Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E34 M5 turbo (mycket bilder...) | 10049 besök totalt |
Hej
Har surfat en del på detta forum, och tänkte jag kunde laga en tråd om min bil. Jag är norsk, så ni får ursäkta min norsk-svensk Bilen startade livet som en 520iA, och var komplett ombygd til '91 M5 när jag köpte den. Da var den slik: Startade riva den innom kort, och här är lite byggbilder: Mycket kabel at riva ut. Motor tilpasning: [URL=http://s300.photobucket.com/user/amacossie/media/Foto0112.jpg.html] [/URL] Grenroret: Innsugsbygge: Strax klar för lack: Nylackad: [URL=http://s300.photobucket.com/user/amacossie/media/DSC_0358.jpg.html] [/URL] Montering av deler, och provmontering av fälgar: [URL=http://s300.photobucket.com/user/amacossie/media/DSC_0690.jpg.html] [/URL] Nya innsugsplaner. ITB's från S54 Slik var bilen första året, Bilder från en reportag i Gatebil magazine. 2jz'n bromsades til 894whp på E85 vid 1,8bars ladd. Toppen var portad och bygd av Twins Turbo i USA, med oversize ventiler, HKS 280 kammar osv. Mycket fin topp. Fikk inte mer effekt med Precision pt7175 snurran som sto på Körning på Vålerbanen, med low-boost. Ljudet är lite off track.. https://www.youtube.com/watch?v=870nCUjH_J4 Körde väl så vidt 1,5 sesong med denna spis. Blev lite trött på turbo-lag, så motoren plockades ur och såldes. S38b38 handlades in, och byggandet startade över... Passade jo lite bättre än 2jzan Besökte PPF en liten tur och mycket godis blev med hem Precision 66mm wastegate och pt8284 turbo Maxxecu CP-kolvar med HD-bult, stakar, Cooperring pakning, stödgördel, ventilfjädrer osv... Första utställning: Gillar motorrummet mycket bättre nu än med 2jz Oslo Motorshow: Bromsade bilen hos PPF. Strulade på lite först pga otäta avgasventiler. Men stor tack till PPF som ställde upp, och måndag var bilen i dynon igen, med nyslipade ventiler, och fresade ventilsäten [img]https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xaf1/v/t1.0-9/10592954_10153289123600663_8184834423946808538_n.jpg?oh=3800b281b16af0d826a67c9267b94dae&oe=550C3E37[/img] Resultatet blev 1060whp oc 1113wNm https://www.youtube.com/watch?v=uN089ekmMes Meningen med denna bil har varit långa powerslides och mycket däckrök. Men har i senare tid fått ögonen upp för lite mer time attack typ körning. Och skal göra lite ändringar på bilen i vinter för fort-åkning.. Skal bygga splitter, vinge och diffusor tänkta jag. Och bygga om bromsar lite. Och styrning. Och kanske få på slicks. Kör nu med e34 M5 framvagn med styrväxel från h-styrt e46 m3. Men funkar inte helt bra, mindre sväng än org e34, samt lite ostabil med samma man går av gasen i hög fart. Så frågan är: Byta hela framvagnen til E46 och få "wishbone" typ framvagn? Eller bygga tilbaka til E34 M5? Dom är jo absolut fina och köra fort med std. _________________ Anders Skei -BMW M5 s38 turbo |
||||
|
||||
Hehe Måtte jo ha mera effekt, och denna hade jo et fint pris jämfört med f.eks pt7685. Och så gillar jag hur GT47 frame turbon ser ut i motorrummet _________________ Anders Skei -BMW M5 s38 turbo |
||||
Det håller jag med dig helt om, sjukt snygga.. _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
http://forum.savarturbo.se/viewtopic
Här har du en som bytt från snäcka till kuggstång på en BMW 635 som har mkt lika framvagn. Om jag minns rätt, fick han också mindre styrvinkelutslag..... Mkt läcker M5 E34 som har fått rätt motor nu..... /Kent _________________ Kent Ohlsson |
||||
_________________ Anders Skei -BMW M5 s38 turbo |
||||
Blir bra det!
Byt framvagn helt till en e39 eller e46, blir inte bra att styrväxel konvertera e34. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
http://www.gsbildeler.no/bilder/8416
Så där ser den ut, och alt är gjutet alu som inte vil svetsas. Ända sättet är å kappa bort silen och gänga upp innv i röret, men det är lite för tunna väggar till at det blir bra. Vil jo inte den ska lossna vid vibration _________________ Anders Skei -BMW M5 s38 turbo |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E34 M5 turbo (mycket bilder...) | 10049 besök totalt |