Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ställa in värden för varning, på olje temp och tryck.
1790 besök totalt
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008

Trådstartare

Kopplade in min innovate Mtx-D olje temp och tryck i går och undrar nu vad folket tycker är rimliga varnings värden att ställa in?
Ska man köra på varning vid typ 110grader olje temp, eller vågar man köra lite mer, eller rent av mindre?
Samma på varning för lågt olje tryck, räcker de att ha typ 1-1,5 bar, eller ska man köra högre eller mindre?
Vad säger ni som har erfarenhet i ämnet, kan ju va skönt att kunna slå av på tempot, innan de är försent

Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Högsta oljetemp är olika på olika motorer så bäst är att du kollar vad du brukar komma upp i en vanlig ban dag och sätta värdet strax över det, jag kom upp i strax över 120grader i somras och då sakta jag sen ner o körde nedkylnings varv, jag hoppas sänka den tempen till nästa år.
Men testa med 110grader.

Problemet med oljetrycks varning är att dels blir lägsta oljetryck olika beroende på hur varm oljan blir och vilken olja du kör med samt att det är vid fullgas man inte vill få för lågt tryck, så om du inte har ingångar för varvtal/laddtryck och kan ställa lägsta tryck efter det så är det ganska värdlöst med varning..
alltså har du tex. bara 2bar vid fullgas så sliter det på motorn, men vid tomgång är det inge problem med bara 1bar.

Många std motorer har 2st varnings givare, en med lågt tryck för tomgång och 1 där den varnar om det är under 2-3bar över ett visst varvtal typ 2-3000 varv.

Så kan den inte styras att varna endast över ett visst varv, ladd eller gas läge så ska du inte lite på varning utan måste hålla koll på trycket = mätaren nära synfältet, och sätta in varningen på typ 1bar som extra säkerhet.

Kan du däremot välja vid vilket varvtal så ska du kolla vad du har för oljetrycket över typ 3-4k varv och sätta varningen strax under det trycket så kanske 3-4bar?

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Re:

RallyQuattro skrev:
Högsta oljetemp är olika på olika motorer så bäst är att du kollar vad du brukar komma upp i en vanlig ban dag och sätta värdet strax över det, jag kom upp i strax över 120grader i somras och då sakta jag sen ner o körde nedkylnings varv, jag hoppas sänka den tempen till nästa år.
Men testa med 110grader.

Problemet med oljetrycks varning är att dels blir lägsta oljetryck olika beroende på hur varm oljan blir och vilken olja du kör med samt att det är vid fullgas man inte vill få för lågt tryck, så om du inte har ingångar för varvtal/laddtryck och kan ställa lägsta tryck efter det så är det ganska värdlöst med varning..
alltså har du tex. bara 2bar vid fullgas så sliter det på motorn, men vid tomgång är det inge problem med bara 1bar.

Många std motorer har 2st varnings givare, en med lågt tryck för tomgång och 1 där den varnar om det är under 2-3bar över ett visst varvtal typ 2-3000 varv.

Så kan den inte styras att varna endast över ett visst varv, ladd eller gas läge så ska du inte lite på varning utan måste hålla koll på trycket = mätaren nära synfältet, och sätta in varningen på typ 1bar som extra säkerhet.

Kan du däremot välja vid vilket varvtal så ska du kolla vad du har för oljetrycket över typ 3-4k varv och sätta varningen strax under det trycket så kanske 3-4bar?

De har du jäkligt rätt i, satt faktist och funderade på olika tryck vid olika varv tal och efter som mätaren inte får någon signal från vare sig ECU eller vev givare, så är de ju bara ett enkelt värde jag kan ställa in.
Så ganska så värde löst ja
Ska vara att man släpar med datorn och ställer ett högre varnings värde just på ban dagar, men känns krystat de också.
Ställer nog tryck på 1-1,5 bar och håller kol på den, på längre rakor.
Dock ska de bli behändigt att få ett larm när tempen sticker thumbs up då jag inte ens haft en susning vad den legat på för.

Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Kan du stänga av o på larmet lätt så kan du sätta den på typ 3-4bar så sätter du på larmet när du kör ut på banan och stänger av sen på avkylnings varvet.

Finns ju dock risk att den kommer tjuta varje gång du släpper gasen för att bromsa i alla fall om du frikopplar samtidigt så motorvarvet går ner, men kan vara värt att testa om du som sagt kan stänga av larmet lätt.

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Är en innovate Mtx-D, så tyvärr måste jag nog koppla upp mig på mätaren med laptopen, om jag ska kunna ändra värden eller stänga av och sätta på larm
Men skönt att slipa flera mätare i bilen, då den här har både olje tryck och temp i en och samma.
Tror i alla fall att jag kör tempen i ytterkant på mätaren, med färg graderings skalan, så får trycket vissas i mitten med siffror, kunde även välja visning för de såg ja.

Citera
Skruva banåkabil
1790 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande