fram det gick.....alltså i kardantunneln bakom växellådsbalken.
Sedan två små dämpare där tanken sitter orginal och sedan två stora dämpare under bagaget.

Vi åker ju inte med Kattar.....men skulle jag vara tvungen, skulle jag sätta dom längst bak.

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Det är bäst med X-pipa.
Går inte det....så är det bättre med H-rör, än utan.

Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

Var hittar man bra x-pipes? Göra själv av rörböjar?

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Jag köpte ett rostfritt på AD Bildelar.

Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:
Det är bäst med X-pipa.

Nu börjar vi komma någonstans thumbs up

Som sagt är det omöjligt att få dit ett X på vår bil före kattarna, ( dvs jag orkar inte bygga ett helt nytt system )
Men efter kattarna går det utmärkt, straxt före där tanken normalt är placerad. (För dom som inte vet är detta en BMW E36 kaross.) Dvs ca 1m bakom heddersna, är det bättre att sätta X-pipen där eller ett H-rör före kattarna. H-et tar ju inte så mycket plats.

BMW 700 Sport Coupé - 60
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Rolfson skrev:
ButterflyRacing skrev:
Det är bäst med X-pipa.

Som sagt är det omöjligt att få dit ett X på vår bil före kattarna, ( dvs jag orkar inte bygga ett helt nytt system )
Men efter kattarna går det utmärkt, straxt före där tanken normalt är placerad. (För dom som inte vet är detta en BMW E36 kaross.) Dvs ca 1m bakom heddersna, är det bättre att sätta X-pipen där eller ett H-rör före kattarna. H-et tar ju inte så mycket plats.

Har ni dubbla kattar och dubbla rör ända bak ?

Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:
Rolfson skrev:
ButterflyRacing skrev:
Det är bäst med X-pipa.

Har ni dubbla kattar och dubbla rör ända bak ?

Japp, ända till sista ljuddämparen. Där rören "samsas" i samma burk

BMW 700 Sport Coupé - 60
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008

Re:

ButterflyRacing skrev:
Jag köpte ett rostfritt på AD Bildelar.

Har de färdiga x-pipes?

Vilken dimension kör du på rören förresten?

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009

VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Skruva banåkabil